Tre dog i mystisk explosion

I dagarna har det gått sextio år sedan M/S Korsö under svårförklarade omständigheter exploderade och sjönk strax utanför Portugal. Fartyget som ägdes av Rederi Ab Gustaf Erikson hade under sina blott tre år som ”ålänning” varit inblandad i transporter som hade tydliga sammanhang till vapenförsäljning och what not.

Förlisningen ägde rum efter ett varvsbesök och har i officiella sammanhang förklarats med en drivmina som fartyget olyckligtvis råkade träffa. Explosionen ägde rum midskepps och Korsö sjönk på bara några minuter. Av de elva i besättningen räddades åtta medan tre följde med henne i djupet. Än i dag finns överlevande som kan berätta om den dramatiska natten; till exempel Jarmo Farell i  Mariehamn som seglade mässkalle och inte ger så mycket för de officiella förklaringarna.

”Hur stor tror du sannolikheten var för att gå på mina ute i Atlanten?”, frågar han sig än i dag.

På den här länken kan man läsa mer om den dramatiska natten då M/S Korsö gick till botten.

 

M/S Misana fyller tio år

Tio år är såklart ingen ålder men ändå viktigt att uppmärksamma. I dag är det nämligen tio år sedan Godby Shippings lasthäst M/S Misana döptes i Helsingfors efter att ha byggts i Hamburg. Det var en fin men kall dag och på många vis unik.

Tack vare en långtidscharter med skogsbolaget UPM-Kymmene kunde Godbyrederiet satsa på två nybyggen, Misana och M/S Misida. Dessa fartyg har sedan dess chartrats ut till Stena RoRo som efter årsskiftet ökar trycket i trafiken över Nordsjön. Det är tydligt att rederijätten Stena och något mindre Godby Shipping funnit varandra inte bara i rena affärer. Företagen delar också i hög grad samma värderingar när det gäller till exempel välgörenhet där Mercy Ships kommit in som en sammansvetsande faktor. Stena är storsponsor och Godby Shippings vvd Eva Mikkola-Karlström överräckte så sent som senaste vecka ett substantiellt bidrag till det arbete som Mercy Ships just nu genomför i Kamerun.

 

Här kan man för övrigt läsa om en resa med jubilerande Misana som tidigare publicerats på Ålandsbloggen.

Godby Shipping skapar rubriker

Åländska familjerederiet Godby Shipping med snart fyrtiofem år på nacken ägs av syskonen Dan Mikkola som är vd och Eva Mikkola-Karlström som är vice vd. Rederiet bildades av deras far och mor Alpo och Ingelise Mikkola och var till en början beläget i familjens källare i Godby för att sedan flytta till egna lokaler, fortfarande i Godby, och sedan till Mariehamn där man finns i dag.

Rederiet är okonventionellt i den meningen att man alltid haft en transparent syn på hur affärer ska skötas. Rederiets hemsida är något för i stort sett alla andra rederier att ta efter; lättnavigerad och fylld av information. Till och med vd:s eget skötebarn, personaltidningen Flaskposten, finns att läsa där.

Under de många och sega åren då sjöfarten gick i stå till följd av skogsindustrins kris var Godby Shipping ett av få rederier som aldrig permitterade sina anställda, inte ens då fartygen låg upplagda i Mariehamn.

Vid sidan av att sköta sitt rederi och dess åtta roro-fartyg har syskonen Mikkola även engagerat sig hårt i att göra sjöfarten mer synlig på Åland och runtom. Tack vare främst Eva Mikkola-Karlströms idoga arbete med Sjöfartens dag är evenemanget som nästa år ordnas den 24 maj en av branschens allra viktigaste mötesplatser. Här kan du anmäla dig!

Under de senaste dagarna har Godby Shipping av väldigt olika orsaker figurerat i rubrikerna. Först när det stod klart att systerfartygen M/S Mimer och M/S Midas befinner sig i Karibien där monsterorkanen Irma drar fram och ödelägger de öar som fartygen trafikerar. Alla ombord är okej men särskilt Mimer tvingades lägga på ett extra kol för att komma undan söder om Puerto Rico. Ålands Sjöfart fick tag på bägge kaptenerna för att kolla läget.

I dag kom också beskedet att Godby Shipping för första gången på sjutton år säljer ett fartyg. Det är M/S Miranda som efter årsskiftet övergår i ny ägo. För Ålands Sjöfart understryker dock vd Mikkola att alla anställda bereds plats på rederiets övriga fartyg, helt i den anda som hittills präglat rederiet.

Varför säljer ni nu?

– Vi förbereder för nybyggen, säger Dan Mikkola.

 

  • Anonym Svara

    Snarare är det väl tomt på kistbotten…Men hatten av för att det tog så här länge med alla dessa dåliga år.

Ålänningar i Kinaaffärer

Världen krymper och gränser blir mer osynliga och det råder på sätt och vis Kinafeber på Åland. Som bekant har Viking Line redan beställt fartyg från det väldiga riket i öster. Under sommaren stod det också klart att den världsunika och landbaserade fiskodlingen Fifax säljs till kinesiska intressenter. Här kan man lyssna på Ålands radios rapportering om den affären. Dessutom har Godby Shipping höjt aktiviteten. I våras var delar av bolagets ledning på en rundtur bland kinesiska varv för att lära känna potentiella fartygsbyggare.

– Vårt senaste nybygge är från år 2007 och i vår vision har vi slagit fast att vi i framtiden ska ha en flotta om tio tolv fartyg, gärna inkluderande två nybyggen, säger vice vd Eva Mikkola-Karlström.

Sammantaget är det därför skäl att lära sig mer om den kinesiska kulturen och hur det går till att göra affärer där. Sinologen Jenny Rådland delar här med sig av sina bästa tips.

Skärmavbild 2017-08-08 kl. 13.31.29

Hälsningar från Mariehamn

På Åland pågår de sista förberedelserna inför Sjöfartens dag den 1 juni. Då väntas hotellrummen ta slut och idéerna ta vid när shippingeliten från hela Norden (och bortom) kommer till Mariehamn för en dags möten. Sjöfartens dag har vuxit och vuxit och utgör i dag en av Nordens allra viktigaste happenings. Hoppas vi ses där!

Sommaren är snart över oss och med det alla kryssningsfartyg som hälsar på. Först in i år var AIDAcara som anlände den elfte maj och sedan kommer tillbaka ytterligare fyra gånger innan hösten är här. Här kan man se hela listan över planerade fartygsbesök.

Ungefär samtidigt beslöt stadsfullmäktige i Mariehamn att för drygt sju miljoner euro bygga en ny säker hamn för fyrmastade barken Pommern. Förhandlingar har inletts med Eriksson Byggab som har stor erfarenhet av hamnbyggen både lokalt och utomlands. Går allt som det ska ska Pommern se ut ungefär som på bilden nertill år 2018.

I fredags kom en dom i en tvist mellan Ålands Sjöräddningssällskap och Alfons Håkans Ab. Det är upplösningen av en bärgningsstrid som pågått sedan år 2013 och nu gick i sjöräddningens favör. Alfons Håkans döms att betala 148.000 euro till sällskapet som var först på plats till haveristen. Mer om domen kan man läsa på den här länken.

IMG_1515

Så här ska Pommern se ut när hamnbygget och torrdockan är klar.

IMG_7793

AIDAcara var först på plats av årets kryssningsgäster.

IMG_9500

Pommern där hon ligger just nu och får hela däcket förnyat.

Sjödrama med lyckligt slut

Det kunde ha slutat mycket illa men redde upp sig till sist tack vare modiga och beslutsamma insatser från fartygets befäl och besättning samt sjöräddningsinsatser i form av helikopter och Rescue Gad som ryckte ut till undsättning.

Allt började strax efter 21-tiden på söndagskvällen lite norr om Bornholm. Finländska lastfartyget M/S Prima Donna var på väg norrut då en rysk besättningsman av okänd anledning ramlade överbord. En annan såg det hela och fartyget lyckades så småningom vända tillbaka. Trots mörkret och vädret lyckades man hitta mannen men misslyckades med att vinscha honom ombord. Då drog fartygets finländske överstyrman resolut på sig en överlevnadsdräkt och hoppade i för att hålla sin kollega flytande. Småningom lyckades fartyget ta ombord den ena av männen i vattnet medan en räddningshelikopter och ytbärgare bärgade den andre. Båda fördes till sjukhus svårt nedkylda efter som mest en och en halv timme i havet.

Mer om den dramatiska söndagskvällen och nyhetsrapporteringen därifrån kan man läsa på den här länken till Ålands Sjöfart.

18015636_1052408668193079_1307461282_o

M/S Prima Donna.

Pommern sätter fart på Åland

Den fyrmastade barken Pommern som utgör flydda sjöfartstiders tydligaste minne engagerar ålänningarna. Fartyget som snart fyller 115 år är Ålands troligen tydligaste enskilda varumärke. Där hon ligger i Västerhamn, nedanför det nyrenoverade och Finlands främsta Ålands sjöfartsmuseum, är Pommern ett självklart besöksmål och ett landmärke trots att hon ligger i sjön. På den här länken kan man följa renoveringsarbetet.

Just nu har barken bara tre mäster då mesanmasten plockats ned under tiden som däcket förnyas med hjälp av frivilliga krafter som planka för planka gör däcket som nytt. Var lugna, snart är allt som förut!

Vid sidan av den renoveringen pågår en upphandling med syfte att placera fartyget i en torrdocka för att hon även i framtiden ska förklara och definiera i går för de som lever i morgon.

Detta är inte allt. Under museichefen Hanna Hagmark-Coopers ledning jobbar man även med att skapa en ombordupplevelse som slår allt annat. För detta behövs pengar; uppemot en och en halv miljon euro. Det kostar att skapa ljud och bild som når oss alla och skapar berättelsen om dramatiken till havs.

Hagmark-Cooper är nu på god väg att nå målet och kan i dag redovisa ytterligare 600.000 euro i donationer till målet. Här kan man läsa mer om alla inblandade.

Mot den här bakgrunden får man slå fast att när det verkligen gäller står ålänningarna enade. Pommern ska inte bara räddas utan även bli den juvel som varje krona behöver! Sugen på att vara med och hjälpa till? Här kan du mönstra på världens sista fyrmastade bark!

Lundqvists satsar vidare

Åländska Lundqvist Rederierna fortsätter investera offensivt och aviserar i dag ytterligare ett nybygge från det japanska varvet Sumitomo Heavy Industries för leverans i början av år 2019. Det betyder när bygget är klart att Lundqvists byggt sju nya aframaxtankers i Japan. Fyra av dem har redan levererats och två kommer under år 2018.

I dag äger och opereras elva hyggligt nya tankers från kontorshuset intill Esplanaden i Mariehamn. Räknat i dödvikt kontrollerar man 1.150.000 DWT. Räknar man in de tre fartyg som är i order stiger siffran till 1.474.000 vilket betyder 1,5 procent av hela världens aframaxtonnage!

Här kan man läsa mer om beställningen på Ålands Sjöfarts hemsida!

Viking Line stöder Pommern

Av alla symboler som definierar Åland är antagligen Pommern den starkaste. Fyrmastbarken som ligger i originalskick nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Mariehamn är världsunik och ett arv från den segelfartygsera som satte Åland på världskartan i shippingkretsar. Från det lilla kontoret intill Esplanaden styrde redarkungen Gustaf Erikson som mest 39 segelfartyg över hela världen, bland dem Herzogin Cecilie. I kontoret jobbade endast han själv och två andra...

Pommern hör till de allra populäraste besöksmålen på Åland men sedan i höstas är barken tagen ”ur trafik” för att få nytt däck och genomgå allmän översyn under hela detta år. Enligt planerna ska hon öppnas på nytt för allmänheten den första maj år 2018.

För att ytterligare göra fartyget intressant för en allt mer krävande publik har Stiftelsen Ålands sjöfartsmuseum som sköter Pommern gått in för att storsatsa på en helt ny besöksupplevelse som så nära verkligheten det är möjligt att komma ska berätta historien om det som hände ombord.

Allt detta kostar pengar och därför är den stora snackisen just nu på Åland Viking Lines beslut att gå in som Platinum Sponsor av upplevelseprojektet. Man satsar 150.000 euro på ett bräde vilket inte hör till vanligheterna när det gäller ekonomiskt försiktiga Viking Line.

”Vi är den största arbetsgivaren på Åland, därför är det också logiskt vi satsar mest. Det är roligt att bidra till utvecklingen och bra för kommande generationer att lära vår sjöfartshistoria”, säger Viking Lines vd Jan Hanses till Nya Åland.

Ett annat led i finansieringen är att låta alla som vill mönstra på och bli en del av besättningen. Liksom förr krävs även nu alle man på däck!

Här kan man läsa om hur det var att segla ombord, något sjökapten Ingemar Palmer gjorde.

På den här länken finns de senaste nyheterna om renoveringen.

 

IMG_7357

Just nu ligger Pommern vid den så kallade Sopudden i Mariehamns Västerhamn, några hundra meter norr från den vanliga platsen. För ögonblicket är hon dessutom tremastad då mesanmasten plockats ner för översyn. Foto: Jörgen Pettersson.

Sjöfarten allt mer jämställd

 

När Ålands Sjöfarts julnummer nådde sina läsare för en månad sedan var det ett och annat ögonbryn som hoppade till. På tidningens fyrtio sidor är det till nittionio procent kvinnor som porträtteras och intervjuas. Detta gjorde vi för att visa att branschen alls inte är så gubbig som den ibland framstår. Fröet såddes i fjol våras då jag hade nöjet att hålla ett föredrag för en blivande Wista-avdelning på Åland. Detta skapade en kort men rätt intensiv debatt även i denna blogg. Möjligen spetsade jag till argumenten något men kärnfrågan klibbade sig fast i skallen. Varför är det alltid (oftast) männen som kommenterar, syns och berättar när det handlar om shipping?

Diskussionen resulterade i en tidning med bara kvinnor. Kvinnor med makt, inflytande, framtidstro, kompetens, vinsthunger, förändringsbenägenhet och mycket mer. Greppet föll många i smaken och såväl Dagens Industri som TradeWinds uppmärksammade Ålands Sjöfart vilket är inspirerande.

Alla gillade inte läget. Några, alltså män, invände som de brukar med att det ju är synd att dessa kvinnor uppmärksammas bara för att de är kvinnor och inte som en följd av vad de kan… Det är en mycket underlig analys. Jag har själv gjort alla intervjuer i tidningen och lovar att inte en enda av de som presenteras är där på grund av sitt kön; samtliga medverkande är med som ett resultat av sina yrken.

Eller har någon någonsin hört invändningen att exempelvis män intervjuats bara för att de är män?

I rest my case.

Med det sagt är jag nöjd med att i vart fall ha satt igång en debatt och visat på det orimliga i att branschpress (jodå, Ålands Sjöfart har varit en precis lika god kålsupare) så självklart ber män kommentera och analysera trots att det kvinnliga inflytandet inom sjöfarten är större än det någonsin varit och dessutom växer med kraft. Det är ett faktum i dag att kvinnor i högre grad än män väljer att studera och förkovra sig vilket med stor säkerhet kommer att märkas ännu mer framöver.

Slutsatsen är hoppingivande. Världen består i stora drag av hälften kvinnor och hälften män. Med den enkla matematiken som stöd är det lätt att inse att en bransch som sjöfarten gör klokt i att varje dag arbeta för en större jämställdhet.

Här kan man läsa hela det omtalade julnumret och här kan man beställa sin egen prenumeration av Ålands Sjöfart.

TW_20170120_A_046_00001

Världens största sjöfartstidning TradeWinds sparar inte på krutet när Ålands Sjöfarts julnummer presenteras.

IMG_7404

Dagens Industri var först ut med att berätta om Ålands Sjöfarts satsning.