Lundqvists satsar vidare

Åländska Lundqvist Rederierna fortsätter investera offensivt och aviserar i dag ytterligare ett nybygge från det japanska varvet Sumitomo Heavy Industries för leverans i början av år 2019. Det betyder när bygget är klart att Lundqvists byggt sju nya aframaxtankers i Japan. Fyra av dem har redan levererats och två kommer under år 2018.

I dag äger och opereras elva hyggligt nya tankers från kontorshuset intill Esplanaden i Mariehamn. Räknat i dödvikt kontrollerar man 1.150.000 DWT. Räknar man in de tre fartyg som är i order stiger siffran till 1.474.000 vilket betyder 1,5 procent av hela världens aframaxtonnage!

Här kan man läsa mer om beställningen på Ålands Sjöfarts hemsida!

Viking Line stöder Pommern

Av alla symboler som definierar Åland är antagligen Pommern den starkaste. Fyrmastbarken som ligger i originalskick nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Mariehamn är världsunik och ett arv från den segelfartygsera som satte Åland på världskartan i shippingkretsar. Från det lilla kontoret intill Esplanaden styrde redarkungen Gustaf Erikson som mest 39 segelfartyg över hela världen, bland dem Herzogin Cecilie. I kontoret jobbade endast han själv och två andra...

Pommern hör till de allra populäraste besöksmålen på Åland men sedan i höstas är barken tagen ”ur trafik” för att få nytt däck och genomgå allmän översyn under hela detta år. Enligt planerna ska hon öppnas på nytt för allmänheten den första maj år 2018.

För att ytterligare göra fartyget intressant för en allt mer krävande publik har Stiftelsen Ålands sjöfartsmuseum som sköter Pommern gått in för att storsatsa på en helt ny besöksupplevelse som så nära verkligheten det är möjligt att komma ska berätta historien om det som hände ombord.

Allt detta kostar pengar och därför är den stora snackisen just nu på Åland Viking Lines beslut att gå in som Platinum Sponsor av upplevelseprojektet. Man satsar 150.000 euro på ett bräde vilket inte hör till vanligheterna när det gäller ekonomiskt försiktiga Viking Line.

”Vi är den största arbetsgivaren på Åland, därför är det också logiskt vi satsar mest. Det är roligt att bidra till utvecklingen och bra för kommande generationer att lära vår sjöfartshistoria”, säger Viking Lines vd Jan Hanses till Nya Åland.

Ett annat led i finansieringen är att låta alla som vill mönstra på och bli en del av besättningen. Liksom förr krävs även nu alle man på däck!

Här kan man läsa om hur det var att segla ombord, något sjökapten Ingemar Palmer gjorde.

På den här länken finns de senaste nyheterna om renoveringen.

 

IMG_7357

Just nu ligger Pommern vid den så kallade Sopudden i Mariehamns Västerhamn, några hundra meter norr från den vanliga platsen. För ögonblicket är hon dessutom tremastad då mesanmasten plockats ner för översyn. Foto: Jörgen Pettersson.

Sjöfarten allt mer jämställd

 

När Ålands Sjöfarts julnummer nådde sina läsare för en månad sedan var det ett och annat ögonbryn som hoppade till. På tidningens fyrtio sidor är det till nittionio procent kvinnor som porträtteras och intervjuas. Detta gjorde vi för att visa att branschen alls inte är så gubbig som den ibland framstår. Fröet såddes i fjol våras då jag hade nöjet att hålla ett föredrag för en blivande Wista-avdelning på Åland. Detta skapade en kort men rätt intensiv debatt även i denna blogg. Möjligen spetsade jag till argumenten något men kärnfrågan klibbade sig fast i skallen. Varför är det alltid (oftast) männen som kommenterar, syns och berättar när det handlar om shipping?

Diskussionen resulterade i en tidning med bara kvinnor. Kvinnor med makt, inflytande, framtidstro, kompetens, vinsthunger, förändringsbenägenhet och mycket mer. Greppet föll många i smaken och såväl Dagens Industri som TradeWinds uppmärksammade Ålands Sjöfart vilket är inspirerande.

Alla gillade inte läget. Några, alltså män, invände som de brukar med att det ju är synd att dessa kvinnor uppmärksammas bara för att de är kvinnor och inte som en följd av vad de kan… Det är en mycket underlig analys. Jag har själv gjort alla intervjuer i tidningen och lovar att inte en enda av de som presenteras är där på grund av sitt kön; samtliga medverkande är med som ett resultat av sina yrken.

Eller har någon någonsin hört invändningen att exempelvis män intervjuats bara för att de är män?

I rest my case.

Med det sagt är jag nöjd med att i vart fall ha satt igång en debatt och visat på det orimliga i att branschpress (jodå, Ålands Sjöfart har varit en precis lika god kålsupare) så självklart ber män kommentera och analysera trots att det kvinnliga inflytandet inom sjöfarten är större än det någonsin varit och dessutom växer med kraft. Det är ett faktum i dag att kvinnor i högre grad än män väljer att studera och förkovra sig vilket med stor säkerhet kommer att märkas ännu mer framöver.

Slutsatsen är hoppingivande. Världen består i stora drag av hälften kvinnor och hälften män. Med den enkla matematiken som stöd är det lätt att inse att en bransch som sjöfarten gör klokt i att varje dag arbeta för en större jämställdhet.

Här kan man läsa hela det omtalade julnumret och här kan man beställa sin egen prenumeration av Ålands Sjöfart.

TW_20170120_A_046_00001

Världens största sjöfartstidning TradeWinds sparar inte på krutet när Ålands Sjöfarts julnummer presenteras.

IMG_7404

Dagens Industri var först ut med att berätta om Ålands Sjöfarts satsning.

Norstream räddade sju liv

Rorofartyget Norstream som ägs av Spliethoffs dotterbolag Bore Ltd i Helsingfors och Mariehamn var med om en högdramatisk räddningsoperation natten mellan fredag och lördag den gångna helgen. Holländska Fluvius Tamar sjönk på Nordsjön och sju besättningsmän tvingades lämna fartyget. Norstream låg närmast haveristen och kunde plocka upp besättningen som sedan fördes med helikopter till sjukhus. Alla klarade sig. Hela storyn om den dramatiska natten finns att läsa på Ålands Sjöfart

Tack för allt, år 2016

Vill med några rader tacka alla läsare av Ålandsbloggen för året som gått och ser fram mot att möta 2017! Den åländska sjöfarten har under år 2016 präglats av tro på den framtid som alltid kommer. Efter många ekonomiskt tuffa år gjorde till exempel oljepriset att fartygen kunde drivas fram billigare och därmed skapa rum för investeringar i såväl gamla som nya fartyg.

Jag har för egen del under året tagit över utgivarskapet av tidningen Ålands Sjöfart som berättar om människorna i branschen och nyheterna som gör skillnad. Här kan man läsa mer om några av dem.

Shippingen är Ålands i särklass viktigaste näringsgren och den som gjort att det självstyrda Åland dras med minimal arbetslöshet och stor optimism. Sjöfarten är stammen från vilken stora delar av det övriga näringslivet hittar näring.

Med de orden hoppas jag ni haft en skön helg och får ett gott slut. På måndag fortsätter resan mot framtiden. Gott nytt år 2017!

Fira jul med ny tidning!

Dagen före den stora dagen och vi laddar alla för att ta det lugnt, umgås med nära och sedan ta nya tag när helgerna är förbi. På Åland har vi i dagarna tryckt och distribuerat en splitterny Ålands Sjöfart, 40 sidor där människorna som gör skillnad borttar om sina drivkrafter och mycket mer. Vi möter motocrosstjärnan Linnea som siktar på en framtid i maskin, Sari som eftersom hon inte var man aldrig fick avancera till sjöss, Birka Cruises och deras osannolika framgång samt mycket mer. Hela tidningen finns att läsa på den här länken! Ha en fantastisk julhelg, ett gott slut och ett ännu bättre nytt år! Och glöm aldrig bort de som mer än de flesta behöver din hjälp, till exempel Mercy Ships!

as-nr-4-2017_webb_00001 as-nr-4-2017_webb_00005 as-nr-4-2017_webb_00006 as-nr-4-2017_webb_00011 as-nr-4-2017_webb_00012

Tillbaka till segel

Den senaste veckans snackis har på åländsk horisont handlat om nödvändigheten av att gå tillbaka till det ursprungliga. I sjöfartens fall handlar det om segel vilket Viking Line aviserar inför sitt nybygge som planeras i Kina. Tack vare innovationer och nytänk blir energiåtgången betydligt mindre på Kinabygget än på världens just nu mest miljövänliga passagerarfartyg Viking Grace. Läs mer här.

100 år sedan Skiftet sprängdes

I dag den 14 december är det etthundra år sedan den hittills värsta fartygskatastrofen på åländska vatten. Fartyget som drabbades var en isbrytande passagerarångare vid namn ss Skiftet. Hon byggdes av Borebolaget i Åbo och levererades kraftigt försenad år 1908 för att trafikera linjen Åbo-Mariehamn, båda städer på den tiden hörande till det ryska tsardömet. Skiftet mätte 336 bruttoton och var 33 meter lång. Hennes marschfart var elva knop.

Den ödesdigra morgonen den 14 december år 1916 stod världen i brand till följd av första världskriget. Åland var fullt av ryska soldater och osäkerheten stor kring vart tillvaron egentligen var på väg. Det var torsdag och klockan 08.30 avgick Skiftet tidtabellenligt 08.30 från Mariehamn med riktning mot Åbo. Ombord fanns 91 passagerare, de flesta av dem militärer, av vilka bara fem skulle överleva.

Kort efter avfärden från Mariehamn, på Rödhamnsfjärden, hände det ofattbara. Skiftet körde rätt över ett minbälte som natten innan lagts ut av den tyska ubåten UC-27. Effekten blev omedelbar, klockan 09.30 gick fartyget på den första minan som slet upp skrovet och gjorde att fartyget sjönk omedelbart på 23 meters djup. 86 människor dog en våldsam död, de flesta som en följd av explosionen, resten i det iskalla vattnet. Bara fem kunde bärgas.

I dag råder dykförbud på Skiftet men dykare som med tillstånd varit ner vittnar om ett vackert vrak där aktern är bäst bevarad med reling och däck i olika våningar och en livbåt som hänger kvar i dävertarna.

Här kan man på Ålands radio höra docenten Kenneth Gustavsson berätta mer om katastrofen som alltjämt är den värsta på åländska vatten.

Källa: Vrakguide Åland.

 

På tal om katastrofer måste också katastrofen Wilhelm Gustloffs nämnas. Då dog niotusen människor på Östersjön.

skiftet_gts_l

SS Skiftet som hon såg ut innan minbältet.

  • Anonym Svara

    Vad är orsaken till dykförbudet? Det har ju nu gått mer än 100 år så rimligtvis borde alla hemligheter vara borta!

  • Jouko Niemi Svara

    En så vakker båt. Min farfar Rurik Niemi jobbade där som eldare före katastrofen, men flyttade till Tavastland, Akaa. 50 år sedan farmor talade mig hur hon hade en visit i maskin rummet i Åbo, och det var så hett där.

Nu tas Pommern ur tjänst

Snackisen på Åland dessa dagar är den världsunika fyrmastbarken Pommern som under tisdagen bogserades från sin plats nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Västerhamn till Möckelökajen på andra sidan viken. Där ska den aktre mesanmasten tas ner innan fartyget bogseras tillbaka till den östra sidan för att beläggas med nytt däck och, som det ter sig, iläggas i en specialkonstruerad docka inför nyöppningen år 2018.

Se filmen från flytten här:

pommernbogsering 20161129_093032 20161129_092455 20161129_091422 20161129_090235

    • Profilbild på Jörgen Pettersson
      Jörgen Pettersson Svara
      @Gammalmsjöbuss:

      Jepp, tills vidare 🙂 (Kommentaren är alltså en anspelning på att vi kallade den mast som ska plockas ner för den aktre metanmasten vilket är kaka på tårta. Det är lite som att prata om det bakre bakhjulet på en bil.) Men tack för påpekandet!

Till minnet av Gunnar Eklund

Hade det inte varit för en rysk torped som sänkte S/S Argo och sånär kostade sedermera sjöfartsrådet Gunnar Eklund livet är det tveksamt om Viking Line överhuvudtaget existerat. Till följd av lungskador han ådrog sig efter anfallet förbjöds han sedermera att arbeta till sjöss.

Istället bestämde han sig för att starta den bilfärjetrafik som sedan år 1959 bundit samman Sverige, Finland och Åland samt numera även Estland. I dag, söndagen den 6 november, har det gått etthundra år sedan Gunnar Eklund föddes i den lilla kommunen Eckerö på Åland vilket uppmärksammades av familjen samt nuvarande och tidigare anställda vid Viking Line.

Jag minns Gunnar Eklund som en bestämd, lågmäld och extremt målmedveten företagsledare. Han var av den sorten som hade koll på allt. Den första bokningscentralen fanns hemma i familjens kök och där fattades till en början alla de strategiska beslut som ledde till stor framgång. Eklunds skicklighet när det till exempel gällde köp och försäljning av fartyg var exceptionell liksom förmågan att ena stridiga viljor och starka ägarintressen. Under hans ledning förvandlades rederiet till en guldkalv för hela det åländska samhället.

Här kan man läsa en längre krönika efter den man som med egna händer skapade den industri som gjort Norden tillgängligt och människor mindre isolerade.

skarmavbild-2016-11-06-kl-19-13-31

Gunnar Eklund.