Norstream räddade sju liv

Rorofartyget Norstream som ägs av Spliethoffs dotterbolag Bore Ltd i Helsingfors och Mariehamn var med om en högdramatisk räddningsoperation natten mellan fredag och lördag den gångna helgen. Holländska Fluvius Tamar sjönk på Nordsjön och sju besättningsmän tvingades lämna fartyget. Norstream låg närmast haveristen och kunde plocka upp besättningen som sedan fördes med helikopter till sjukhus. Alla klarade sig. Hela storyn om den dramatiska natten finns att läsa på Ålands Sjöfart

Tack för allt, år 2016

Vill med några rader tacka alla läsare av Ålandsbloggen för året som gått och ser fram mot att möta 2017! Den åländska sjöfarten har under år 2016 präglats av tro på den framtid som alltid kommer. Efter många ekonomiskt tuffa år gjorde till exempel oljepriset att fartygen kunde drivas fram billigare och därmed skapa rum för investeringar i såväl gamla som nya fartyg.

Jag har för egen del under året tagit över utgivarskapet av tidningen Ålands Sjöfart som berättar om människorna i branschen och nyheterna som gör skillnad. Här kan man läsa mer om några av dem.

Shippingen är Ålands i särklass viktigaste näringsgren och den som gjort att det självstyrda Åland dras med minimal arbetslöshet och stor optimism. Sjöfarten är stammen från vilken stora delar av det övriga näringslivet hittar näring.

Med de orden hoppas jag ni haft en skön helg och får ett gott slut. På måndag fortsätter resan mot framtiden. Gott nytt år 2017!

Fira jul med ny tidning!

Dagen före den stora dagen och vi laddar alla för att ta det lugnt, umgås med nära och sedan ta nya tag när helgerna är förbi. På Åland har vi i dagarna tryckt och distribuerat en splitterny Ålands Sjöfart, 40 sidor där människorna som gör skillnad borttar om sina drivkrafter och mycket mer. Vi möter motocrosstjärnan Linnea som siktar på en framtid i maskin, Sari som eftersom hon inte var man aldrig fick avancera till sjöss, Birka Cruises och deras osannolika framgång samt mycket mer. Hela tidningen finns att läsa på den här länken! Ha en fantastisk julhelg, ett gott slut och ett ännu bättre nytt år! Och glöm aldrig bort de som mer än de flesta behöver din hjälp, till exempel Mercy Ships!

as-nr-4-2017_webb_00001 as-nr-4-2017_webb_00005 as-nr-4-2017_webb_00006 as-nr-4-2017_webb_00011 as-nr-4-2017_webb_00012

Tillbaka till segel

Den senaste veckans snackis har på åländsk horisont handlat om nödvändigheten av att gå tillbaka till det ursprungliga. I sjöfartens fall handlar det om segel vilket Viking Line aviserar inför sitt nybygge som planeras i Kina. Tack vare innovationer och nytänk blir energiåtgången betydligt mindre på Kinabygget än på världens just nu mest miljövänliga passagerarfartyg Viking Grace. Läs mer här.

100 år sedan Skiftet sprängdes

I dag den 14 december är det etthundra år sedan den hittills värsta fartygskatastrofen på åländska vatten. Fartyget som drabbades var en isbrytande passagerarångare vid namn ss Skiftet. Hon byggdes av Borebolaget i Åbo och levererades kraftigt försenad år 1908 för att trafikera linjen Åbo-Mariehamn, båda städer på den tiden hörande till det ryska tsardömet. Skiftet mätte 336 bruttoton och var 33 meter lång. Hennes marschfart var elva knop.

Den ödesdigra morgonen den 14 december år 1916 stod världen i brand till följd av första världskriget. Åland var fullt av ryska soldater och osäkerheten stor kring vart tillvaron egentligen var på väg. Det var torsdag och klockan 08.30 avgick Skiftet tidtabellenligt 08.30 från Mariehamn med riktning mot Åbo. Ombord fanns 91 passagerare, de flesta av dem militärer, av vilka bara fem skulle överleva.

Kort efter avfärden från Mariehamn, på Rödhamnsfjärden, hände det ofattbara. Skiftet körde rätt över ett minbälte som natten innan lagts ut av den tyska ubåten UC-27. Effekten blev omedelbar, klockan 09.30 gick fartyget på den första minan som slet upp skrovet och gjorde att fartyget sjönk omedelbart på 23 meters djup. 86 människor dog en våldsam död, de flesta som en följd av explosionen, resten i det iskalla vattnet. Bara fem kunde bärgas.

I dag råder dykförbud på Skiftet men dykare som med tillstånd varit ner vittnar om ett vackert vrak där aktern är bäst bevarad med reling och däck i olika våningar och en livbåt som hänger kvar i dävertarna.

Här kan man på Ålands radio höra docenten Kenneth Gustavsson berätta mer om katastrofen som alltjämt är den värsta på åländska vatten.

Källa: Vrakguide Åland.

 

På tal om katastrofer måste också katastrofen Wilhelm Gustloffs nämnas. Då dog niotusen människor på Östersjön.

skiftet_gts_l

SS Skiftet som hon såg ut innan minbältet.

  • Anonym Svara

    Vad är orsaken till dykförbudet? Det har ju nu gått mer än 100 år så rimligtvis borde alla hemligheter vara borta!

  • Jouko Niemi Svara

    En så vakker båt. Min farfar Rurik Niemi jobbade där som eldare före katastrofen, men flyttade till Tavastland, Akaa. 50 år sedan farmor talade mig hur hon hade en visit i maskin rummet i Åbo, och det var så hett där.

Nu tas Pommern ur tjänst

Snackisen på Åland dessa dagar är den världsunika fyrmastbarken Pommern som under tisdagen bogserades från sin plats nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Västerhamn till Möckelökajen på andra sidan viken. Där ska den aktre mesanmasten tas ner innan fartyget bogseras tillbaka till den östra sidan för att beläggas med nytt däck och, som det ter sig, iläggas i en specialkonstruerad docka inför nyöppningen år 2018.

Se filmen från flytten här:

pommernbogsering 20161129_093032 20161129_092455 20161129_091422 20161129_090235

    • Profilbild på Jörgen Pettersson
      Jörgen Pettersson Svara
      @Gammalmsjöbuss:

      Jepp, tills vidare 🙂 (Kommentaren är alltså en anspelning på att vi kallade den mast som ska plockas ner för den aktre metanmasten vilket är kaka på tårta. Det är lite som att prata om det bakre bakhjulet på en bil.) Men tack för påpekandet!

Till minnet av Gunnar Eklund

Hade det inte varit för en rysk torped som sänkte S/S Argo och sånär kostade sedermera sjöfartsrådet Gunnar Eklund livet är det tveksamt om Viking Line överhuvudtaget existerat. Till följd av lungskador han ådrog sig efter anfallet förbjöds han sedermera att arbeta till sjöss.

Istället bestämde han sig för att starta den bilfärjetrafik som sedan år 1959 bundit samman Sverige, Finland och Åland samt numera även Estland. I dag, söndagen den 6 november, har det gått etthundra år sedan Gunnar Eklund föddes i den lilla kommunen Eckerö på Åland vilket uppmärksammades av familjen samt nuvarande och tidigare anställda vid Viking Line.

Jag minns Gunnar Eklund som en bestämd, lågmäld och extremt målmedveten företagsledare. Han var av den sorten som hade koll på allt. Den första bokningscentralen fanns hemma i familjens kök och där fattades till en början alla de strategiska beslut som ledde till stor framgång. Eklunds skicklighet när det till exempel gällde köp och försäljning av fartyg var exceptionell liksom förmågan att ena stridiga viljor och starka ägarintressen. Under hans ledning förvandlades rederiet till en guldkalv för hela det åländska samhället.

Här kan man läsa en längre krönika efter den man som med egna händer skapade den industri som gjort Norden tillgängligt och människor mindre isolerade.

skarmavbild-2016-11-06-kl-19-13-31

Gunnar Eklund.

Sjömän hyllas på Åland

I dag på Alla helgons dag ställer sig de åländska sjöfartsorganisationerna och Ålands landskapsregering nere vid statyn Mannen vid ratten, intill Ålands sjöfartsmuseum och den fyrmastade barken Pommern. Det har man gjort i exakt åttio år i år. Under det gångna året har inga dödsfall inträffat bland sjömän eller fiskare som sökt sin utkomst till sjöss. Kaj Dahlén som höll inledningstalet sade bland annat:

”Vi påminns nu och då om att elementen är oss övermäktiga. Stormarna tenderar att bli allt värre. Vi har orsak att leva med respekt för havet som trots allt gett oss och ger oss mycket.”

Här kan man läsa mer om dagens hyllning.

img_8660

Så här såg det ut vid Mannen vid ratten i dag på Alla helgons dag i Mariehamn.

Viking flaggar för nybygge

Den stora snackisen på Åland just nu är huruvida Viking Line är nära eller mycket nära att beställa ett eller två nya passagerarfartyg. Och varifrån detta i så fall sker. Ska man tro ryktesspridningen ligger Kina närmast till hands.

Vad har då satt igång spekulationerna? Faktiskt inget mindre än att Viking Lines vd Jan Hanses i en utförlig intervju visat på prov på en ovanlig öppenhet och dels slagit fast att de(t) nya fartygen/fartyget blir något större än Viking Grace, får en förbättrad skrovform och har LNG-tankarna inuti i skrovet.

En nybeställning skulle vara fantastisk på väldigt många vis, för Åland och för resten av länderna runt Östersjön. Håller alltså tummarna för att planerna går i lås!

Nystart för avbrutet färjbygge

Året var 2007 och Viking Line kom överraskande med beskedet om en helt nybyggd färja som på två timmar skulle sköta rutten Kapellskär-Mariehamn. Projektet bar namnet Viking ADCC (All seasons Day Cruising and Commuting) och gick ut på säkrare, snabbare och bekvämare överfart.

Enligt planerna skulle fartyget stå klart våren år 2009, lagom till högsäsongen men på grund av det ena och det andra och svåra arbetsmarknadskonflikter på det spanska varvet blev bygget kraftigt försent. Till sist ledsnade Viking Line och kontraktet cancellerades vintern 2010 och Viking Line fick alla sina pengar plus ränta tillbaka.

Sedan dess har det varit tyst men nu verkar det som det halvfärdiga bygget fått ny ägare och siktar mot trafikstråt på Medelhavet nästa höst! Här kan man läsa mer om de nya planerna i Ålands Sjöfart.