Sjödrama med lyckligt slut

Det kunde ha slutat mycket illa men redde upp sig till sist tack vare modiga och beslutsamma insatser från fartygets befäl och besättning samt sjöräddningsinsatser i form av helikopter och Rescue Gad som ryckte ut till undsättning.

Allt började strax efter 21-tiden på söndagskvällen lite norr om Bornholm. Finländska lastfartyget M/S Prima Donna var på väg norrut då en rysk besättningsman av okänd anledning ramlade överbord. En annan såg det hela och fartyget lyckades så småningom vända tillbaka. Trots mörkret och vädret lyckades man hitta mannen men misslyckades med att vinscha honom ombord. Då drog fartygets finländske överstyrman resolut på sig en överlevnadsdräkt och hoppade i för att hålla sin kollega flytande. Småningom lyckades fartyget ta ombord den ena av männen i vattnet medan en räddningshelikopter och ytbärgare bärgade den andre. Båda fördes till sjukhus svårt nedkylda efter som mest en och en halv timme i havet.

Mer om den dramatiska söndagskvällen och nyhetsrapporteringen därifrån kan man läsa på den här länken till Ålands Sjöfart.

18015636_1052408668193079_1307461282_o

M/S Prima Donna.

Pommern sätter fart på Åland

Den fyrmastade barken Pommern som utgör flydda sjöfartstiders tydligaste minne engagerar ålänningarna. Fartyget som snart fyller 115 år är Ålands troligen tydligaste enskilda varumärke. Där hon ligger i Västerhamn, nedanför det nyrenoverade och Finlands främsta Ålands sjöfartsmuseum, är Pommern ett självklart besöksmål och ett landmärke trots att hon ligger i sjön. På den här länken kan man följa renoveringsarbetet.

Just nu har barken bara tre mäster då mesanmasten plockats ned under tiden som däcket förnyas med hjälp av frivilliga krafter som planka för planka gör däcket som nytt. Var lugna, snart är allt som förut!

Vid sidan av den renoveringen pågår en upphandling med syfte att placera fartyget i en torrdocka för att hon även i framtiden ska förklara och definiera i går för de som lever i morgon.

Detta är inte allt. Under museichefen Hanna Hagmark-Coopers ledning jobbar man även med att skapa en ombordupplevelse som slår allt annat. För detta behövs pengar; uppemot en och en halv miljon euro. Det kostar att skapa ljud och bild som når oss alla och skapar berättelsen om dramatiken till havs.

Hagmark-Cooper är nu på god väg att nå målet och kan i dag redovisa ytterligare 600.000 euro i donationer till målet. Här kan man läsa mer om alla inblandade.

Mot den här bakgrunden får man slå fast att när det verkligen gäller står ålänningarna enade. Pommern ska inte bara räddas utan även bli den juvel som varje krona behöver! Sugen på att vara med och hjälpa till? Här kan du mönstra på världens sista fyrmastade bark!

Landskrona blev Åland

I Landskrona har vi Oresund DryDocks dit åländska redare vallfärdar för att docka sina fartyg. Så hände även i år i januari då Eckerölinjens och Viking Lines fartyg trängdes i dockorna. Om allt detta och mycket mer kan man läsa i det nya numret av Ålands Sjöfart som distribueras till läsarna denna vecka.

Hela denna tidningen kan man läsa på den här länken, vill du ha en egen papperstidning går det bra att teckna en prenumeration här!

Bland reportagen hittar du fyra sidor om m/s Eckerös nerfart och alla som jobbar ombord, vi har träffat Oresund DryDocks vice vd Anders Larsson och många fler. Du möter underwriters från Alandia Marine som jobbar över hela världen, 26-åriga Erika som söker framtiden i Singapore, tankerredaren Ben Lundqvist, fartygsbyggaren Kaj Jansson osv. Det handlar om människorna som gör skillnad inom shippingen.

Trevlig läsning!

Ettan nr 1 2017

Lundqvists satsar vidare

Åländska Lundqvist Rederierna fortsätter investera offensivt och aviserar i dag ytterligare ett nybygge från det japanska varvet Sumitomo Heavy Industries för leverans i början av år 2019. Det betyder när bygget är klart att Lundqvists byggt sju nya aframaxtankers i Japan. Fyra av dem har redan levererats och två kommer under år 2018.

I dag äger och opereras elva hyggligt nya tankers från kontorshuset intill Esplanaden i Mariehamn. Räknat i dödvikt kontrollerar man 1.150.000 DWT. Räknar man in de tre fartyg som är i order stiger siffran till 1.474.000 vilket betyder 1,5 procent av hela världens aframaxtonnage!

Här kan man läsa mer om beställningen på Ålands Sjöfarts hemsida!

Viking Line stöder Pommern

Av alla symboler som definierar Åland är antagligen Pommern den starkaste. Fyrmastbarken som ligger i originalskick nedanför Ålands sjöfartsmuseum i Mariehamn är världsunik och ett arv från den segelfartygsera som satte Åland på världskartan i shippingkretsar. Från det lilla kontoret intill Esplanaden styrde redarkungen Gustaf Erikson som mest 39 segelfartyg över hela världen, bland dem Herzogin Cecilie. I kontoret jobbade endast han själv och två andra...

Pommern hör till de allra populäraste besöksmålen på Åland men sedan i höstas är barken tagen ”ur trafik” för att få nytt däck och genomgå allmän översyn under hela detta år. Enligt planerna ska hon öppnas på nytt för allmänheten den första maj år 2018.

För att ytterligare göra fartyget intressant för en allt mer krävande publik har Stiftelsen Ålands sjöfartsmuseum som sköter Pommern gått in för att storsatsa på en helt ny besöksupplevelse som så nära verkligheten det är möjligt att komma ska berätta historien om det som hände ombord.

Allt detta kostar pengar och därför är den stora snackisen just nu på Åland Viking Lines beslut att gå in som Platinum Sponsor av upplevelseprojektet. Man satsar 150.000 euro på ett bräde vilket inte hör till vanligheterna när det gäller ekonomiskt försiktiga Viking Line.

”Vi är den största arbetsgivaren på Åland, därför är det också logiskt vi satsar mest. Det är roligt att bidra till utvecklingen och bra för kommande generationer att lära vår sjöfartshistoria”, säger Viking Lines vd Jan Hanses till Nya Åland.

Ett annat led i finansieringen är att låta alla som vill mönstra på och bli en del av besättningen. Liksom förr krävs även nu alle man på däck!

Här kan man läsa om hur det var att segla ombord, något sjökapten Ingemar Palmer gjorde.

På den här länken finns de senaste nyheterna om renoveringen.

 

IMG_7357

Just nu ligger Pommern vid den så kallade Sopudden i Mariehamns Västerhamn, några hundra meter norr från den vanliga platsen. För ögonblicket är hon dessutom tremastad då mesanmasten plockats ner för översyn. Foto: Jörgen Pettersson.

Sjöfarten allt mer jämställd

 

När Ålands Sjöfarts julnummer nådde sina läsare för en månad sedan var det ett och annat ögonbryn som hoppade till. På tidningens fyrtio sidor är det till nittionio procent kvinnor som porträtteras och intervjuas. Detta gjorde vi för att visa att branschen alls inte är så gubbig som den ibland framstår. Fröet såddes i fjol våras då jag hade nöjet att hålla ett föredrag för en blivande Wista-avdelning på Åland. Detta skapade en kort men rätt intensiv debatt även i denna blogg. Möjligen spetsade jag till argumenten något men kärnfrågan klibbade sig fast i skallen. Varför är det alltid (oftast) männen som kommenterar, syns och berättar när det handlar om shipping?

Diskussionen resulterade i en tidning med bara kvinnor. Kvinnor med makt, inflytande, framtidstro, kompetens, vinsthunger, förändringsbenägenhet och mycket mer. Greppet föll många i smaken och såväl Dagens Industri som TradeWinds uppmärksammade Ålands Sjöfart vilket är inspirerande.

Alla gillade inte läget. Några, alltså män, invände som de brukar med att det ju är synd att dessa kvinnor uppmärksammas bara för att de är kvinnor och inte som en följd av vad de kan… Det är en mycket underlig analys. Jag har själv gjort alla intervjuer i tidningen och lovar att inte en enda av de som presenteras är där på grund av sitt kön; samtliga medverkande är med som ett resultat av sina yrken.

Eller har någon någonsin hört invändningen att exempelvis män intervjuats bara för att de är män?

I rest my case.

Med det sagt är jag nöjd med att i vart fall ha satt igång en debatt och visat på det orimliga i att branschpress (jodå, Ålands Sjöfart har varit en precis lika god kålsupare) så självklart ber män kommentera och analysera trots att det kvinnliga inflytandet inom sjöfarten är större än det någonsin varit och dessutom växer med kraft. Det är ett faktum i dag att kvinnor i högre grad än män väljer att studera och förkovra sig vilket med stor säkerhet kommer att märkas ännu mer framöver.

Slutsatsen är hoppingivande. Världen består i stora drag av hälften kvinnor och hälften män. Med den enkla matematiken som stöd är det lätt att inse att en bransch som sjöfarten gör klokt i att varje dag arbeta för en större jämställdhet.

Här kan man läsa hela det omtalade julnumret och här kan man beställa sin egen prenumeration av Ålands Sjöfart.

TW_20170120_A_046_00001

Världens största sjöfartstidning TradeWinds sparar inte på krutet när Ålands Sjöfarts julnummer presenteras.

IMG_7404

Dagens Industri var först ut med att berätta om Ålands Sjöfarts satsning.

Norstream räddade sju liv

Rorofartyget Norstream som ägs av Spliethoffs dotterbolag Bore Ltd i Helsingfors och Mariehamn var med om en högdramatisk räddningsoperation natten mellan fredag och lördag den gångna helgen. Holländska Fluvius Tamar sjönk på Nordsjön och sju besättningsmän tvingades lämna fartyget. Norstream låg närmast haveristen och kunde plocka upp besättningen som sedan fördes med helikopter till sjukhus. Alla klarade sig. Hela storyn om den dramatiska natten finns att läsa på Ålands Sjöfart

Tack för allt, år 2016

Vill med några rader tacka alla läsare av Ålandsbloggen för året som gått och ser fram mot att möta 2017! Den åländska sjöfarten har under år 2016 präglats av tro på den framtid som alltid kommer. Efter många ekonomiskt tuffa år gjorde till exempel oljepriset att fartygen kunde drivas fram billigare och därmed skapa rum för investeringar i såväl gamla som nya fartyg.

Jag har för egen del under året tagit över utgivarskapet av tidningen Ålands Sjöfart som berättar om människorna i branschen och nyheterna som gör skillnad. Här kan man läsa mer om några av dem.

Shippingen är Ålands i särklass viktigaste näringsgren och den som gjort att det självstyrda Åland dras med minimal arbetslöshet och stor optimism. Sjöfarten är stammen från vilken stora delar av det övriga näringslivet hittar näring.

Med de orden hoppas jag ni haft en skön helg och får ett gott slut. På måndag fortsätter resan mot framtiden. Gott nytt år 2017!

Fira jul med ny tidning!

Dagen före den stora dagen och vi laddar alla för att ta det lugnt, umgås med nära och sedan ta nya tag när helgerna är förbi. På Åland har vi i dagarna tryckt och distribuerat en splitterny Ålands Sjöfart, 40 sidor där människorna som gör skillnad borttar om sina drivkrafter och mycket mer. Vi möter motocrosstjärnan Linnea som siktar på en framtid i maskin, Sari som eftersom hon inte var man aldrig fick avancera till sjöss, Birka Cruises och deras osannolika framgång samt mycket mer. Hela tidningen finns att läsa på den här länken! Ha en fantastisk julhelg, ett gott slut och ett ännu bättre nytt år! Och glöm aldrig bort de som mer än de flesta behöver din hjälp, till exempel Mercy Ships!

as-nr-4-2017_webb_00001 as-nr-4-2017_webb_00005 as-nr-4-2017_webb_00006 as-nr-4-2017_webb_00011 as-nr-4-2017_webb_00012

Tillbaka till segel

Den senaste veckans snackis har på åländsk horisont handlat om nödvändigheten av att gå tillbaka till det ursprungliga. I sjöfartens fall handlar det om segel vilket Viking Line aviserar inför sitt nybygge som planeras i Kina. Tack vare innovationer och nytänk blir energiåtgången betydligt mindre på Kinabygget än på världens just nu mest miljövänliga passagerarfartyg Viking Grace. Läs mer här.