På ett sätt känns det nästan lite tröttsamt att ännu en gång konstatera att året som passerat varit hektiskt och fullt av oväntade händelser. Det är nog bara att finna sig i att vi lever i en konstant föränderlig värld där det enda man kan vara riktigt säker på är att morgondagen inte kommer att se ut på samma sätt som idag. Sjöfarten påverkas förstås mer än andra av en oförutsägbar och orolig omvärld då det är en global bransch som inte är beroende av nationsgränser. Att en torrperiod som gör att vattennivåerna i Panamakanalen sjunker får direkta konsekvenser för flera svenska rederiers affärsverksamhet och ruttplanering är ett talande exempel. Här följer något av det jag tar med mig från sjöfartsåret 2023:
1. Hållbarhetsfrågan blev mer konkret
Det har länge pratats om alternativa bränslen och olika möjliga vägar för att nå en fossilfri sjöfart, men under 2023 har det känts som att många aktörer börjar göra verkliga förändringar. Att utsläpp av växthusgaser från och med årsskiftet börjar kosta pengar har helt klart skyndat på utvecklingen.
2. Säkerhetsläget gjorde sjöfarten het
”Vi har aldrig pratat så mycket sjöfart som vi gör nu” har varit en återkommande mening som hörts från politiker och beslutsfattare under året. Det nya säkerhetsläget har nämligen gjort det smärtsamt tydligt hur viktig sjöfarten är för Sveriges försörjningsförmåga, men också hur sårbara vi är då Sveriges handelsflotta är för liten för att klara behoven i ett krisläge.
3. Skuggskepp ett nytt fenomen
Vi och andra medier har under året berättat om den internationella skuggflottan, ett fenomen som ökat kraftigt efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina. Det handlar om mindre nogräknade rederier som bryter mot internationella sanktioner och fraktar framför allt olja med oförsäkrade och ofta undermåliga fartyg. Även längs våra svenska kuster.
4. Kompetensfrågan hetare än på länge
På bara några år har tillgång till kompetent personal inom sjöfarten blivit en riktig utmaning. Nu görs det konkreta insatser för att göra branschen mer attraktiv och lyfta fram möjligheterna i denna globala framtidsbransch. Kanske kan ett nytänk kring utbildningsvägar vara en väg framåt för att få fler att väja sjöfarten som yrke.
5. Fortsatt goda tider
Trots räntechocker och en global ekonomi som bromsat in går det fortfarande bra för sjöfarten. Passagerarna har hittat tillbaka till färjorna och efterfrågan efter exempelvis tanktransporter är fortsatt hög. Att många rederier just nu tjänar ordentligt med pengar är också en förutsättning för att kunna göra nyinvesteringar i miljömässigt bättre fartyg.
Mitt första år som chefredaktör på Sjöfartstidningen har varit spännande, intensivt och tidvis utmanande. Men framför allt har jag lärt mig otroligt mycket nytt och fått träffa väldigt många kunniga och inspirerande personer inom branschen. Det är jag tacksam för. Vi syns runt hörnet!
Denna text publiceras också under vinjetten Akterspegeln i nr 12, 2023 av Sjöfartstidningen, som kommer ut den 22 december.
Kommentarer