Vikings kalldusch stärker Eckerö

I torsdags levererade Viking Line årets största kalldusch över Åland när man meddelade att trotjänaren M/S Rosella säljs och att kortrutten Mariehamn-Kapellskär läggs ned från och med 9 januari. Det är ett på många sätt chockartat beslut och en punkt för en era som går tillbaka till år 1986 då sjöfartsrådet och Viking Lines grundare Gunnar Eklund satsade på M/S Ålandsfärjan som en daglig ruttbåt, i konkurrens med Eckerö Linjen som byggt hela sin verksamhet kring Grisslehamn-Eckerö. Nu gör sig Eckerö redo för passagerarrusning.

Rosella på utgående från Mariehamn. Foto: Pär-Henrik Sjöström

Redan då var Mariehamn-Kapellskär en ganska liten del av Viking Lines verksamhet men man har ändå, trots stundvisa lönsamhetsproblem, härdat ut. År 2008 satte Viking Line in betydligt större Rosella på rutten. Där har hon sedan dess stretat på till lycka för ungefär 700.000 passagerare per år men med långa tänder från rederiet som aldrig riktigt lyckats göra trafiken lönsam. Med jämna mellanrum har Viking Line-ledningen suckat över att införtjäningen egentligen är för liten. Trots det har man fortsatt, kanske av känslomässiga skäl men lika mycket för att inte lämna banan alltför fri för lokalkonkurrenten och marknadsledaren Eckerö som innan pandemin nästan nådde drömgränsen en miljon passagerare. Denna stundtals ganska delikata lokala tävlan om passagerarna har i höst förändrats i grunden sedan Viking Line köpt drygt sjutton procent av aktierna i Rederiaktiebolaget Eckerö.

Eckerö Linjens färja Eckerö. Foto: Pär-Henrik Sjöström

Viking Line vd Jan Hanses säger att de två besluten, köpet av Eckeröaktierna och försäljningen av Rosella, inte har med varandra att göra men på läktarplats är det lätt att tro att de i vart fall i någon mening hör ihop. Med säkerhet gjorde aktieköpet det lättare för Viking Line att ta det dramatiska beslutet att lägga ner den linje som utgjort det historiska fundamentet för rederiet. Allt handlar sist och slutligen om pengar och nu kan Viking konkret dra nytta av Eckerös framgångar. Aktieinnehavet andas rentav ganska mycket partrederitanke och sjöfartshistoria att äga aktier i varandras verksamheter för att sprida riskerna. Försäljningen av Rosella gör att marknaden växer för M/S Eckerö och Eckerö Linjen och genom att Viking nu är en storägare får de del av vinsten på ett förmodligen enklare sätt än att själva bedriva trafiken.

Det stora dilemmat för hela Åland är kapaciteten under några få högsäsongsmånader då alla vill besöka landskapet, samtidigt. Att resa till och från Åland under tio månader per år är aldrig något problem och det finns fortfarande gott om avgångar att välja bland, till både Finland och Sverige.

Mot bakgrund av allt detta är det ganska enkelt att förstå Viking Lines beslut att sälja. Man lyckades köpa en stor del av lokalkonkurrenten samtidigt som ett grekiskt rederi kom från ingenstans och betalade generöst för ett fyrtiotvå år gammalt fartyg. En lustig detalj i sammanhanget är att det handlade om ungefär lika mycket pengar in som ut för Viking Line.

De stora förlorarna i denna affär är ändå många. Först och främst personalen som nu blir föremål för omställningsförhandlingar vilket är en trist del av livet som sjöanställd. Till all lycka för dem har Viking Line under veckan fattat beslutet att flagga hem Viking XPRS och byta den estniska flaggan till finländsk vilket skapar möjligheter för de anställda på Rosella. Det är ändå en stor förändring att jobba på Finska viken istället för på Ålands hav. Från Viking Lines sida hävdar man att dessa tre stora beslut har ägt rum solitärt men… nog tyder det mesta på att det hela är rätt välplanerat, i affärsmässig mening.

En annan aktör som sitter med Svarta Petter på hand är Mariehamn som går miste om hamnintäkter och det surr som Rosellas passagerare skapat i staden. Vilka konsekvenserna blir för turistbranschen och det landbaserade näringslivet är än så länge för tidigt att sia om men som alltid när det handlar om nya situationer gäller att försöka se vilka möjligheter som döljer sig i krisen.

Kommentarer

  • Ann-Britt Österberg

    Så jävla synd ! Stackars Kapellskär camping 😪

    • Mikko

      Finnlines ska börja köra från Kapellskär nästa år

  • Blomqvist

    Synd på trafiken imellan Mariehamn och Kapellskär vi är många som besöker Åland den vägen. Hoppas på något nytt ifrån Kapellskär till fina Mariehamn nu.

  • Mikko

    Eller så köper viking line upp eckerö linjen och lägger ner den så att alla tvingas att köpa dyrare stockholmsbiljett

  • Titti

    Dagskryss från Stockholm till Mariehamn – suck – en kvart på sig att besöka den fina staden Mariehamn… Ack…

Artikeln är stängd för fler kommentarer