Riggat för åländsk nystart

Till tonerna av brölande signalhorn tar sig Mariehamn och Åland an en framtid som ter sig oviss men har förutsättningar att bli lyckosam. När 2022 gick över till 2023 och några spridda raketer signalerade nya tider på natthimlen tryckte bryggpersonalen ombord på de fartyg som låg i Västerhamn på knappen vilket signalerade farväl och välkommen, samtidigt.

Vi skriver nu 2023 och det är dags att blicka framåt, som vanligt. Skillnaden i år är att Mariehamn kanske inte blir den självklara platsen för Ålandsresenärerna och detta skapar rejäla kringverkningar för alla inblandade.

Viking Lines Rosella går en vecka till för att sedan bli grekisk och lämna den trafik hon skött i fyrtiotvå år, längre än något annat fartyg. Detta skapar möjligheter för Eckerö Linjen som blir ensam i kortruttstrafiken mellan Sverige och Åland, i den händelse att Viking Line inte lyckas hitta ersättande tonnage.

Vd Jan Hanses skriver tydligt i sitt nyårsbrev till kunder att man ser på ”alternativa lösningar” för trafiken vilket kan betyda precis vad som helst. Det är ett faktum att Viking Line i en överraskande manöver köpt närmare 18 procent av lokalkonkurrenten Rederi Ab Eckerö. Detta gör det såklart mindre intressant att nystarta linjen mellan Mariehamn och Kapellskär av det enkla skälet att en sådan skulle kannibalisera på Eckerö Linjen. Ett lika starkt faktum är att trafiken till Åland med stor sannolikhet kan hanteras med M/S Eckerö i vart fall tio månader per år. Utmaningen är att erbjuda tillräcklig kapacitet under högsäsongen juni och juli då efterfrågan på resor är extremt hög. Det finns alltså potential att tjäna pengar för säsongsbetonat tonnage, om sådant finns att tillgå. De fartyg som kunde vara lämpliga, i vår del av världen, är till allra största delen sysselsatta under högsäsongen och att ett nytt rederi skulle uppstå i tomrummet efter Rosella är osannolikt; dagens säkerhetsregler gör det väldigt kostsamt att starta nytt för att transportera människor och bilar.

Detta leder till att den enda aktören med rimliga muskler att upprätthålla Mariehamn-Kapellskär är Viking Line; som bestämt sig för att sälja trotjänaren Rosella av ganska lätt förståeliga och drygt elva miljoner skäl – alltså pengarna. Lösningen skulle därmed bli någon form av sommartonnage i form av, möjligen, mer snabbgående farkoster. Detta har testats tidigare, i bestämd form sommaren 2017 då Viking Line hyrde in katamaranen HSC Express som under namnet Viking FSTR trafikerade mellan Helsingfors och Tallinn. Detta var genialt på olika sätt men slutade med en krasch i ekonomiska termer, marknaden räckte helt enkelt inte till och sedan dess har Viking-ledningen drömt mardrömmar om katamaraner. Frågan är om det nu är dags att pröva igen? Svaret är antagligen inte men Viking Line har överraskat förr.

När det handlar om trafiken mellan Åland och Sverige går det heller inte att bortse från att Viking Line i dag har väldigt mycket högre kapacitet än förut i form av LNG-drivna Viking Grace och Viking Glory vilka går rutten Stockholm-Åland-Åbo två gånger per dygn. Detta gör att man i teorin kan tillgodose resebehovet (till Åland) i högre grad än förut och att det kan göras med mindre miljöavtryck än med ett fyrtiotvå år gammalt fartyg.

Som lök på laxen och för att ytterligare spetsa till det som i dag sker, i pandemins kölvatten, har vi Finnlines ambitiösa nybyggnadsprogram som resulterar i större fartyg på rutten Kapellskär-Långnäs-Nådendal från och med slutet av nästa år. Till skillnad mot hittills gör Finnlines också en storsatsning på att locka fler bilburna resenärer. Det är utmanande på väldigt många plan men en del i helheten som är viktig att ta med i beräkningen.

Sammantaget är det ett hårt slag mot Mariehamn som turiststad om kortrutten till Kapellskär inte återuppstår på något sätt. För hela Åland är effekterna mer hanterliga och för Rederi Ab Eckerö resulterar detta i massor av möjligheter och från och med februari i högsäsongstrafik året runt i form av tre avgångar per dygn från respektive hamn. Exakt vad detta betyder för Åland, alla pendlare, besökare, näringsliv och samhälle är än så länge för tidigt att säga men för de två nyckelspelarna, Viking Line och Rederi Ab Eckerö, betyder förändringarna med säkerhet fler möjligheter än tidigare och det kan, faktiskt, bli en nystart inte bara för dem utan för hela Åland. Som vanligt handlar det om att se potential och ta vara på den istället för att grotta ner sig i hotbilderna. Pessimister är dåliga samhällsbyggare och åländska rederier har, i historisk mening, varit skickliga på att förhålla sig till förändringar och dra nytta av dem snarare än att kapitulera. Framtiden är såklart oviss men då kan det kännas tröstande att inse att det har den alltid varit, åtminstone de senaste hundra åren och inget tyder på att morgondagen framöver blir särskilt mycket enklare att begripa.

Med detta vill jag gärna ta tillfället i akt och önska alla läsare ett friskt och lyckosamt nytt år och, framför allt, välkomna till Åland, världens mest spännande självstyrelse. Om du inte redan hälsat på vore det ett nöje att se dig som gäst!

Kommentarer

  • Renée Lindström

    Kommer att sakna ROSELLA och all fin personal (Patrik, Stefan m.fl.) Inga fler resor för oss då det är 10 mil t.o.r. Grisslehamn😫😓

  • Conny Sundberg

    Hej, i min värld ser inte jag att Grisslehamn ska kunna ersätta Kapellskär som hamn för alla transporter som i nuläget sköts av Rosella. Sträckan Norrtälje-Grisslehamn tar närmare en (1) timme och är en mycket smal och undermålig väg för att massor med tung trafik och övriga på ett säkert och rationellt sätt ska trafikera densamma.
    Mvh Conny Sundberg

  • Jörgen Strandberg

    Tror ni inte att Eckerö funderar på att flytta sitt fartyg till Mariehamn-Kapellskär? Lite längre sträcka och lite dyrare hamnkostnader men rimligen också möjligt att ta ut lite högre priser. För de flesta trafikanter vore det nog en förbättring.

  • Robert Lundberg

    Cinderella kan säkert angöra Kapellskär under in tur.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.