”Att vara öppen och välkomnande är både en moralisk skyldighet och en investering”

F ör en tid sedan sa en vis person till mig att ”sjöfarten är inte så välkomnande och enkel att ta sig in i som ni tror”. De orden har gnagt i mig, och nu börjar jag förstå vad hen menar. Jag tror att vi ibland har en självbild som inte riktigt överensstämmer med verkligheten. När du väl är ett ”namn”, när du väl har nått en position, då är det både familjärt och mysigt i vår bransch, alla känner alla. Men innan dess är det nog tyvärr inte riktigt så. 

Vi spinner vidare på den tanken. Om min tes nu är rätt att vi i branschen har en något felaktig självbild, kan det spilla över på andra delar av vår bransch? Kan det vara så att vi har utmaningar inom till exempel rekrytering på grund av att vi inte är så öppna och välkomnande som vi själva tror?

Öppenhet handlar om att vara villig att se bortom våra egna perspektiv och att öppna våra sinnen för nya idéer, tankesätt och kulturer. Här anser jag att vi verkligen har utmaningar. Jag brukar säga att sjöfarten är en av de mest konservativa branscher som finns. 

Välkomnande är en handling som följer på öppenhet. Det handlar om att skapa en atmosfär där människor känner sig välkomna och accepterade oavsett varifrån de kommer, vilken tro de har eller vilken hudfärg de har. Här fortsätter utmaningarna – när vi träffas, oavsett om det är på Donsö Shipping Meet, Världssjöfartens dag eller i Almedalen, så ser alla väldigt lika ut. Är du en man mellan 40 och 60 år med europeisk bakgrund och bär en blå kavaj, då passar du som handen i handsken. Men är du kvinna blir det genast lite svårare. Adderar vi sedan ålder, du kanske är en ung kvinna, då börjar tröskeln bli ganska hög. Ytterligare en dimension på det temat är när man är ute och föreläser på gymnasieskolor, där syns det tydligt att vi har svårigheter att rekrytera personer med utländsk bakgrund. 

”Är du en man mellan 40 och 60 år med europeisk bakgrund och bär en blå kavaj, då passar du som handen i handsken”

Att vara öppen och välkomnande är inte bara en moralisk skyldighet, det är också en investering. Om vi inte möjliggör för alla att vara delaktiga så kommer vi att missa innovationer, bra ledare och duktiga medarbetare. 

Nu finns det många som läser detta som tänker ”här hos oss är vi väldigt öppna och välkomnande”. Det kanske stämmer hos en del, men jag tror att många är omedvetna om att man inte alltid framstår som så öppen och välkomnande som man själv tror. Som en parallell vill jag ta ett exempel. I vårt engagemang i nätverket Vågrätt var jag angelägen om att en aktör inom branschen skulle vara delaktig i Vågrätt. Jag fick svaret att ”vi har inte sådana problem hos oss”. Mindre än ett halvår senare gjordes en anmälan om sexuella trakasserier mot/hos samma aktör. 

Öppenhet och välkomnande är nyckeln till en framtid där vi kan lära av varandra, inspireras av varandra och skapa en bättre sjöfartsbransch.

Denna text publiceras också i Sjöfartstidningen nr 11, 2023 som ges ut den 17 november.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.