Eckerö

Fotograf: Eckerö Linjen

60 år sedan Eckerö grundades

I vanliga fall hade tisdagen den 2 mars 2021 varit ett utmärkt tillfälle till en klang- och jubelfest av gammalt gott virke, kolifej som partajen beskrevs förr. Den dagen hade det nämligen gått exakt 60 år sedan Rederi Ab Eckerös ursprungliga bolagsavhandling och -ordning undertecknades i Mariehamn år 1961.

Då stod bil- och passagerartrafiken mellan Sverige, Åland och Finland som en nyfiken ettåring och med skakiga ben betraktade omvärlden och möjligheterna. Denna djärva idé skulle bära frukt som få andra verksamheter och Rederi Ab Eckerö har tillsammans med Viking Line satt fart på resandet och det mänskliga utbytet i vår del av Östersjön som inga andra.

Ibland har det löpt bra och ibland har det varit tyngre men överlag har det gått framåt och om målet med livet är att skapa glädje och sammanhang har Rederi Ab Eckerö och alla andra rederier på ett förtjänstfullt vis gjort skillnad för sig själva, för sina aktieägare och för miljoner resanden. På samma gång har rederierna skapar förutsättningar för både import- och exportindustri i de berörda länderna. För oss som bor på Åland är färjorna mer än så, de är våra vägar som leder oss till omvärlden och som tar våra besökare till oss. Vi är färjorna och färjorna är vi.

När Rederi Ab Eckerö firade femtio år gjordes det med stil, prakt och stoj.
På dagen femtio år efter starten, den 2 mars 2011, stod Sjöfartstidningens chefredaktör Pär-Henrik Sjöström i Alandica, där Sjöfartens Dag normalt hålls, och presenterade praktverket ”Historien om den som kommer igen”, en nästan 300-sidig redogörelse i text och bild om hur Eckerö startade, växte, föll, vacklade, kom tillbaka och fortsatte. Boken är ett skolexempel på en skicklig penna, omsorgsfulla beskrivningar och ett berättande som inte väjt för besvärliga detaljer. Det hände nämligen mycket under de första femtio åren.

Längs vägen har Eckerö-koncernen varit med och utvecklat Birka Cruises som blev pandemins första offer bland rederierna då företaget lades ner i fjol somras. Man var också den som före alla andra såg möjligheterna i trafiken mellan Helsingfors och Tallinn och man har målmedvetet och långsiktigt byggt upp ett rederi som i dag kämpar för sitt liv och mot den pandemi som förstört så mycket av det som tog så länge att skapa. Därför är kanske fest inte högst på agendan.

I år när 60-årsjublet borde hörts högt och långt hände ingenting annat än att rederiet i ett tillkännagivande gjorde offentligt att man säljer sina sista aktier i Alandia, det sjöförsäkringsbolag som tornat upp som en slags kronjuvel i det åländska shippingklustret. Alandia var i tiderna ett ömsesidigt bolag där åländska redare försäkrade sina fartyg. I dag är man marknadsledande i delar av Norden och har formulerat ambitiösa tillväxtmål vilka Rederi Ab Eckerö stått bakom och jobbat hårt för. Till följd av att mycket nu är hårt begränsat och intjäningen låg är valmöjligheterna färre och därför har Eckeröstyrelsen bestämt sig för att sälja för att pengarna kan användas till bättre; till exempel att säkra upp den egna verksamheten i väntan på den nya verkligheten – bortom vaccinet som ska ge oss vardagen och livet tillbaka.

I samma veva som detta sker offentliggör också Viking Line en revisionsrapport som uttrycker tveksamhet över den långsiktiga förmågan att fortsätta med verksamheten om förutsättningarna inte förbättras. Eller på ren svenska. Om folk inte får resa finns det inget rederi som kan klara sig.

Allt handlar alltså, i slutet av dagen, om att pandemin kan bringas under kontroll och vaccinet skapa lugn och ro och framtidstro. Viking Line har än så länge en stark kassa men också fler fartyg att sköta om. Rederi Ab Eckerö har svagare balansräkning men färre fartyg att betala för. Båda rederier får i dag statliga stöd från Traficom för att alls klara sig genom krisen.

I allt detta är det nu läge att minnas att kriser till sist går över och att vi under den tiden måste hålla lågan varm och humöret uppe och stå redo att resa när så är möjligt. Då är det till exempel helt rätt att gratulera Rederi Ab Eckerö för väl utfört jobb under de första sextio åren och lycka till under de kommande sextio åren.

Det förpliktigar att göra en historik med namnet ”Historien om den som kommer igen”. Nu, om någonsin, gäller att härda ut och göra sig klara för den comeback som snart är här. #weshalltravelagain