Electramar till sjöss. Fartyget är det första i rederiets serie om tolv moderna plug-in hybridtorrlastfartyg.

Fotograf: AtoB@C Shipping

Kategori: Torrlast

AtoB@C avslöjar namnen på alla sina nybyggen

Vid kölsträckningen av nummer sju i rederiets serie på tolv nybyggen avslöjar AtoB@C Shipping namnen på detta och kommande fem.

Fartygsserien består av tolv högeffektiva plug-in hybridtorrlastfartyg på 5.350 dwt. Det första fartyget i serien, Electramar, genomförde nyligen sin jungfruresa från varvet i Chowgule i Indien. Första svenska hamnen blev Luleå där Electramar lossade för att sedan sättas in i rederiets trafik. Och för ett par veckor sedan levererades seriens andra fartyg Stellamar från varvet.

I samband med kölsträckningen av seriens sjunde fartyg avslöjar nu AtoB@C Shipping namnen på alla de sex återstående fartygen som beställts.

Följer samma tema

Fartygen har planerad leverans under 2025 och 2026. Namnen blir enligt rederiet följande:

  • Biomar (#7)
  • Ventumar (#8)
  • Fleximar (#9)
  • Solismar (#10)
  • Megamar (#11)
  • Luxomar (#12)

Namnen följer samma tema som introducerades med de första sex fartygen i serien, med namn som kopplar till naturen och till fartygens egenskaper.

Designade för brett utbud

Enligt rederiet förväntas koldioxidutsläppen från de nya fartygen vara upp till 50 procent lägre än nuvarande generation av fartyg, tack vare fartygens anslutning till landström och deras batteriinstallation. Fartygen är designade för att transportera ett brett utbud av bulk- och styckegodsprodukter såsom stål, skogsprodukter, gödning och projektlaster. De har ett långt och öppet däck vilket möjliggör mer däckslast och längre projektlaster än rederiets nuvarande flotta.

Besättningsutrymmen och brygga är placerade i fartygens för, vilket enligt rederiet optimerar lastkapaciteten och förbättrar sikten och säkerheten under färd.

Behövs förnyelse

Att det blev en serie med tolv fartyg hänger samman med att AtoB@C Shipping, som är dotterbolag till finländska ESL Shipping, sett att det behövts en förnyelse av tonnaget inom hela det kustnära torrlastsegmentet.

– Coasterflottan för bulkfartyg är ålderstigen. Över hälften av fartygen är mer än 25 år eller äldre så det behöver förnyas. Vi hade möjlighet att bygga nya fartyg som passar in i vårt affärsmönster samtidigt som vi alltid strävar efter att bygga en så stor serie som möjligt. Det gör också att det blir enkelt att byta ett fartyg mot ett annat, att helt enkelt välja det som finns närmast lasten, säger Frida Rowland i en intervju med Sjöfartstidningens specialbilaga Ships of the Year 2023 där fartygsserien finns presenterad.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.