Framtiden mötte historien

I går, 24 februari, var dagen inne då Viking Lines nybyggda M/S Viking Glory anlände till Mariehamn för allra första gången. Det skedde vid 18-tiden på kvällen efter att fartyget först och tidigare på eftermiddagen anlöpt Långnäs som är den andra hamnen på Åland. I dag fortsätter testturen då Viking Glory anländer till Stockholm för första gången.

Gårdagens besök var populärt bland ålänningarna som nästan alla har nån slags koppling till fartyg och sjöfart. Hamngatan i Mariehamn var fullsatt när Glory försiktigt lade till på samma plats som för etthundra år sedan tog emot de stora segelfartygen.

Viking Line har under de senaste sextio åren tillsammans med kollegerna och konkurrenterna i Rederi Ab Eckerö de facto definierat väldigt mycket av den åländska vardagen och trafiken på Östersjön. Tack vare färjorna har Åland aldrig blivit insulärt, valmöjligheterna är många när det gäller att åka till eller från landskapet Åland som för övrigt i år fyller 100 år. Den 9 juni är det precis ett sekel sedan Nationernas Förbunds beslut, att Åland skulle vara en del av Finland men ha en långtgående självstyrelse, blev verklighet i och med att det första landstinget (Ålands eget parlament) sammanträdde.

Tack vare det avgörandet lyckades Åland också behålla taxfree-försäljningen ombord på alla de fartyg som erbjuder regelbunden trafik till landskapet. Som bekant försvann taxfree-handeln i övriga Europa i samband med att EU utvidgades på 1990-talet. Att fartygen kunnat fortsätta med den lönsamma försäljningen har effekter långt utanför Ålands gränser. Rederierna har med den verksamheten som stöd lyckats upprätthålla och utveckla trafiken mellan Finland och Sverige, via Åland. Därför fungerar dessa havets motorvägar klanderfritt; 24/7, året runt.

På bilden som ni ser intill denna text ser man M/S Viking Glory för första gången i Mariehamn, alltså i går. Bakom henne ligger M/S Birka Stockholm som legat stilla sedan pandemin bröt ut för två år sedan. Hon är till salu men någon affär har ännu inte blivit klar. I helgen avgår Birka Stockholm till Landskrona och Oresund DryDocks för normal dockning och översyn. Efter det återvänder hon till Mariehamn och försäljningsansträngningarna fortsätter. Fartyget är i toppskick och har bland annat lanserats som en tänkbar framtida polarkryssare. Med hyggligt enkla medel vore det möjligt att göra henne spektakulär för uflykter även till mer ottillgängliga platser på vår planet.

Det tredje fartyget på bilden är den fyrmastade barken Pommern som ligger i sin specialkonstruerade docka för alla att besöka. Pommern utgör världens antagligen bäst bevarade stycke sjöfartshistoria och ombord finns berättelser som bär långt, underhåller och undervisar i hur det var förr.

Dessa tre fartyg sammanfattar på en och samma bild väldigt mycket av den åländska sjöfartshistorien. Det började med segelfartyg som gick i trafik över hela jorden och skapade välstånd och arbetsplatser överallt. Birka Stockholm var ett fartyg som hörde till det som från början var Birka Line, ett kryssningsrederi med Stockholm-Åland som mål. Rederiet tjänade stundtals stora pengar men förlorade dem ganska snabbt igen. Rederi Ab Eckerö tog in Birka Cruises som ett dotterbolag 2008 och har sedan dess kämpat hårt med att skapa lönsamhet i företaget. När corona stängde allt var kampen över och sedan dess har man försökt sälja fartyget.

Viking Glory är det nyaste av nytt inom sjöfartsvärlden just nu. Fartyget är byggt i Kina men är ändå en följd av i det närmaste etthundra procent finländskt och svenskt arbete och planering. Projektet inleddes för fem år sedan och målet var till att börja med att bygga fartyget i Finland eller i Europa. Det gick inte att hitta ett varv som erbjud samma villkor som man fick i Xiamen och därför blev det Kina. Glory är resultatet av ett sextioårigt utvecklingsarbete där tonvikt lagts vid hållbarhet och miljötänk. Glory ersätter trotjänaren Amorella som går in i par med systerfartyget Gabriella på rutten Helsingfors-Stockholm. Detta betyder att linjen mellan Stockholm-Åland-Åbo i fortsättningen sköts av två LNG-drivna fartyg, Viking Grace och Viking Glory vilket minimerar utsläppen i världens kanske allra vackraste skärgård.

Bilden visar också hur kraften förändrats genom åren. Pommern drevs fram med hjälp av segel. Birka Stockholm går med traditionella och stora dieslar kopplade till propelleraxel medan Viking Glory har flera mindre flerbränslemotorer som genererar elektricitet till azipod-aggregaten som både driver fram och styr fartyget.