Upphandling. Ett mer rederi jämfört med tidigare. Det blev resultatet när nu Försvarsmakten avslutat upphandlingen av sjötransportkapacitet i inrikessjöfart.
Nyheter
-
-
Rekrytering. En ny rapport från Lighthouse visar att 200 studenter om året behöver registreras på sjökaptensprogrammet för att täcka det framtida behovet av sjöbefäl.
-
Val i juli. Sju kandidater är nominerade till den högsta posten i FN-organet IMO. Den 31 december 2023 är sista dagen för nuvarande generalsekreterare Kitack Lims mandatperiod och i juli väljs hans efterträdare.
-
Nybyggen. Alvaret och Abisko. Det blir namnen på de två första av Trafikverket Färjerederiets nya elfärjor, som just nu byggs i Nederländerna.
-
Studiebesök. Omkring 100 EU-representanter besökte i förra veckan SSPA Maritime Center i Göteborg, där de bland annat fick se tester av ett seglande roro-fartyg.
-
Ny hamntopp. Göran Eriksson blir den som tar över som vd för Göteborgs hamn AB efter Elvir Dzanic.
-
Omval. Sverige kandiderar för att behålla en plats i internationella sjöfartsorganisationens IMO:s råd.
-
Återhämtning. För andra året i rad ökade antalet passagerare i svenska hamnar 2022, men var cirka fem miljoner färre än åren före pandemin. Den hanterade godsmängden var på samma nivå 2022 som 2021, visar ny sjöfartsstatistik från Trafikanalys.
-
Elektrometanol. Under onsdagen togs första spadtaget för Europas största e-metanolprojekt, Flagship One. Det handlar om en storskalig produktionsanläggning av elektrometanol för framförallt sjöfarten som byggs i Örnsköldsvik av bolaget Ørsted.
-
Klimat. Erik Thun investerar 36 miljoner kronor för att installera batteripack på nio av rederiets befintliga torrlastfartyg. Investeringen får stöd av Klimatklivet.
-
Dialog. Tre olika vägar för att nå fossilfri sjöfart presenterades när Gotlandsbolaget arrangerade ett seminarium om hur sjöfartens gröna omställning kan snabbas på.
-
Nybyggen. Sveriges äldsta fortfarande verksamma rederi beställer två nybyggen. Det handlar om Ahlmark Lines, som har beställt två torrlastfartyg från Royal Bodewes i Nederländerna.
-
Sjösäkerhet. Förra året tappades 661 containrar överbord från fartyg till sjöss vilket tyder på en positiv utveckling i containersäkerhet inom global linjetrafik, enligt World Shipping Councils årsrapport.
-
Klimatkrav. Viking Line väntar sig att EU:s utsläppshandel kommer att kosta rederiet omkring 25 miljoner euro om året, något som också kan påverka priserna för passagerare.
-
Hamnprestanda. Världsbanken har publicerat den tredje uppdateringen av sitt Container Port Performance Index. Där rankas effektiviteten hos 348 containerhamnar i världen under förra året. Den effektivaste europeiska hamnen finns på plats 16.
-
Beredskap. Genom ett joint venture med det amerikanska bolaget Crowley har tre av Stena Bulks fartyg blivit en del av amerikanska maritima administrationens Tanker Security Program och är därmed tillgängliga för det amerikanska försvarsdepartementet.
-
Avtalsrörelsen. Sedan i fredags råder inte längre fredsplikt för Hamnarbetarförbundet. Det är enligt förbundet resultatet av strandade avtalsförhandlingar mellan parterna.
-
IMO. En båtman, en operativ chef och ett par forskare inom hållbarhet. Talarna på International Day for Women in Maritime på Öckerö berättade om vad de gör inom sjöfarten – och om vitt skilda vägar in i branschen.
-
Miljöteknik. Finska VTT har nyligen studerat metanutsläppen från två Wärtsilä 31DF-motorer på Wasalines bil- och passagerarfärja Aurora Botnia. Ny förbränningsteknik kan minska metanutsläppen avsevärt.
-
Rapport. Stabiliserade drivmedelspriser och höjda priser i Gotlandstrafiken och gör att Gotlandsbolaget redovisar ett något förbättrat resultat för första kvartalet 2023 jämfört med föregående år.
-
Dom. Vaktchefen på fregatten Helge Ingstad, som kolliderade med tankern Sola TS 2018, har i norsk tingsrätt dömts till 60 dagars fängelse för sitt agerande vid haveriet.
-
Havsbaserad vindkraft. Regeringen godkänner två nya vindkraftparker till havs. Totalt handlar det om upp till 100 vindkraftverk några mil utanför Falkenberg och Varberg.
-
Fartygsaffärer. Det blev inget besök i Skärhamn för Tjörnbaserade Berndtssons Rederi nybygge Vingaren som levererades så sent som i mars i år. Fartyget har sålts till ett italienskt rederi.
-
Container. MSC har valt att lägga till Halmstad i sin slinga från Antwerpen till Köpenhamn. Första anlöpet sker torsdagen den 1 juni, därefter kommer rederiet till hamnen varje vecka.
-
Bildspel. Sjöfartstidningen besökte världens största kryssningsfartyg, Icon of the Seas, som just nu byggs i Åbo. Se bilderna här.