Inspektion. Förra året stoppade Transportstyrelsen 23 utländska fartyg från att lämna svenska hamnar eftersom de bedömdes vara i så dåligt skick att sjövärdigheten äventyrades. Det är en markant ökning mot tidigare år.
Nyheter
-
-
Inspektion. Två fartyg hålls kvar i Uddevalla hamn med nyttjandeförbud, efter att Transportstyrelsen upptäckt många brister.
-
Beställning. Bogserbåtsoperatören Svitzer har lagt en beställning på en ny batteridriven bogserbåt som kommer att stationeras i Öresund.
-
Charter. AtoB@C Shipping har tecknat charteravtal för sex nybyggen med tyska fartygsägaren BAAS Shipping från Hamburg.
-
Försvar. En ny Natooperation, Baltic Sentry, ska öka säkerheten för kritisk infrastruktur i Östersjön. Det meddelades vid ett extrainsatt toppmöte i Helsingfors under tisdagen.
-
Skeppsbyggnad. Med 45 levererade fartyg sedan år 1990 och dussintalet i beställning har Thunbolagen och det nederländska varvet Ferus Smit en unik relation. Båda har stått emot kriser och pandemier, men brottas nu med allt större utmaningar att hitta arbetskraft.
-
Kultur. Efter nära 35 år i Thunbolagens tjänst lämnar nu Vänerklassikerna Nossan, Tidan och Naven för nya vatten.
-
Tar över. Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess.
-
Natoinsats. Regeringen har beslutat om ett nytt samarbete mellan Kustbevakningen och Försvarsmakten för att snabbade kunna agera mot avvikande beteenden i Östersjön. Samtidigt kommer Sverige att bidra med tre örlogsfartyg och ett flygplan till Natoinsatsen.
-
Statistik. Något färre antal passagerare, men samtidigt ett nytt fraktrekord med närmare 135.000 transporterade enheter över Östersjön. Det är huvuddragen när Viking Line sammanfattar sitt 2024.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: AtoB@C Shipping. Med ett nybyggnadsprogram på 150 miljoner euro för tolv moderna torrlastfartyg blickar AtoB@C Shipping mot en ljus framtid. Sjöfartstidningen besökte rederiet i Ystad när de döpte Stellamar, nummer två i serien.
-
Namnbyte. Nu står det klart vilka namnen blir på DFDS tidigare kryssningsfärjor som köpts Gotlandsbolaget och som trafikerar mellan Oslo och Köpenhamn.
-
Marin försäkring. West P&I Club tar fullt ägarskap av Nordic Marine Insurance genom ett nytt förvärv.
-
Utredning. Finska Traficom håller kvar Eagle S sedan man hittat allvarliga brister ombord. Fartyget får inte fortsätta förrän bristerna åtgärdats.
-
Nato-insats. Försvarsalliansen Nato planerar en större marin insats i Östersjön för att skydda kritisk infrastruktur på havsbotten. Det rapporterar svenska och finländska medier.
-
Julklapp. Donsörederiet Älvtank har tagit över Fure Vinga och döpt om henne till Ramira. Fartyget ersätter Ramona som såldes i höstas.
-
Orderboken. Antalet beställda fartyg från rederier med svenska ägarintressen ökar. Under 2024 beställdes 37 nybyggen, vilket gör att den svenska orderboken just nu innehåller 72 beställda fartyg. Här är hela listan.
-
Väder. På grund av hårda vindar pausar Göteborgs Hamn all fartygstrafik in och ut ur hamnen. Stoppet beräknas pågå fram till onsdag morgon.
-
Kabelbrott. Tankfartyget som misstänks för kabelbrott mellan Finland och Estland ligger kvar utanför Borgå. Den svenska försvarsmakten lånar ut fartyget HMS Belos för att bistå i utredningen.
-
Isbrytning. Isbrytningssäsongen är nu igång. Lördagen den 4 januari genomförde Ale det första assistansuppdraget utanför Kalix.
-
Haveri. Ett 90 meter långt lastfartyg fick maskinhaveri vid Gotska Sandön i helgen och fick nödbogseras av Kustbevakningens fartyg KBV 003.
-
Statistik. Nya siffror från Tallink Grupp visar att bolaget transporterade färre passagerare under 2024 jämfört med året innan.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Star Cruises. Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Men efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
-
Mest lästa. Nu går sjöfartsåret 2024 mot sitt slut, ett år som varit fyllt med både stora och lite mindre sjöfartsnyheter. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Östersjön. Oljetankern Eagle S misstänks ha skadat en elkabel mellan Finland och Estland samt flera datakablar. Finländsk polis har varit ombord på fartyget och utreder fallet som grovt sabotage.