När Viking Line höll årsstämma i Mariehamn under tisdagen riktades mycket fokus mot bolagets rekordstarka resultat som resulterade i att stämman beslutade om en dividend på 1 euro per aktie.
Stor fråga på Åland
Även om det var god stämning bland aktieägarna har rederiets beslut förra året att sälja Rosella och avsluta trafiken mellan Kapellskär och Mariehamn skapat debatt på Åland.
Inför stämman lyfte en grupp aktieägare en önskan om att Viking Line borde trafikera kortrutten på nytt. Frågan har drivits av aktieägarföreningen Viking som har omkring 100 medlemmar och tillsammans representerar cirka tio procent av aktierna i Viking Line.
– Många deltog i nyemissionen speciellt för Kapellskärstrafikens skull. De är lite besvikna nu eftersom trafiken lades ner, säger föreningens ordförande Patric Wiik i en kommentar till Norrtelje Tidning inför stämman.
Styrelseordförande försvarade försäljningen
Aktieägarföreningens krav behandlades inte under stämman, men efter ett år som styrelseordförande i Viking Line valde Jakob Johansson att i sitt första stämmoanförande ta tjuren vid hornen kring kortrutten, rapporterar tidningen Nya Åland.
– Jag vet att flera av er aktieägare, tillika ålänningar, är besvikna på att vi valde att sälja Rosella, och därmed ge upp kortrutten mellan Kapellskär och Mariehamn. Det var ett väldigt ett svårt beslut på flera sätt, men på finansiella och miljömässiga grunder var det faktiskt ett tämligen enkelt beslut. Det fanns helt enkelt inte plats för två aktörer med dagens bränslepriser och miljöavgifter, sa Jakob Johansson.
Han konstaterade i sitt tal också att Åland har överlägset flest anlöp bland de större öarna i Östersjön, nästan 6.000 efter Rosellas försäljning och jämförde med den subventionerade trafiken till Gotland som hade 1.400 anlöp och Bornholm med 2.200 anlöp.
– Vi kan konstatera att skatteundantaget tjänar Åland väl. Vi kan särskilt notera att Viking Line är det rederi med flest anlöp till Åland även fortsättningsvis.
Utesluter inte återinträde
I en kommentar till Ålands Radio berättade Jakob Johansson om hur han ser på en möjlig framtida kortrutt mellan Sverige och Åland.
– Vi tittar kontinuerligt på fartyg och på olika rutter och vi utesluter inte ett återinträde vid någon tidpunkt men då måste det vara med rätt tonnage. Det skulle vara väldigt roligt om det då kunde vara med elektrifierat tonnage, men vi är inte där än.
Jakob Johansson konstaterade i sitt tal på stämman att Viking Line under 2023 har levererat sitt bästa resultat sedan börsnoteringen 1995, och sin högsta utdelning. De aktieägare som gick in den stora emissionen för två år sedan har idag kunnat räkna hem en dividendavkastning på 17,5 procent.
– Det som är bra för Viking Line är nästan alltid bra för Åland, men det är inte säkert att det som är bäst för Åland bara är bra för Viking Line.