• Är du spantad för traden?

    Uttrycket att vara spantad för traden går att dänga i huvet på folk som en härskarteknik i den hierarkiska ombordmiljön. Att anklagas för att inte vara spantad för traden är en ordentlig skymf.

  • Ett händelserikt år

    På ett sätt känns det nästan lite tröttsamt att ännu en gång konstatera att året som passerat varit hektiskt och fullt av oväntade händelser. Det är nog bara att finna sig i att vi lever i en konstant föränderlig värld där det enda man kan vara riktigt säker på är att morgondagen inte kommer att se ut på samma sätt som idag. Sjöfarten påverkas förstås mer än andra av en oförutsägbar och orolig omvärld då det är en global bransch som inte är beroende av nationsgränser.

  • Till tidningen via webben

    Så vi känner oss glada över utvecklingen av våra digitala kanaler. Nu vi vill att fler ska läsa vår tidning, både på papper och som e-tidning. Och det kommer vi att göra, vilket kanske låter lite paradoxalt, genom att utveckla vårt arbete på ­webben.

  • Grogrund för nya tankar

    Ett lysande exempel på hur Almedalen kan fungera som mötesplats var när det nybildade rederiet Lakeway Link berättade om sina planer och hur man fått idén till den nya verksamheten.

  • Vind i seglen än en gång

    Segeldukarna har ersatts med skivor som har mer gemensamt med flygplansvingar än med traditionella segel, och besättningen ombord behöver knappast lära sig bräcka i fall och slacka i skot. Men grundidén är  ändå densamma: direktverkande vind.

  • Ett samhälle av sjöfarare

    Till grund för välståndet ligger en väldigt stark tradition av företagande och inte minst sjöfart. Alltsedan 1800-talets bondeseglatser då bönder runt om på Åland gick samman och byggde skutor och startade små rederier, har sjöfarten varit det som fått hjulen att snurra och välståndet att växa.

  • Välkommen till bubblan

    Vem har inte kommit till en grupp, arbetsplats eller fest som verkar ogenomtränglig? Man står där och försöker nyfiket känna in stämningen. Försöker hänga med i de gemensamma skämten, jargongen, gruppdynamiken. Då kan det räcka med att en enda person ser dig, drar in dig i samtalet, frågar dig något. Signalerar ”vad kul att du är här, välkommen”.

  • Jakten på minnen från Rosella

    För somliga har det varit Östersjöns paradis, för andra enbart en transportväg kryddad med taxfreesprit och dansbandsmusik. Viking Lines försäljning av Rosella har väckt känslor hos många fler än andra fartygsförsäljningar.

  • En sista vinkning vid Vinga

    Jag skulle också kunna inleda min historia med Rolf med de där orden, för det är tack vare honom som jag har arbetat med sjöfartsnäringen sedan drygt 17 år. Första gången han ringde mig stod jag på förskolans gård och tittade på när min tvååring stolt visade för mig att han hade lärt sig cykla trehjuling.

  • Stora saker i görningen

    Redaktionen upplever just nu extra spännande tider. I skrivande stund gör vår nya medarbetare, sjöfartsjournalisten Klara Johansson, sin första arbetsvecka på tidningen.

  • Det har varit en speciell tid

    Det här är min sista Akterspegel och med den vill jag också passa på att tacka för mig. Jag går nu vidare till nya spännande uppdrag inom journalistiken.

  • Slutet på en epok?

    Rubriken på denna blogg är onekligen klichéartad. Om en färja lämnar en linje innebär det väl ändå inte slutet på en epok? Eller kan det ändå vara så? Jag syftar på Tallinks svenskflaggade färja Galaxy, som på morgonen den...

  • Havet är en förenande länk

    Geografin är en faktor som givetvis starkt påverkar utformningen av transporter på olika håll i världen. Det är inte enbart kontinenterna som åtskiljs av havet. Även olika regioner har en geografi där fjordar, havsvikar och öar innebär utmaningar för transporter...

  • Omvärlden ger ändå hopp

    Naturligtvis påverkar kriget även världens sjöfart. I direkt anslutning till krigszonen, i Svarta havet, är situationen för besättningarna extremt farlig, och flera fartyg har inte kunnat ta sig därifrån.

  • När glaset inte går att krossa

    Sedan urminnes tider har det varit tradition att på olika sätt döpa fartyg för att önska välgång på haven för dess besättning, passagerare och last. Traditionen går flera tusen år tillbaka i tiden. Babylonierna sägs ha gjort det för 5.000 år sedan, liksom romarna, grekerna och egypterna. Heligt vatten, blod och vin var vanliga vätskor som hälldes på fartygens bog innan dagens sed med en flaska champagne såg dagens ljus i slutet av 1800-talet.

  • Något skevt i ekvationen

    För många sjömän och deras anhöriga kommer pandemin att ha mycket svåra konsekvenser länge än. ”Jag har testat positivt för covid-19 fyra gånger och mina omborduppdrag har ställts in tre gånger. Jag är den som försörjer min familj och mina föräldrar är arbetslösa, jag har varit utan arbete i nio månader. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.”

  • Det känns för jävligt

    Tidigt på luciamorgonen förra året rammade det brittiska bulkfartyget Scot Carrier av okänd anledning den danska maskindrivna pråmen Karin Høj mellan Ystad och Bornholm. Medan pråmen slog runt fortsatte Scot Carrier sin färd som om inget hade hänt, tills Sjöräddningen...