• Ett samhälle av sjöfarare

    Till grund för välståndet ligger en väldigt stark tradition av företagande och inte minst sjöfart. Alltsedan 1800-talets bondeseglatser då bönder runt om på Åland gick samman och byggde skutor och startade små rederier, har sjöfarten varit det som fått hjulen att snurra och välståndet att växa.

  • Välkommen till bubblan

    Vem har inte kommit till en grupp, arbetsplats eller fest som verkar ogenomtränglig? Man står där och försöker nyfiket känna in stämningen. Försöker hänga med i de gemensamma skämten, jargongen, gruppdynamiken. Då kan det räcka med att en enda person ser dig, drar in dig i samtalet, frågar dig något. Signalerar ”vad kul att du är här, välkommen”.

  • Jakten på minnen från Rosella

    För somliga har det varit Östersjöns paradis, för andra enbart en transportväg kryddad med taxfreesprit och dansbandsmusik. Viking Lines försäljning av Rosella har väckt känslor hos många fler än andra fartygsförsäljningar.

  • En sista vinkning vid Vinga

    Jag skulle också kunna inleda min historia med Rolf med de där orden, för det är tack vare honom som jag har arbetat med sjöfartsnäringen sedan drygt 17 år. Första gången han ringde mig stod jag på förskolans gård och tittade på när min tvååring stolt visade för mig att han hade lärt sig cykla trehjuling.

  • Stora saker i görningen

    Redaktionen upplever just nu extra spännande tider. I skrivande stund gör vår nya medarbetare, sjöfartsjournalisten Klara Johansson, sin första arbetsvecka på tidningen.

  • Det har varit en speciell tid

    Det här är min sista Akterspegel och med den vill jag också passa på att tacka för mig. Jag går nu vidare till nya spännande uppdrag inom journalistiken.

  • Slutet på en epok?

    Rubriken på denna blogg är onekligen klichéartad. Om en färja lämnar en linje innebär det väl ändå inte slutet på en epok? Eller kan det ändå vara så? Jag syftar på Tallinks svenskflaggade färja Galaxy, som på morgonen den...

  • Havet är en förenande länk

    Geografin är en faktor som givetvis starkt påverkar utformningen av transporter på olika håll i världen. Det är inte enbart kontinenterna som åtskiljs av havet. Även olika regioner har en geografi där fjordar, havsvikar och öar innebär utmaningar för transporter...

  • Omvärlden ger ändå hopp

    Naturligtvis påverkar kriget även världens sjöfart. I direkt anslutning till krigszonen, i Svarta havet, är situationen för besättningarna extremt farlig, och flera fartyg har inte kunnat ta sig därifrån.

  • När glaset inte går att krossa

    Sedan urminnes tider har det varit tradition att på olika sätt döpa fartyg för att önska välgång på haven för dess besättning, passagerare och last. Traditionen går flera tusen år tillbaka i tiden. Babylonierna sägs ha gjort det för 5.000 år sedan, liksom romarna, grekerna och egypterna. Heligt vatten, blod och vin var vanliga vätskor som hälldes på fartygens bog innan dagens sed med en flaska champagne såg dagens ljus i slutet av 1800-talet.

  • Något skevt i ekvationen

    För många sjömän och deras anhöriga kommer pandemin att ha mycket svåra konsekvenser länge än. ”Jag har testat positivt för covid-19 fyra gånger och mina omborduppdrag har ställts in tre gånger. Jag är den som försörjer min familj och mina föräldrar är arbetslösa, jag har varit utan arbete i nio månader. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.”

  • Det känns för jävligt

    Tidigt på luciamorgonen förra året rammade det brittiska bulkfartyget Scot Carrier av okänd anledning den danska maskindrivna pråmen Karin Høj mellan Ystad och Bornholm. Medan pråmen slog runt fortsatte Scot Carrier sin färd som om inget hade hänt, tills Sjöräddningen...

  • Året med sjöfart på allas läppar

    I Sverige hade vi ett eget Suez-kaos i miniformat i november när en sprängning i Göteborg av ett av Göta älvbrons fundament gick fel, vilket gjorde att farleden till Vänerhamnarna fick stänga i en vecka med en handfull fartyg i kö på Rivöfjorden.

  • De har hög pensionsålder

    Snart är vintern här och den svenska isbrytarflottan är åter ett år äldre. Den 19 december i år är det 48 år sedan Ale levererades. Vår näst äldsta statsisbrytare Atle fyllde 47 den 24 oktober. Frej är ett år yngre...

  • Så jobbar vi inte

    Detta skrivs på dagen 27 år efter Estonias förlisning. Igår offentliggjorde Sveriges Radio filmer från Haverikommissionens (SHK) undersökningar av Estoniavraket. Filmerna är fortfarande sekretessbelagda, eftersom SHK inte har granskat dem färdigt för att kunna garantera att bilderna inte visar mänskliga...

  • Vi är en art i ständig rörelse

    ”Briggen Charlotta seglar natt och dag genom aprilvårens regntjocka. Seglen på de båda fulltacklade masterna hänger för det mesta slaka och skrynkliga, vinden är fortfarande svag. Skeppets tunga kropp är djupt nedsjunken i sjön. En havets lastdragare, en vattenöknens kamel,...

  • Det nya normalläget

    Vad som blir det ”nya normala” inom färjetrafiken på norra Östersjön återstår att se. Kan efterfrågan på resor i närområdet rentav öka när det talas så mycket om ”hemester”? Tidigare existerande behov av att resa mellan länderna försvinner inte.

  • Osynlighetens pris

    Det är där, utom synhåll, som grova brott mot miljö och männi­skor pågår. Det är där sjöfartens namn dras i smutsen.