”I vår väntar en avtalsrörelse”
För det är väl det som den svenska modellen bygger på, ett givande och tagande?
För det är väl det som den svenska modellen bygger på, ett givande och tagande?
Hösten är i antågande och än har vi inte hört något angående utredningen om sjöfartens konkurrenskraft. Utredaren Rikard Engström hade kort tid på sig att leverera en utredning, remissvaren skulle också levereras relativt fort. Men samma fart är det inte...
Sverige är helt beroende av handel med omvärlden – borde vårda sin sjöfart bättre
I bland får vi höra att facket är negativa av princip. Att vi inte behöver lyssnas på, för vi säger ändå bara nej till allt. Inget kunde vara mer fel. Vi företräder våra medlemmar. Deras åsikter är våra åsikter. Och när...
Vi måste få till någon form av samlad skeppsbyggnadskompetens inom staten
Så vad förslår då utredningen? Låt oss börja med att utredaren föreslår att stämpelskatten tas bort eftersom den påverkar inflaggningen till Sverige negativt.
Ska vi se någon ljuspunkt i allt detta mörker så är det väl att svenska politiker har fått upp ögonen för försvarsfrågorna och Sveriges försörjningsberedskap. Och med detta kom även en medvetenhet om vikten av svensk sjöfart. När vi, tillsammans med Seko sjöfolk och Svensk sjöfart i samarbetet Blå Tillväxt, anordnade ett seminarium i Almedalen med rubriken ”Hur håller sjöfarten Sverige flytande i kris och krig?” var tältet fullsatt.
"Att vara öppen och välkomnande är både en moralisk skyldighet och en investering"
Nu börjar det hända saker. Flera viktiga frågor, som vi från branschens sida länge understrukit vikten av att ändra, ses nu över.
Helt plötsligt pratar alla om sjöfarten. Efter årets stora sjöfartsmässa DSM, Donsö shipping meet, är den överallt. I de stora nationella dagstidningarna, i radio, i sociala medier. Självaste infrastrukturministern Andreas Carlsson var på plats och invigde mässan, vilket såklart skänkte...
En sommarvikarie som blivit bra behandlad och fått relevant feedback på sitt arbete kommer berätta om företaget och branschen på ett sätt som framställer den i allmänhet positivt. Medan den som blivit förminskad, fått oklara instruktioner eller stött på osunda värderingar berättar det för många fler.
Utan ett tillräckligt antal fartyg kan utbudet av sjötransporter påverkas dramatiskt, exempelvis vid en kris- eller krigssituation där normala marknadsvillkor sätts ur spel.
Blå Tillväxt blev inbjudna till riksdagen för att träffa trafikutskottet och berätta om hur viktigt det är med svenskflaggade fartyg och hur politikerna kan hjälpa branschen att växa.
Kompetensbristen beror inte enbart på att antalet som söker sig till branschen understiger antalet som pensionerar sig. Det beror också på att folk söker sig från branschen. Det finns många svar på varför det är så, men ett av svaren är att ledarskapet är för dåligt.
Tillgången till sjöfartskompetens är en nationell angelägenhet som måste säkerställas på samma sätt som kompetenser inom andra samhällskritiska sektorer. De ekonomiska tillskott till sjöbefälsutbildningarna som regeringen nyligen beslutat om är viktiga, men långt ifrån tillräckliga.
Så är en ny regering, ny infrastrukturminister och till stora delar ett nytt trafikutskott på plats. För en som ska påverka politiker är det med blandade känslor. Å ena sidan hade vi upparbetade kanaler med ledamöter, de har fått god kännedom om våra frågor. Å andra sidan så får vi nu chansen att lära upp nya ledamöter och ministrar – och de får chansen att leverera.
Det är hög tid att vi i Sverige nu säkerställer i alla fall en basal förmåga att klara vår egen försörjning. Ska vi göra detta behövs fartyg, personal och rederier för att verksamheten ska kunna bedrivas löpande.
Sjöfarten har blivit osynlig i vårt samhälle. Och när sjöfarten blir osynlig så blir även sjömännen det.
De första åren från 2010 när jag blev anställd var nästintill totalt mörker. Utflaggningarna haglade och det var skyttegravskrig mellan fack och arbetsgivare.
I grunden handlar det om att säkerställa förutsättningarna för rederier i Sverige och Sveriges förutsättningar för handel och transporter. En reform för att säkerställa det svenska behovet av sjöfartskompetens är helt enkelt nödvändig.
dags att dra sig tillbaka och då med massor av glada och trevliga minnen i bagaget. Framför allt av alla positiva människor som finns överallt i klustret med den gemensamma glöden att få till rätt förutsättningar för att både behålla och utveckla den svenska handelsflottan.
V i hann inte, officiellt, få statusen på pandemin klassad som en icke allmän samhällsfarlig sjukdom, förrän vi stod inför ett nytt helvete i världen.
Faktum är att i grunden har vi ett bra ramverk för sjöfarten i Sverige och i de allra flesta fall funkar reglerna – man kan helt enkelt säga att vi har en bra grund för vårt hus. Det stora problemet är att bygget inte har underhållits eller för den delen utvecklats.
Den svenska sjöfartsnäringen behöver ett stort antal nya medarbetare. De senaste siffrorna jag hört från redarhåll är cirka 1.750 nya sjömän under en femårsperiod. Vi har i dag endast cirka 150 personer som examineras varje år och det betyder att...
För ganska exakt 14 år sedan hölls ett sjöfartspolitiskt toppmöte i Helsingborg. Så här sa initiativtagaren Kenth Härstedt i en intervju i tidningen Sjömannen: ”Jag tycker att det är nödvändigt att sjöfartens stora betydelse för Sverige lyfts fram. Svensk sjöfart...