Till minnet av Park Victory

I dag fast för sjuttio år sedan kunde fyrtioåtta amerikanska sjöman ha dött efter att deras fartyg S/S Park Victory grundstött vid finländska lotsön Utö. Tack vare mod bortom det fattbara och vilja av stål hos öborna lyckades man rädda trettioåtta av de nödställda. Detta uppmärksammas än i denna dag då man i det lilla kapellet på ön varje julafton tänder en specialdesignad ljusstake med tio ljus och minns dem som omkom i katastrofen.

 

Utö är min barndoms somrar. Pappa var lots på den då rätt aktiva stationen och jag tillbringade mycken tid på ön. Där lärde jag mig fånga grodor, dyka med snorkel och umgås med den finländska marinen som höll till på ön. Farvattnen kring Utö är inte att leka med och mängden vrak i området talrika. Fast ett var viktigare än alla andra lärde jag mig snabbt och namnet Park Victory blev för mig samma sak som katastrof och hjältemod samtidigt. Inte för att jag riktigt begrep omfattningen av det inträffade men när de som var med, till exempel dåvarande åldermannen Eskil Öhman, berättade blev det hela mycket verkligt. Dessutom finns ljusstaken med de tio döda amerikanernas namn ingraverade på riktigt.

 

Det hela inträffade på julafton och juldagen år 1947 då världen var på tillbaka till det nya normala efter andra världskrigets slut. Park Victory var ett 139 meter långt ångfartyg som hade 15.000 ton kol i lasten på väg mot Helsingfors från Newport, Virginia i USA. Fartyget anlände Utö på julaftonen men valde att lägga sig för ankar i väntan på lots dagen efter. Från ingenstans blåste det upp till storm, över 28 m/s i byarna och fartygets ankarkätting brast och det ena ledde till det andra och maskinrumsexplosion vilket slet sönder fartyget som sjönk i stormen. 

 

Finländska nyhetsbyrån Yle har gjort ett lovvärt reportage (på svenska) om stormnatten som aldrig kommer att glömmas. Läs hela inlägget här.

 

På den här länken kan man även se undervattensfilm från dykningar till vraket.

 

Glad lucia och anrik pontonkran

En riktigt skön lucia tillönskas alla från ett Åland som alltmer börjar anta vintriga former. Ett lätt snöfall har gjort marken vit och för ögonblicket har vi uthärdliga minusgrader och på det hela taget riktigt fint! Som bekant firar vi lucia med anledning av legender som genom årtusenden utvecklats och återberättats från sitt ursprung på Sicilien. Därför passar det utmärkt väl att i dag lyfta fram den legendariska pontonkranen Lodbrok som sedan år 1956 rest Östersjön runt och lyft mer än kanske alla andra flytande kranar här i världen. Lodbrok var till exempel med och bärgade regalskeppet Vasa 1961 och har sedan dess gjort tusentals små och stora jobb. Lodbrok fanns också på plats när Essingeleden byggdes och hen stod också för kaoset i samband med kollisionen med samma bro 2005.

I dag finns Lodbrok på Åland och i exaktare beskrivning på den lilla skärgårdskommunen Vårdö där det just nu byggs en ny bro mellan två av öarna. Lodbrok har anlitats för att lyfta brospannen på plats och följs med spänning av lokalbefolkningen. På den här länken finns mer att läsa och se om bygget och kranen som fyllde aktningsvärda sextioett år i fjol.

 

Europas största stålköpare

Lite överraskande kommer beskedet att Åland seglat upp som Europas just nu största inköpare av stål! Anledningen är det storbygge som just nu mestadels pågår under vattnet i Mariehamn, Västerhamn. Där ska en säker kaj med dockningsmöjligheter skapas för Ålands kanske mest kända besöksmål – fyrmastbarken Pommern.

Bygget går i det stora hela ut på att med hjälp av stålsponter och rörpålar och grova dragstag fästa en docka som hela Pommern ryms in i. Allt måste hålla för att dockan ska hållas på plats och inte segla iväg.

– Det är jättestora krafter och alla ingenjörer har fått fundera mycket, säger lokala byggföretagets vd Bengt Eriksson till FNB.

Här kan du läsa mer om det unika projektet som följs av en värld av marinhistoriker och många fler och på den här länken finns mer om framtidsplanerna för Pommern.

Tre dog i mystisk explosion

I dagarna har det gått sextio år sedan M/S Korsö under svårförklarade omständigheter exploderade och sjönk strax utanför Portugal. Fartyget som ägdes av Rederi Ab Gustaf Erikson hade under sina blott tre år som ”ålänning” varit inblandad i transporter som hade tydliga sammanhang till vapenförsäljning och what not.

Förlisningen ägde rum efter ett varvsbesök och har i officiella sammanhang förklarats med en drivmina som fartyget olyckligtvis råkade träffa. Explosionen ägde rum midskepps och Korsö sjönk på bara några minuter. Av de elva i besättningen räddades åtta medan tre följde med henne i djupet. Än i dag finns överlevande som kan berätta om den dramatiska natten; till exempel Jarmo Farell i  Mariehamn som seglade mässkalle och inte ger så mycket för de officiella förklaringarna.

”Hur stor tror du sannolikheten var för att gå på mina ute i Atlanten?”, frågar han sig än i dag.

På den här länken kan man läsa mer om den dramatiska natten då M/S Korsö gick till botten.

 

M/S Misana fyller tio år

Tio år är såklart ingen ålder men ändå viktigt att uppmärksamma. I dag är det nämligen tio år sedan Godby Shippings lasthäst M/S Misana döptes i Helsingfors efter att ha byggts i Hamburg. Det var en fin men kall dag och på många vis unik.

Tack vare en långtidscharter med skogsbolaget UPM-Kymmene kunde Godbyrederiet satsa på två nybyggen, Misana och M/S Misida. Dessa fartyg har sedan dess chartrats ut till Stena RoRo som efter årsskiftet ökar trycket i trafiken över Nordsjön. Det är tydligt att rederijätten Stena och något mindre Godby Shipping funnit varandra inte bara i rena affärer. Företagen delar också i hög grad samma värderingar när det gäller till exempel välgörenhet där Mercy Ships kommit in som en sammansvetsande faktor. Stena är storsponsor och Godby Shippings vvd Eva Mikkola-Karlström överräckte så sent som senaste vecka ett substantiellt bidrag till det arbete som Mercy Ships just nu genomför i Kamerun.

 

Här kan man för övrigt läsa om en resa med jubilerande Misana som tidigare publicerats på Ålandsbloggen.

Godby Shipping skapar rubriker

Åländska familjerederiet Godby Shipping med snart fyrtiofem år på nacken ägs av syskonen Dan Mikkola som är vd och Eva Mikkola-Karlström som är vice vd. Rederiet bildades av deras far och mor Alpo och Ingelise Mikkola och var till en början beläget i familjens källare i Godby för att sedan flytta till egna lokaler, fortfarande i Godby, och sedan till Mariehamn där man finns i dag.

Rederiet är okonventionellt i den meningen att man alltid haft en transparent syn på hur affärer ska skötas. Rederiets hemsida är något för i stort sett alla andra rederier att ta efter; lättnavigerad och fylld av information. Till och med vd:s eget skötebarn, personaltidningen Flaskposten, finns att läsa där.

Under de många och sega åren då sjöfarten gick i stå till följd av skogsindustrins kris var Godby Shipping ett av få rederier som aldrig permitterade sina anställda, inte ens då fartygen låg upplagda i Mariehamn.

Vid sidan av att sköta sitt rederi och dess åtta roro-fartyg har syskonen Mikkola även engagerat sig hårt i att göra sjöfarten mer synlig på Åland och runtom. Tack vare främst Eva Mikkola-Karlströms idoga arbete med Sjöfartens dag är evenemanget som nästa år ordnas den 24 maj en av branschens allra viktigaste mötesplatser. Här kan du anmäla dig!

Under de senaste dagarna har Godby Shipping av väldigt olika orsaker figurerat i rubrikerna. Först när det stod klart att systerfartygen M/S Mimer och M/S Midas befinner sig i Karibien där monsterorkanen Irma drar fram och ödelägger de öar som fartygen trafikerar. Alla ombord är okej men särskilt Mimer tvingades lägga på ett extra kol för att komma undan söder om Puerto Rico. Ålands Sjöfart fick tag på bägge kaptenerna för att kolla läget.

I dag kom också beskedet att Godby Shipping för första gången på sjutton år säljer ett fartyg. Det är M/S Miranda som efter årsskiftet övergår i ny ägo. För Ålands Sjöfart understryker dock vd Mikkola att alla anställda bereds plats på rederiets övriga fartyg, helt i den anda som hittills präglat rederiet.

Varför säljer ni nu?

– Vi förbereder för nybyggen, säger Dan Mikkola.

 

  • Anonym Svara

    Snarare är det väl tomt på kistbotten…Men hatten av för att det tog så här länge med alla dessa dåliga år.

Ålänningar i Kinaaffärer

Världen krymper och gränser blir mer osynliga och det råder på sätt och vis Kinafeber på Åland. Som bekant har Viking Line redan beställt fartyg från det väldiga riket i öster. Under sommaren stod det också klart att den världsunika och landbaserade fiskodlingen Fifax säljs till kinesiska intressenter. Här kan man lyssna på Ålands radios rapportering om den affären. Dessutom har Godby Shipping höjt aktiviteten. I våras var delar av bolagets ledning på en rundtur bland kinesiska varv för att lära känna potentiella fartygsbyggare.

– Vårt senaste nybygge är från år 2007 och i vår vision har vi slagit fast att vi i framtiden ska ha en flotta om tio tolv fartyg, gärna inkluderande två nybyggen, säger vice vd Eva Mikkola-Karlström.

Sammantaget är det därför skäl att lära sig mer om den kinesiska kulturen och hur det går till att göra affärer där. Sinologen Jenny Rådland delar här med sig av sina bästa tips.

Skärmavbild 2017-08-08 kl. 13.31.29

Hälsningar från Mariehamn

På Åland pågår de sista förberedelserna inför Sjöfartens dag den 1 juni. Då väntas hotellrummen ta slut och idéerna ta vid när shippingeliten från hela Norden (och bortom) kommer till Mariehamn för en dags möten. Sjöfartens dag har vuxit och vuxit och utgör i dag en av Nordens allra viktigaste happenings. Hoppas vi ses där!

Sommaren är snart över oss och med det alla kryssningsfartyg som hälsar på. Först in i år var AIDAcara som anlände den elfte maj och sedan kommer tillbaka ytterligare fyra gånger innan hösten är här. Här kan man se hela listan över planerade fartygsbesök.

Ungefär samtidigt beslöt stadsfullmäktige i Mariehamn att för drygt sju miljoner euro bygga en ny säker hamn för fyrmastade barken Pommern. Förhandlingar har inletts med Eriksson Byggab som har stor erfarenhet av hamnbyggen både lokalt och utomlands. Går allt som det ska ska Pommern se ut ungefär som på bilden nertill år 2018.

I fredags kom en dom i en tvist mellan Ålands Sjöräddningssällskap och Alfons Håkans Ab. Det är upplösningen av en bärgningsstrid som pågått sedan år 2013 och nu gick i sjöräddningens favör. Alfons Håkans döms att betala 148.000 euro till sällskapet som var först på plats till haveristen. Mer om domen kan man läsa på den här länken.

IMG_1515

Så här ska Pommern se ut när hamnbygget och torrdockan är klar.

IMG_7793

AIDAcara var först på plats av årets kryssningsgäster.

IMG_9500

Pommern där hon ligger just nu och får hela däcket förnyat.

  • Anonym Svara

    Nu har Ålandsbloggen under flera veckor skrivit att Pommern är en fullriggare.

    Är det inte dags för en rättelse?

  • Skriv en kI ommentar…I mitten på 60-talet,när jag väntade i M.Hamn på sjöjobb,slapp jag och en Erik Eriksson? att måla Pommerns utsidor från flotte med PENSEL att färgen säkert skulle gå in ialla gröpper i den gropiga plåten. Vi hade en flotte som vi målade ifrån, sedan frågades det om vi var villiga att fortsätta i mästerna ,med högre tim peng, men då fick jag sjöjobb,synd nog tillika,för de var ett självständigt arbete

Sjödrama med lyckligt slut

Det kunde ha slutat mycket illa men redde upp sig till sist tack vare modiga och beslutsamma insatser från fartygets befäl och besättning samt sjöräddningsinsatser i form av helikopter och Rescue Gad som ryckte ut till undsättning.

Allt började strax efter 21-tiden på söndagskvällen lite norr om Bornholm. Finländska lastfartyget M/S Prima Donna var på väg norrut då en rysk besättningsman av okänd anledning ramlade överbord. En annan såg det hela och fartyget lyckades så småningom vända tillbaka. Trots mörkret och vädret lyckades man hitta mannen men misslyckades med att vinscha honom ombord. Då drog fartygets finländske överstyrman resolut på sig en överlevnadsdräkt och hoppade i för att hålla sin kollega flytande. Småningom lyckades fartyget ta ombord den ena av männen i vattnet medan en räddningshelikopter och ytbärgare bärgade den andre. Båda fördes till sjukhus svårt nedkylda efter som mest en och en halv timme i havet.

Mer om den dramatiska söndagskvällen och nyhetsrapporteringen därifrån kan man läsa på den här länken till Ålands Sjöfart.

18015636_1052408668193079_1307461282_o

M/S Prima Donna.

Pommern sätter fart på Åland

Den fyrmastade barken Pommern som utgör flydda sjöfartstiders tydligaste minne engagerar ålänningarna. Fartyget som snart fyller 115 år är Ålands troligen tydligaste enskilda varumärke. Där hon ligger i Västerhamn, nedanför det nyrenoverade och Finlands främsta Ålands sjöfartsmuseum, är Pommern ett självklart besöksmål och ett landmärke trots att hon ligger i sjön. På den här länken kan man följa renoveringsarbetet.

Just nu har barken bara tre mäster då mesanmasten plockats ned under tiden som däcket förnyas med hjälp av frivilliga krafter som planka för planka gör däcket som nytt. Var lugna, snart är allt som förut!

Vid sidan av den renoveringen pågår en upphandling med syfte att placera fartyget i en torrdocka för att hon även i framtiden ska förklara och definiera i går för de som lever i morgon.

Detta är inte allt. Under museichefen Hanna Hagmark-Coopers ledning jobbar man även med att skapa en ombordupplevelse som slår allt annat. För detta behövs pengar; uppemot en och en halv miljon euro. Det kostar att skapa ljud och bild som når oss alla och skapar berättelsen om dramatiken till havs.

Hagmark-Cooper är nu på god väg att nå målet och kan i dag redovisa ytterligare 600.000 euro i donationer till målet. Här kan man läsa mer om alla inblandade.

Mot den här bakgrunden får man slå fast att när det verkligen gäller står ålänningarna enade. Pommern ska inte bara räddas utan även bli den juvel som varje krona behöver! Sugen på att vara med och hjälpa till? Här kan du mönstra på världens sista fyrmastade bark!