Världens största går alltid hem

När Bornholmslinjens nybyggda katamaran Express 5 kom till hamnen i Rönne under en grådassig dag i april gick bornholmsborna man ur huse för att möta fartyget. Anlöpet direktsändes av den lokala tv-kanalen TV2 Bornholm som till och med hade ett team ombord under den sista etappen av resan från varvet på Filippinerna, från Valletta på Malta till Rönne. Även vi på Sjöfartstidningen märkte av jätteintresset för fartyget. Nyheten i mars om att Express 5 levererats från varvet Austal Philippines och påbörjat resan hem till Ystad och Rönne är en av de mest lästa artiklarna på vår webb de senaste åren.

När Bornholmslinjen invigde fartyget i slutet av april hade Austal Philippines vd Wayne Murray gjort den långa resan till den lilla danska ön för att kunna representera de 1 200 varvsarbetarna som byggt fartyget. Under hans tal hade han svårt att hålla tillbaka tårarna när han berättade om engagemanget som hans personal känner för fartyget. Många av dem följde sändningarna på nätet för att försäkra sig om att fartyget verkligen kommit fram och för att se hur det togs emot. Kanske självklart, men ändå fascinerande att det finns ett så starkt engagemang för något som finns på andra sidan jorden.

Fartyget Express 5 är intressant i sig med all den moderna teknik som finns ombord, vilket presenteras på sidorna 44–47 i nummer 05/2023 av Sjöfartstidningen. Men det som gör intresset extra stort är att det handlar om världens största katamaran i sitt slag, sett till passagerar- och lastkapacitet. Världens största imponerar alltid, nästan oavsett hur.

Kraften i orden världens största är något som amerikanska rederiet Royal Caribbean International insett värdet av. Just nu bygger de den fjärde generationen världens största kryssningsfartyg i Åbo och jag hade möjligheten att besöka bygget nu i maj. På nästan varje plats ombord där rederiets representanter stannade för att berätta om de olika faciliteterna, fanns det innovationer som antingen var världens största, första någonsin på ett fartyg eller bara längsta, högsta och största i olika former. Och något gör de rätt, för när rederiet släppte bokningarna för sitt nya monsterfartyg satte rederiet nytt rekord för antalet bokningar på en och samma dag i deras 53 år långa historia.

Även lokalt i Åbo märks ett stort intresse för Icon of the Seas. Jag kom i snack med en busschaufför på vägen till varvet Meyer Turku som avundsjukt undrade om inte han och jag kunde byta jobb för en dag.

Jag var på plats i Åbo för 13 år sedan, en regnig och grå höstdag i oktober 2010 för att bevittna när världens största kryssningsfartyg senast lämnade varvet i Åbo med destination Miami. Då hette fartyget Allure of the Seas. Hundratals människor samlades på klipporna redan under de mörka timmarna på morgonen för att inte missa avgången som dröjde ett par timmar. De flesta stod tålmodigt kvar med sina paraplyer, huttrandes med kamerorna redo. När Icon of the Seas lämnar varvet för sin första provtur nu i juni kan man vara säker på att klipporna kommer att vara minst lika fulla. För i Åbo är man precis lika stolta över sitt varv som på Filippinerna.

Denna text publicerades först i nr 05/2023 av Sjöfartstidningen under vinjetten Akterspegeln

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.