Jakten på minnen från Rosella

Anemos, som Rosella numera heter, under sitt sista besök på svenskt vatten torsdagen den 26 januari då fartyget fick bunker av Oljolas Oljaren vid Trubaduren utanför Göteborg inför resan till sina nya ägare i Grekland. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

För somliga har det varit Östersjöns paradis, för andra enbart en transportväg kryddad med taxfreesprit och dansbandsmusik. Viking Lines försäljning av Rosella har väckt känslor hos många fler än andra fartygsförsäljningar.

Många har haft en relation till Rosella, en arbetshäst som under sina 42 år i tjänst transporterat över 26 miljoner passagerare inom Viking Lines linjenät, varav de senaste 14 åren mellan Kapellskär och Mariehamn. Under söndagskvällen den 8 januari 2022 gjorde hon sin sista resa och får nu ett nytt liv på Egeiska havet för de nya ägarna Aegean Sealines Maritime Co med den grekiska flaggan i aktern och nya namnet Anemos.

Att Rosella kommer saknas av många har varit uppenbart för de flesta som följer någon typ av sjöfartsgrupp i sociala medier. Hälsningarna, hyllningarna och inläggen med nostalgiska minnen har avlöst varandra. Under fartygets sista helg i trafik fylldes avgångarna med tusentals Rosellaälskare som ville ta ett sista farväl, alla med sitt speciella sätt att säga ­hejdå.

När klockan hunnit bli 00.12 finsk tid under natten till måndagen den 9 januari och Rosella bara hade någon kvart kvar av den sista resan var det stängningsdags för dansrestaurangen Bar Voyage. Då stegade pubägaren Björn ”Grulle” Eklund från Mariehamn fram till baren för att skriva in sig i Rosellas historiebok som den sista att beställa en öl ombord. Kvittot på den italienska ölen av märket Birra Moretti ska han rama in.

En annan färjeentusiast gick fram till informationsdisken strax efter midnatt med ett vykort på Rosella i hand för att få en sista fartygsstämpel. Han påtalade noga att datumet i stämpeln behövde ändras så att det skulle stå 9 januari 2023, datumet då Rosella kom fram till Mariehamn på sin sista resa. Andra har gjort inspelningar av de sista högtalarutropen ombord, minnen som blivit till delbara troféer i sociala medier.

Människan är nostalgisk till sin natur, självfallet i olika grad från person till person. Men utan nostalgi och viljan att minnas det som varit hade vi knappast haft några museer att gå till, inga hembygdsföreningar som skriver den lokala bygdens historia, och inte heller klassiska allsångslåtar likt Lyckliga gatan. Viljan hos många sjöfartsentusiaster att skaffa egna troféer till sina små sjöfartsmuseer i garagen har snappats upp av skrotningsvarven i Asien. Det dröjer inte många veckor efter att ett fartyg körts upp på stranden innan inredningsdetaljer dyker upp till salu på försäljningssajter och i grupper på Facebook.

Men alla har inte så starka band till Rosella att de skulle vilja ha en bit av henne hemma. En del känner snarare ett slags hatkärlek till fartyget som för många varit den snabbaste transportvägen mellan Sverige och Åland. Även om Rosella renoverats många gånger och är i fint skick, har hon varit Viking Lines äldsta och minsta fartyg som långt ifrån kunnat erbjuda samma moderniteter som de nya Åbofartygen Viking Glory och Viking ­Grace. Den åländska rapartisten Durak Karlsson har anammat detta i sin video Rosella the Musical, hans egna lilla musikaliska hyllning till Rosella där han sätter ord på mångas känslor till fartyget med raderna ”Jämna plågande plågor som pågår på vår odyssé, med sprit och buffé”.

Denna text publicerades först i nr 1 2023 av Sjöfartstidningen under vinjetten Akterspegeln