Går långsamt. Inga konkreta besked om beslut i ministersvar – SD presenterar förslag till utskottsinitiativ.
Arkiv
-
-
Oväntat. Beslutet från Åbo förvaltningsdomstol blev något av en chock för redaren Anders Isaksson.
-
Statistik. Den totala godsmängden i svenska hamnar minskade med fem procent under förra året. Samtidigt ökade antalet passagerare med två procent enligt Trafikanalys.
-
Filmspecial! Fure Ven är nu på resa i ballast över Atlanten från New York till Stanlow i Liverpool. Furetank hoppas på fler liknande resor till Nordamerika.
-
Historisk lyx. Coronakrisen har gjort att kryssningssäsongen är stendöd. Men däremot är Sverige högintressant för yachter. Under måndagen kom brittiska Nahlin till Göteborg.
-
Politik. Nu har ytterligare två riksdagsledamöter ställt skriftliga frågor om regeringen avser förändra regelverket om sjöfartsstöd på grund av den pågående pandemin.
-
Sassnitz till salu. Stena Line har erbjudit den tyska staden Sassnitz att för 1,5 miljoner euro överta både färjan, linjen och personalen.
-
Prekär situation. Ett underlag för tillfällig sjöfartsstödsförordning finns redan klart, men branschen väntar fortfarande på ett beslut från regeringen.
-
Brottsutredning. I samband med de uppmärksammade turerna kring fartyget Birger Jarl passade ägaren på att registrera ett nytt namn på det.
-
Politik. Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar det stödpaket på 39 miljarder till företagen som regeringen med samarbetspartier lanserade förra veckan, men efterlyser även fler åtgärder.
-
Passagerarsjöfart. Under söndagen kom tyska kryssningsfartyget Aidacara till Visby för uppläggning. Ytterligare ett fartyg kommer i veckan och fler kan vara på väg.
-
Distansarbete. ABS ser att coronakrisen och reserestriktioner har påskyndat en ökning av besiktningar och auditeringar på distans.
-
Lyckat besättningsbyte. Efter ett intensivt arbete, dag och natt på toppnivå, lyckades Donsötank genomföra ett besättningsbyte på Solero utanför Barcelona.
-
Ny form. Svensk Sjöfarts öppna årsmötesseminarium präglades av coronaläget och följdes av omkring 100 deltagare på distans över nätet.
-
Mot framtiden. Vägen mot en hållbar sjöfart omfattar såväl nya bränslen som ansvarsfulla transportköpare, det framgick på Svensk Sjöfarts årsmötesseminarium.
-
Inga byten. Wallenius Marine arbetar för högtryck med att åter få igång besättningsbyten, som nu står still på grund av coronakrisen.
-
Snabba puckar. Transportstyrelsen har aktiverat sin krisorganisation och kan fatta snabbare beslut, något som uppskattas av sjöfartsbranschen.
-
23. 000 kronor dyrare per anlöp. Enligt en rapport från VTI slår Sjöfartsverkets nya system för farleds- och lotsavgifter mycket olika beroende på fartygssegment. Kyl- och containerfartyg betalar mest.
-
Drabbade. Många filippinska besättningsmedlemmar som normalt arbetar på svenska fartyg har hamnat i en väldigt svår situation på grund av coronapandemin.
-
Fartygshistoria. Efter över 40 år har Cementas fartyg Sunnanvik nu lämnat Slite för sista gången.
-
Småskaligt. Grundarna bakom det nya bolaget Skaw Shipping & Transport ser potential i inrikes- och kustsjöfart.
-
”Matchmaking”. Estniskt-finskt rekryteringsföretag vill vara länk mellan permitterade sjömän och rederier som råkar ut för besättningsbrist på grund av reserestriktioner.
-
Färjekoll. Färjetrafiken rullar på, men passagerartrafiken är av minimal omfattning på flera linjer.
-
Utveckling. Göteborgs hamns digitaliseringsarbete har gynnats av coronakrisen.
-
Möjlig ombyggnad. Om Stena Roro får en beställning så omvandlar man färjan Stena Saga till ett sjukhusfartyg med 520 sjuksängar.