Direkttrafik. Genom att öka frekvensen i sin roro-trafik räknar Wagenborg Shipping Sweden med en ökning av trailerskeppningar direkt till Stockholmsregionen.
Arkiv
-
-
Omvärlden öppnar. Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Men det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner på fartygen. Men Sverige står fortsatt utanför.
-
Går långsamt. Inga konkreta besked om beslut i ministersvar – SD presenterar förslag till utskottsinitiativ.
-
Oväntat. Beslutet från Åbo förvaltningsdomstol blev något av en chock för redaren Anders Isaksson.
-
Statistik. Den totala godsmängden i svenska hamnar minskade med fem procent under förra året. Samtidigt ökade antalet passagerare med två procent enligt Trafikanalys.
-
Filmspecial! Fure Ven är nu på resa i ballast över Atlanten från New York till Stanlow i Liverpool. Furetank hoppas på fler liknande resor till Nordamerika.
-
Historisk lyx. Coronakrisen har gjort att kryssningssäsongen är stendöd. Men däremot är Sverige högintressant för yachter. Under måndagen kom brittiska Nahlin till Göteborg.
-
Politik. Nu har ytterligare två riksdagsledamöter ställt skriftliga frågor om regeringen avser förändra regelverket om sjöfartsstöd på grund av den pågående pandemin.
-
Sassnitz till salu. Stena Line har erbjudit den tyska staden Sassnitz att för 1,5 miljoner euro överta både färjan, linjen och personalen.
-
Prekär situation. Ett underlag för tillfällig sjöfartsstödsförordning finns redan klart, men branschen väntar fortfarande på ett beslut från regeringen.
-
Brottsutredning. I samband med de uppmärksammade turerna kring fartyget Birger Jarl passade ägaren på att registrera ett nytt namn på det.
-
Politik. Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar det stödpaket på 39 miljarder till företagen som regeringen med samarbetspartier lanserade förra veckan, men efterlyser även fler åtgärder.
-
Passagerarsjöfart. Under söndagen kom tyska kryssningsfartyget Aidacara till Visby för uppläggning. Ytterligare ett fartyg kommer i veckan och fler kan vara på väg.
-
Distansarbete. ABS ser att coronakrisen och reserestriktioner har påskyndat en ökning av besiktningar och auditeringar på distans.
-
Lyckat besättningsbyte. Efter ett intensivt arbete, dag och natt på toppnivå, lyckades Donsötank genomföra ett besättningsbyte på Solero utanför Barcelona.
-
Ny form. Svensk Sjöfarts öppna årsmötesseminarium präglades av coronaläget och följdes av omkring 100 deltagare på distans över nätet.
-
Mot framtiden. Vägen mot en hållbar sjöfart omfattar såväl nya bränslen som ansvarsfulla transportköpare, det framgick på Svensk Sjöfarts årsmötesseminarium.
-
Inga byten. Wallenius Marine arbetar för högtryck med att åter få igång besättningsbyten, som nu står still på grund av coronakrisen.
-
Snabba puckar. Transportstyrelsen har aktiverat sin krisorganisation och kan fatta snabbare beslut, något som uppskattas av sjöfartsbranschen.
-
23. 000 kronor dyrare per anlöp. Enligt en rapport från VTI slår Sjöfartsverkets nya system för farleds- och lotsavgifter mycket olika beroende på fartygssegment. Kyl- och containerfartyg betalar mest.
-
Drabbade. Många filippinska besättningsmedlemmar som normalt arbetar på svenska fartyg har hamnat i en väldigt svår situation på grund av coronapandemin.
-
Fartygshistoria. Efter över 40 år har Cementas fartyg Sunnanvik nu lämnat Slite för sista gången.
-
Småskaligt. Grundarna bakom det nya bolaget Skaw Shipping & Transport ser potential i inrikes- och kustsjöfart.
-
”Matchmaking”. Estniskt-finskt rekryteringsföretag vill vara länk mellan permitterade sjömän och rederier som råkar ut för besättningsbrist på grund av reserestriktioner.
-
Färjekoll. Färjetrafiken rullar på, men passagerartrafiken är av minimal omfattning på flera linjer.