Året med sjöfart på allas läppar

Det finns en historia som jag har svårt att släppa och som jag tänker på ibland när det dröjer lite för länge för någon att besvara ett mail. På en öde strand på Australiens västkust hittade en kvinna för ett par år sedan det som i dag anses vara världens äldsta flaskpost. Med största sannolikhet slängdes flaskan i Indiska oceanen av någon på den tyska barken Paula som transporterade kol från Wales. Fartyget deltog i ett tyskt experiment av havets strömmar som genomfördes mellan åren 1864 och 1933 genom att tusentals flaskor kastades i sjön. Flaskan som hittades i Australien hamnade i havet den 12 juni 1886, men hittades först 2018 – 132 år senare. Det ger ett spännande perspektiv på dåtidens kommunikationsteknik mot dagens. 

Den tekniska utvecklingen inom sjöfarten har nog aldrig varit så omfattande som på denna sida om fyndet av världens äldsta flaskpost. År 2021 var exempelvis året då vindkraften gjorde en definitiv comeback genom att Wallenius Wilhelmsen i början av året fattade beslut om att satsa på Wallenius Marines Oceanbird-koncept i syfte att beställa ett vinddrivet biltransportfartyg till år 2025. Det håller jag för en av de mest positiva sjöfartsnyheterna från året som gått.

Under 2021 har sjöfarten varit på tapeten i svenska nyhetsmedier på många sätt, inte minst i december genom den omfattande branden på bulkfartyget Almirante Storni utanför Göteborg. Det har även handlat om pandemins fortsatta effekter på passagerarsjöfarten med steg åt rätt håll även om det fortfarande är en bit kvar till normalitet. Men det som de flesta kommer att minnas är den stora containerkrisen och kanske framför allt händelserna med Ever Given i Suezkanalen. Även om de fick svåröverblickbara globala konsekvenser blev de en väckarklocka kring sjöfartens betydelse och hur sårbart systemet är. 

I Sverige hade vi ett eget Suez-kaos i miniformat i november

Christopher Kullenberg Rothvall, reporter

I Sverige hade vi ett eget Suez-kaos i miniformat i november när en sprängning i Göteborg av ett av Göta älvbrons fundament gick fel, vilket gjorde att farleden till Vänerhamnarna fick stänga i en vecka med en handfull fartyg i kö på Rivöfjorden. Förutom arga hamnchefer, redare och lastägare fanns gott om historier om sjömän som missat avmönstringar och om reparatörer som rest till Sverige i onödan.

Att det varit stort intresse för sjöfarten under år 2021 märks också på att det varit rejält med trafik på Sjöfartstidningens sajt. Från januari fram till de sista dagarna nu i december har vi haft över 1,9 miljoner sidvisningar. Listan med de fem mest lästa nyheterna toppas av en nyhet från januari om att Viking Lines nybygge Viking Glory blivit sjösatt. Tvåa på listan är från maj då Corsica Ferries köpte Viking Lines färja Mariella, trea är från februari då Stena Line presenterade att de går från vision till verklighet med Stena Elektra. Fjärde var nyheten i augusti om att containerpendeln på inre vattenvägar mellan Stockholm Norvik och Västerås satts på paus efter enbart en resa och den femte mest lästa nyheten rör fjolårets intensiva högsäsong för de fem svenska isbrytarna. 

Om någon skulle höra av sig till oss med en flaskpost som är äldre än 132 år är jag säker på att det är en given listetta på vår sajt under sjöfartsåret 2022. 

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.