Kristofer Andrén och Klas Berg är grundare till sjötransportbolaget Skaw Shipping & Transport.

Fotograf: Skaw Shipping & Transport

Kategori: Folk/företag

De startar nytt rederi för inrikes sjöfart

Ett nytt rederi har sett dagens ljus: Skaw Shipping & Transport, med småskalig inrikes- och kustsjöfart som inriktning.

Det är Kristofer Andrén och Klas Berg, båda med lång erfarenhet inom svensk sjöfart, som är grundare till det nya bolaget med Göteborg och Stenungsund som bas. Bolaget har tre inriktningar: hamn till hamn-lösningar, byggplatslogistik och specialtransporter.
De kallar sig för ”rederi och sjötransportföretag” och har redan kommit igång med verksamheten. I slutet av veckan lastar man husmoduler i Baltikum för lossning och leverans i Frihamnen i Göteborg, och ytterligare tjugo resor är inplanerade.

Chartrar Kinne

När Sjöfartstidningen når Kristofer Andrén på telefon vill han dock vara ödmjuk och tonar ner rederidelen.

– Vi är ju registrerade som rederi och det är ambitionen att vi ska bli det, men vi har inte köpt en båt ännu utan nu chartrar vi och agerar som speditör.
Fartyget som chartras är Erik Thun AB:s Kinne.
– Det är en liten vänermax som vi har chartrat in för att lasta. Nu agerar vi som speditör, så nu tar vi in på resebasis för de här projektlasterna.
– Däremot ser vi på sikt när det gäller hamn till hamn och byggplatslogistiklösningar att man då ligger med helt annan typ av trafik, och då är det ju givetvis så att vi tittar på att införskaffa tonnage, säger han.

Marknad för inrikes sjöfart

Han betonar att det först och främst handlar om att skapa en marknad för inrikes sjöfart.

– Det finns ingen som kan köpa ett fartyg och tro att marknaden ska skapas. Det handlar om att vi med gemensamma krafter måste se till att vi får till stånd en överflyttning och att en marknad skapas för inrikes sjöfart överhuvudtaget, säger Kristofer Andrén.

Även om det är oroliga tider med coronapandemi så är grundarna till det nya bolaget positiva, och ser fördelar med den småskaliga inriktningen med mindre fartyg som används på ett mer kostnads- och miljöeffektivt sätt.

– Det storskaliga där det ska vara mycket gods från väldigt många blir väldigt sårbart. Det är ju ganska uppenbart. Vi tror på det här, och att det finns en potential för den här typen av verksamhet framöver, säger Kristofer Andrén.