Roro-fartyget Exporter.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: RoRo

Wagenborg flyttar gods från land till sjö

Wagenborg utökar sin roro-trafik på Södertälje med ett andra anlöp per vecka och skapar möjlighet för mer trailertransporter direkt till Mälardalen.

Wagenborgs linjetrafik från Sheerness och Terneuzen till Södertälje har i juni utökats att omfatta två anlöp per vecka. Detta innebär att kapaciteten för sjötransporter av trailer- och containergods direkt till Stockholmsområdet ökar.

250 km kortare vägtransport

David von Platen, linjechef för Wagenborg Shipping Sweden AB i Malmö, säger till Sjöfartstidningen att endast ett veckoanlöp inte gjorde linjen tillräckligt attraktiv för transporter av trailers, men att det andra anlöpet nu ändrar på detta.

– I nuläget går mycket av trailertrafiken via Göteborg och därefter på landsväg till Stockholm. Genom att trailrarna anländer sjövägen direkt till Södertälje reduceras vägtransporten med minst 250 kilometer, påpekar han.

Wagenborg har redan tidigare försökt attrahera trailers till sin befintliga slinga. På den sysselsätts roro-fartygen Balticborg och Bothniaborg.

– Det har väl gått så där med bara ett anlöp i veckan. Sedan fick vi indikationer på att fler anlöp skulle öka intresset och vi fick med Holmen på det här spåret. På trailermarknaden, och framför allt bland godsägarna i Stockholm, är intresset stort för att komma närmare. Vi riktar nu in båda slingorna mer på trailers än vad vi gjorde innan.

Samarbetar med Holmen

De nya anlöpen av Södertälje sker i samarbete med Holmen Paper och transporterna sker med roro-fartygen Shipper och Exporter som Holmen Paper har hyrt in från Eckerö Shipping för sina skeppningar från Hallstavik och Norrköping till kontinenten och England. På returresorna från Sheerness går Holmens fartyg nu via Terneuzen och Södertälje. Wagenborg Shipping Sweden är kommersiell partner och tar hand om försäljning och bokning av lastutrymme på nordgående.

– Det är en win-win situation. Vi tillhandahåller lastutrymme på våra fartyg och Wagenborg tar hand om försäljning och bokning av leveranser på returen till Sverige. Detta är ett fint exempel på hur vi kan skapa synergier, speciellt för miljön då vi kan eliminera minst 250 kilometer av vägtransport, kommenterar Thomas Samson, chef för logistikutveckling och inköp på Holmen Paper, i ett pressmeddelande.

Bilar sjövägen

På Wagenborgs egna fartyg Bothniaborg och Balticborg skeppas även nya bilar till Södertälje i samarbete med KESS, även om volymerna har minskat på grund av coronasituationen. I Södertälje lastas bilar som ställts i ordning vid PDI-anläggningar i Södertälje eller andra svenska bilimporthamnar som Malmö, Halmstad och Göteborg vidare till återförsäljare i Norrland. Ett liknande koncept tillämpar även SCA på returresorna med sina fartyg.

– Vi lastar bilarna i Södertälje på våra egna fartyg och kör upp dem till Piteå. Det är ett samarbete med innovativa avlastare och en smart lösning som vi har kört i flera år. Innan dess gick de med bil eller järnväg, men det fanns inga returer för en järnvägstransport med specialvagnar för bilar så de gick tomma söderut och konkurrerade om spårkapaciteten som behövs för annat gods, säger David von Platen.