Fredrik Hammarskär, befälhavare på Solero.

Fotograf: Privat

Lyckat besättningsbyte på Solero

Sju av 13 i besättningen på Donsötanks Solero har fått komma hem och ersatts av sju utvilade och arbetssugna sjömän. Men det byggde på ett intensivt samarbete på toppnivå.

Skiftet, som krävde insatser från rederiets personalansvariga Martin Sander, Svensk Sjöfarts Carl Carlsson, regeringskansliet, UD och svenska ambassaden i Madrid, skedde den 23 april på redden utanför Barcelona.

– Det var verkligen en bred insats från flera håll, vi fick oerhört bra hjälp av Svensk Sjöfart och Calle Carlsson som drog i sina kontakter. Allt blev jättebra och jag är så tacksam att vi lever i ett land där sådant här kan fungera, säger en glad Martin Sander till Sjöfartstidningen.

Transportstyrelsen

Carl Carlsson å sin sida säger att det främst var Transportstyrelsen som gjorde ett jättejobb.

– Vi har ju ett alldeles fantastiskt samarbete med Transportstyrelsen och i synnerhet nu när det blåser. I nuläget har vi dagliga avstämningar och de vet ju att jag inte skulle kontakta dem om det inte var riktigt besvärligt.

Men just i det här fallet krävdes betydligt mer än de dagliga avstämningarna. Under ett par intensiva dygn jobbade tjänstemän på Transportstyrelsen, Carl Carlsson, tjänstemän på regeringskansliet, på UD, på svenska ambassaden i Madrid och på EU-kommissionen, dag och natt för att besättningsbytet på Solero skulle fungera.

Många ber om hjälp

– Vi får många samtal från rederier som vill ha hjälp och Soleros besättningsbyte är inte det enda som fungerat, men det bygger på att mycket måste stämma. Att det ska finnas reguljärflyg till exempel och det är en tydlig fördel om det finns en svensk ambassad där fartyget ligger, säger Carl Carlsson.

Donsötanks Martin Sander berättar att de först frågade Malta om möjligheten att göra ett besättningsbyte, men fick nobben.

– De krävde ett par veckor i karantän. Sedan hörde vi med Italien där de också sa nej, inte en chans. Efter det gick de till Mallorca men det gick inte heller och inte heller i Frankrike. Vi frågande också Barcelona om avlösning men fick avslag. Det var först när Calle Carlsson blev inblandad som det löste sig.

Gick bra

Men sedan kunde Carl Carlsson slutligen meddela att besättningsbytet skulle kunna ske i Barcelona.

– Då skiftade ju stämningen ombord från en deppig besättning med hemlängtan till glada miner. Allt gick till slut jättebra, säger Martin Sander.

Vi ringer upp Fredrik Hammarskär, befälhavare på Solero, som ingick i gruppen som mönstrade på i Barcelona efter att ha varit hemma i tio veckor, två längre än tänkt.

Hotellen stängda

Fredrik berättar att det var 15 personer ombord på flyget från Stockholm till Frankfurt, varav sju skulle mönstra på Solero.

– Vi fick bo över en natt i Frankfurt för att sedan flyga vidare till Barcelona där hamnens båtmän hämtade oss med en van. Vi fick bara åka två åt gången i den så de fick köra flera vändor mellan flygplatsen och hamnen. Sedan körde de ut oss till Solero med hamnens båt.

Han fortsätter berätta att alla hotellen i Barcelona är stängda, så de som skulle mönstra av fick stanna ytterligare en natt ombord innan båtmännen hämtade dem och körde dem till flygplatsen för vidare transport hem.

– Det känns väldigt bra att få komma ut och jobba igen. Nu gör jag en femveckorstörn. Sedan får vi väl se om jag kan komma hem efter de där fem veckorna.

Filippinarna kvar

Martin Sander berättar att de flesta hade då varit ute åtta veckor i stället för fyra. 

– När de kom till Arlanda blev de mötta av familjerna med en svensk flagga. Det var nog väldigt skönt för dem.

Men det var enbart den svenska besättningen som Donsötank lyckades få hem den här gången, filippinarna jobbar än så länge kvar ombord.

– De ligger fortfarande inom sina sexmånaderskontrakt men framåt juni måste vi börja dra i de trådarna. När vi började misstänka att länderna skulle stänga ner bytte vi flera i den filippinska besättningen så vi gick in i det här med en frisk och fräsch besättning, tillägger Martin Sander.