Arbetsmiljö. Transportstyrelsen får hård kritik för tillsynen av arbetsmiljön ombord. Seko-företrädarna Kenny Reinhold och Valle Karlsson skriver om betydande brister och bristfällig kompetens hos myndigheten.
Arkiv
-
-
Brand i lasten. Fördröjningen av släckningen kunde ha fått mycket allvarliga konsekvenser, enligt Haverikommissionens utredning av branden på Wallenius Wilhelmsens PCTC Mignon.
-
Tränar ansvar. Som ett led i sitt hållbarhetsarbete har Stena Line börjat utbilda alla befäl om kränkande särbehandling. Hela personalen tränas dessutom i gott medarbetarskap.
-
Samling mot kränkningar. Tisdagens Vågrätt-workshop i Stockholm blev fullsatt. En vd och en generaldirektör inledde med exempel ur sin egen karriär.
-
Kompetensutvecklas. Intresset för Trelleborgs hamns tvååriga utbildning för hamnens anställda blev större än väntat. Nu startar de första lyckliga tolv.
-
Hjältar. Årets sjöräddare räddade livet på en tunnklädd man som i vind på 14 m/s och hög brytande sjö krampaktigt höll sig fast i linorna på en vattenfylld liten gummibåt.
-
Tingsrättsdom. En överstyrman på en isbrytare döms till dagsböter för sexuellt ofredande mot en lättmatros. Målsäganden säger att hon nu har fått upprättelse.
-
Nytt nummer. I Sjöfartstidningen nummer 2 2019 är det varven som dominerar. Vi besöker sex reparationsvarv och skildrar en hårt konkurrensutsatt industri där ingen är bättre än sin senaste dockning.
-
Hungrigt. Bland de 70 utställarna på studentmässan Sjölog märktes det att det börjar behövas folk överallt.
-
Sjögång. Hemska exempel ur verkligheten, upprörda känslor, mycket kunskap och många goda råd delades under Transportstyrelsens sjöfartsseminariums på onsdagseftermiddagen om #metoo.
-
Nytt nummer. Årets första nummer av Sjöfartstidningen har lämnat tryckpressarna. Läs om containerhamnen i Göteborg och rekryteringssituationen i branschen.
-
Först ut. Stena Lines första E-Flexer har nu lämnat torrdockan på varvet i Kina. Hon ska heta Stena Estrid.
-
Vill ha alla. Ted Bågfeldt, prefekt för sjöfartsinstitutionen på Linnéuniversitetet, förväntar sig total uppslutning av förstaårsstudenter på insitutionens första heldagsseminarium mot mobbning.
-
Kritisk. I december kom ekobonusen sent omsider igång, då två transportprojekt beviljades stöd. Men bonusens fortsatta existens är redan mycket osäker.
-
Alltid något. Ekobonusen fick en något haltande start. Björn Garberg på Trafikverket är trots allt glad att de hann få till ansökan innan 2018 tog slut.
-
Ekobonuspionjär. Med nya linjen Halmstad–Helsingfors ska CMA CGM flytta gods från väg till sjö. De får draghjälp av ekobonusen i starten och planerar att slå flera flugor i samma smäll.
-
Växande ämne. Lighthouse-seminariet om smarta fartyg gav en översikt över några av de många projekt som pågår för att utveckla mer och bättre automatisering av sjöfarten.
-
Nytt nummer. I nr 11 känner vi på julstämningen på färjor på både väst- och ostkusten, kollar var landet ligger med nästa generations isbrytare och träffar sjöfartsvärldens mäktigaste man.
-
Ihållande trend. Roro-trafiken mellan Göteborg och Belgien ökar för nionde året i rad, i år med tio procent.
-
Stort steg. Nätverket WISTA förbereder sig nu för att förändra världen genom IMO.
-
Inför MEPC 73. Förslag till IMO: Inför obligatorisk slow steaming för att minska utsläppen från sjöfart.
-
Färre sökande. Liksom tidigare år står många platser på sjöbefälsutbildningarna tomma.
-
Minskade anslag. AF Sjöfart kommer inte längre att ge arbetssökande sjöfolk hjälp med fortbildning. Sjöbefälsföreningen är kritisk.
-
#Vågrätt. På senaste branschmötet mot trakasserier handlade det om makt, härskartekniker och förändring.
-
Förebild. Frida Wigur nomineras till WISTA Personality of the Year för att hon startade sjöfartens upprop mot trakasserier #Lättaankar.