Ny era för WISTA

Som rådgivande organisation hos IMO skriver nätverket WISTA ett nytt kapitel i sin historia.

Relaterade artiklar

I norska Tromsö pågår just nu den internationella konferensen för beslutsfattande kvinnor inom shipping, WISTA International Conference and AGM. 

Värdarna WISTA Norway, som dessutom firar 30 år som förening, har satt miljö med arktiskt fokus som tema för konferensen: ”Breaking the Ice – Developing dialogues for sustainable business in the arctic”. 

Rundabordssamtal

Karolina Kjellgren, till vardags Head of Oceania Trade på Wallenius Wilhelmsen Logistics, är ordförande för den svenska delen av WISTA och hon deltog därför i det inledande programmet som är reserverat för ordförandena.

Hon berättar för Sjöfartstidningen att ordförandenas rundabordssamtal fokuserade på WISTA:s nyligen godkända ansökan om rådgivande status i IMO (slutgiltiga beslutet tar IMO först i slutet av 2019, men under tiden kan WISTA delta i IMO-arbete på olika sätt). 

Kick-off 2019

På Världssjöfartens Dag nästa år, som har tema ”Empowering Women in the Maritime Community” kommer WISTA att spela en stor roll, berättar hon. Det blir det första konkreta bidraget från WISTA i sin roll som rådgivande organisation.

– Det tog ett tag att förstå hur stort det här är. Det är nu vi går från att nätverka till att verkligen kunna påverka även utåt.

Jämställdhet bara början

Karolina Kjellgren ser det som att WISTA, men också IMO, har mycket att vinna på samarbetet.

– WISTA kan förstås supporta IMO med vår kunskap om jämställdhet och empowerment, men om man ser på vilka vi är i organisationen kan vi ju bidra med så mycket mer. Vi har spetskompetens inom så många områden. Det kommer att bli en utmaning för oss som ideell organisation, men jag ser verkligen fram emot arbetet och jag är övertygad om att vi kommer att klara det, säger Karolina Kjellgren.

Klimatfrågan löst

Dr Martin Stopford, som är något av en Hans Rosling för sjöfarten, höll keynote-tal. I sitt anförande beskrev han, i punktform och detalj, inget mindre än hur den globala sjöfartsindustrin ska göra för att uppnå FN:s miljömål.

Oftast föreläser han om branschens ekonomiska utsikter, klimatfrågan var ett nytt ämne för honom att ta sig an. 

– När jag började titta på det här trodde jag att det skulle vara omöjligt att hitta lösningar på klimatförändringarna, men det visade sig att det här visst går att lösa, säger han till Sjöfartstidningen. 

Sex punkter

Han använde samma beräkningsmodell som han brukar för att göra ekonomiska prognoser för sjöfarten. Hans presentation avslutades med en sex punkters lista för hur branschen ska göra för att uppnå FN:s klimatmål till 2050:

1. Godsvolymerna behöver minskas genom smartare handel, transporter tillför inget mervärde i sig.

2. Öka storleken på fartyg, främst fartygen i de mindre segmenten, där effekten blir störst.

3. Sänk farten för fartyg för att sänka utsläppen av växthusgaser. Sikta på en ny generation av fartyg designade för att operera säkert i alla väder i 10 knop.

4. Byt dieselmotorer mot bränsleceller.

5. Hitta nya sätt att mäta prestanda.

6. Strukturera organisationer på annat sätt, med smartare management, teamwork och fler kvinnor.

300 kvinnor

Martin Stopfords avslutning var förstås en vinkning till åhörarna, som består av av omkring 300 kvinnor i beslutsfattande positioner inom sjöfartsbranschen i fler än 30 länder.

Förutom anförandet av Stopford inleddes konferensen med flera brandtal om miljön. Bland annat lovade Elisabeth Grieg, delägare i Grieg-gruppen och en av norsk sjöfarts främsta ansikten och känd för sitt engagemang för klimatfrågan, att hennes företag ska upp på tidningen Fortunes lista över företag i världen som satsar mest på att göra gott. Fler rapporter om konferensens innehåll följer.