Ymir-1 – liten rymdpjäs för stor kommunikation

Denna gång har vi en gästbloggare i sjöfartsbloggen. Det är Anna Modin som är portföljledare för Luftfartsportföljen. Varför har vi en gästbloggare undrar kanske du? Just i det här fallet handlar det om något som intresserar oss ”från båda håll” – en satellit ska skjutas upp (luftfart) till gagn för framtidens AIS 2.0 (sjöfart). Anna har ett förflutet på Regeringskansliet där hon bland annat arbetat med luftfart men också andra transportrelaterade frågor.

Rikard Engström,
ordförande sjöfartsportföljen


Anna Modin, Luftfartsportföljen

Vet du vad som händer om man tar i en satellit? Jo, din hud kommer lämna en liten, liten fettfläck efter sig. Den fettfläcken kommer börja koka när satelliten utsätts för höga temperaturer på vägen upp till sin omloppsbana i rymden och föroreningarna i ångorna kommer lägga sig som ett litet moln runt satelliten. För i rymden blåser föroreningar inte bort. De bara är. Och att ha ett litet moln runt sin satellit, som försämrar kamera, solceller och annan utrustning, är förstås inget man vill.

Därför fick vi passera en luftsluss med klistermatta, och ta på oss rena handskar, labbrock, skor och hårnät innan vi fick gå in till satelliten. Den såg ut ungefär som ett batteri till en elcykel, men det är imponerande vad den ska klara av. Denna lilla pjäs ska kunna att färdas genom luftrummet, ut ur atmosfären och in i sin omloppsbana. Där ska den på egen hand veckla ut sina solceller för att strömförsörjas och sin antenn för att kommunicera med människor på jorden.

Just den här satelliten har med sig ny teknik upp för att förnya kommunikationen med fartyg som trafikerar världshaven. Projektet finansieras bland annat av Trafikverkets sjöfartsportfölj och kulminerar i november när uppskjutet planeras. Läs mer om satelliten Ymir-1.

  • Fotograf: Trafikverket

  • Svenskbyggda Ymir-1 planeras att skjutas upp i november.

    Fotograf: Trafikverket

  • Fotograf: Trafikverket

  • AAC Clyde Space AB och Saab tog emot representanter för Trafikverket, Energimyndigheten och Färjerederiet den 8 september i sina lokaler i Uppsala.

    Fotograf: Trafikverket

Men satellitteknik kan användas för datainsamling och kommunikation i alla trafikslag. Jag leder arbetet i Trafikverkets luftfartsportfölj och även där ser vi ansökningar som rör frågeställningar i gränssnittet luftrum-rymd. Kanske är det växande forskningsfält?

Transportsektorns olika trafikslag hänger ihop, och det kan även forskningen och innovationerna göra. På Trafikverket har vi därför utbyte mellan våra olika forskningsportföljer och den här gången var det min tur att ta del av Sjöfartsportföljens verksamhet. Och när man blivit bjuden vill man gärna bjuda igen: Den 16-17 november arrangerar Luftfartsverket och Trafikverket en dag om automation på tema ”Samarbete människa och automation”. Det vore inte alls otänkbart att sjöfartsforskningen har något att hämta där! Läs mer om Automationsdagen.

Ps. Vi lät bli att ta i satelliten och behöll handskarna på. Men vi kommer hålla tummarna i november när satelliten ska upp genom luftrummet och ut i rymden.

Anna Modin,
strateg på Trafikverket,
leder Luftfartsportföljen

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.