dags att dra sig tillbaka och då med massor av glada och trevliga minnen i bagaget. Framför allt av alla positiva människor som finns överallt i klustret med den gemensamma glöden att få till rätt förutsättningar för att både behålla och utveckla den svenska handelsflottan.
Blogginlägg
-
-
Sedan urminnes tider har det varit tradition att på olika sätt döpa fartyg för att önska välgång på haven för dess besättning, passagerare och last. Traditionen går flera tusen år tillbaka i tiden. Babylonierna sägs ha gjort det för 5.000 år sedan, liksom romarna, grekerna och egypterna. Heligt vatten, blod och vin var vanliga vätskor som hälldes på fartygens bog innan dagens sed med en flaska champagne såg dagens ljus i slutet av 1800-talet.
-
Nordgående fartyg som just lämnat Antwerpen har sin invanda led. Nordväst om Vlissingen följer de den strategiska före detta ön Walcherens skyddsvallar och klitter och rundar på nära håll byn Westkapelle. Byn ligger på den udde som man gärna uppfattar som Nederländernas västligaste punkt.
-
Kreta – grekernas Kríti, omfluten av ett Medelhav som skiftar i azur och turkos. Jag har varit på ön, både...
-
Kriget i Ukraina har ändrat säkerhetsläget i Europa över en natt. Samtidigt har sjöfartens betydelse för försörjningsberedskapen i Sverige kommit i fokus på ett sätt som saknar motsvarighet sedan kalla krigets dagar.
-
-
Superyachterna är flytetygens motsvarighet till bilbranschens ”vrålåk”. Jag har sett dem någon enstaka gång på Blasieholmen och Skeppsbron i Stockholm,...
-
-
Faktum är att i grunden har vi ett bra ramverk för sjöfarten i Sverige och i de allra flesta fall funkar reglerna – man kan helt enkelt säga att vi har en bra grund för vårt hus. Det stora problemet är att bygget inte har underhållits eller för den delen utvecklats.
-
-
De ryska krigshandlingarna mot Ukraina pågår även till havs. Minst ett civilt fartyg, Marshall Islands-flaggade men turkiskägda Yasa Jupiter, har...
-
För många sjömän och deras anhöriga kommer pandemin att ha mycket svåra konsekvenser länge än. ”Jag har testat positivt för covid-19 fyra gånger och mina omborduppdrag har ställts in tre gånger. Jag är den som försörjer min familj och mina föräldrar är arbetslösa, jag har varit utan arbete i nio månader. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.”
-
-
Det finns inte utrymme för något tvivel. Legendens kolossala havskatt under de japanska öarna, malfisken namazu, kommer att ruska om...
-
-
Den svenska sjöfartsnäringen behöver ett stort antal nya medarbetare. De senaste siffrorna jag hört från redarhåll är cirka 1.750 nya...
-
-
I en av Nazi-Tyskland behärskad östersjöhamn hade en judisk flykting lyckats ta sig ombord och gömma sig. Personen påträffades just före avgång.
-
-
Räcker det inte att plugga heltid och kanske ha ett extrajobb på kvällar och helger? Det tycker inte vi i projektgruppen.
-
Sjöfarten har genomlidit svåra år och samtidigt visat vilken oerhörd kraft det finns i branschen
-
-
-
Nu kan vi stolt presentera årets huvudsponsorer: Stena Line och Wallenius Marine! Stena och Wallenius har varit våra huvudsponsorer i...
-
För ganska exakt 14 år sedan hölls ett sjöfartspolitiskt toppmöte i Helsingborg. Så här sa initiativtagaren Kenth Härstedt i en...