Stena Futura under provturen.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

Lyckade provturer för Stena Futura

Stena Futura, den första av de två nya hybridfärjor för Irländska sjön som Stena Line just nu bygger i Kina, har framgångsrikt genomfört sina sjöprov.

Slutförandet av sjöproven är en viktig milstolpe i byggandet av Stena Futura och fartyget är enligt planeringen redo att tas i drift mellan Belfast och Heysham på Irländska sjön i slutet av sommaren. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande under onsdagen.

Tester av tekniken ombord

Sjöproven är utformade för att testa fartyget till sjöss och kontrollera att alla system fungerar korrekt och är i enlighet med överenskomna specifikationer. Testerna omfattar områden som motorprestanda och uthållighet, bränsleförbrukning, navigations- och radioutrustning, nödsystem, hastighetstester, manövrerbarhet, motor- och thruster-tester samt säkerhetstester.

– Det är med stor glädje vi meddelar att Stena Futura framgångsrikt har genomfört sina sjöprov. Regionen kring Irländska sjön fortsätter att vara en blomstrande marknad för Stena Line, och den betydande ökningen av fraktkapaciteten som dessa fartyg kommer att ge på den populära Belfast-Heysham-rutten kommer att välkomnas av marknaden, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i pressmeddelandet.

Stena Futura. Foto: Stena Line

Ökar fraktkapaciteten med 40 procent

När Stena Futura och systerfartyget Stena Connecta är i drift kommer de att öka fraktkapaciteten med 40 procent på Belfast-Heysham-rutten, som svar på en ökad efterfrågan på tjänster mellan Nordirland och Storbritannien, skriver rederiet.

De två hybridfartygen kommer att spela en nyckelroll i Stena Lines hållbarhetsresa. Fartygen kommer att ha teknologi för att använda både batteridrift och landström, när det är tillgängligt.

– Dessa fartyg representerar ett avgörande steg i vår bredare hållbarhetsresa. Genom att integrera batteridrift och landströmskapacitet gör vi betydande framsteg mot vårt mål att minska CO2-utsläppen med 30 procent till 2030, vilket stärker Stena Lines viktiga position för en mer hållbar sjöfart, säger Niclas Mårtensson.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.