När glaset inte går att krossa

Sedan urminnes tider har det varit tradition att på olika sätt döpa fartyg för att önska välgång på haven för dess besättning, passagerare och last. Traditionen går flera tusen år tillbaka i tiden. Babylonierna sägs ha gjort det för 5.000 år sedan, liksom romarna, grekerna och egypterna. Heligt vatten, blod och vin var vanliga vätskor som hälldes på fartygens bog innan dagens sed med en flaska champagne såg dagens ljus i slutet av 1800-talet. Första champagnedopet sägs ha ägt rum 1891 när Storbritanniens drottning Victoria sjösatte marinens nya kryssare HMS Royal Arthur, ett fartyg med kungligt namn där enbart det bästa av viner var gott nog. 

Men det går trender i allt och så även inom krossandet av champagneflaskor mot fartygsskrov. Bara under det senaste året har flera fartyg i stället döpts genom att en flaska av is krossats mot skrovet, dock i flera fall även innehållande champagne. Ett exempel på det är från i höstas när Göteborgs universitets nya forskningsfartyg Skagerak döptes i Nya Varvet i Göteborg av H.M. Konung Carl XVI Gustaf genom att en specialdesignad gigantisk isflaska krossades mot fartygets skrov, dels för att undvika onödig nedskräpning med glas på Göta älvs botten men också för att uppmärksamma att det är FN:s årtionde för havsforskning.

Samma sak genomfördes två månader senare på den andra sidan älven, närmare bestämt i Skandiahamnen i Göteborg när Wallenius Wilhemsen döpte sitt nybygge Nabucco. Hon är det sista av de fyra fartygen i Hero-serien som Wallenius Marine designat och som dessutom sägs vara det sista fartyget som koncernen beställt som drivs med traditionellt marinbränsle. För att markera rederiets ambitioner när det kommer till hållbarhet och miljö, krossades en flaska av is mot skrovet.

Det tredje exemplet är kanske det mest logiska när det kommer just till is eftersom det arrangerades i isens rätta hem och dessutom med koppling till en riktig pionjär när det kommer till dop med is. Det hela handlar om Hurtigruten som döpte sitt nya batterihybriddrivna expeditionskryssningsfartyg Fridtjof Nansen på Svalbard i september 2021 genom att krossa en stor bit is mot skrovet istället för en flaska champagne. Faktum är att det är en ritual som uppfanns av polarforskaren Roald Amundsen redan 1917 när han döpte sitt polarskepp Maud med citatet ”det är inte min avsikt att vanära den härliga druvan, men redan nu ska du få smaken av din verkliga miljö. För isen du har byggts, i isen ska du stanna större delen av ditt liv, och i isen ska du lösa dina uppgifter.”

Att använda flaskor av is har andra fördelar också, framför allt när det gäller det problematiska med att hårda och tunga champagneflaskor av glas ibland inte vill gå sönder mot skrovet, vilket sägs medföra otur för fartyget. 

En som hade önskat att flaskan var gjord av is i stället för glas är Peggy Bouchet från Frankrike, första kvinnan i världen att ro över Atlanten. När hon i somras skulle döpa den av Stena RoRo byggda E-flexerfärjan Côte D’Opale för DFDS trafik mellan Dover och Calais, krävdes sex försök för att få den att gå i kras. Tvivlar på att isen är lika bångstyrig.

Texten publicerades först under vinjetten Akterspegeln i nr 04/2022 av Sjöfartstidningen