Fotograf: Bergen Tankers

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart | Tank

LNG på g i västerled

Dansk inrikesfärja får motorer för LNG-drift från Wärtsilä. Även på annat håll har intresset för LNG som bränsle lett till konkreta beslut om gasdrift.

Wärtsilä meddelar att den färja som tidigare har beställts av Samsø kommun för trafik mellan Jylland och Samsø utrustas med Wärtsiläs dual-fuel motorer för LNG-drift. Färjan byggs av Remontowa i Gdansk och sätts i trafik hösten 2014. Färjan kan ta 600 passagerare och 160 bilar. Motorerna är av typen Wärtsilä 20DF. Bunkring kommer att ske i Hou på Jylland.

Scandlines nybyggen för leden Gedser–Rostock kommer likaså att utrustas för LNG-drift. Rederiet tecknade i början av juli intentionsavtal med STX Finland om att bygga färjorna. Då meddelade man att målsättningen är att teckna slutgiltigt kontrakt under sommaren. Nybyggena levereras våren 2015.

Andra konverteringen

Tidigare i somras blev det också klart att det norska tankfartyget Bergen Viking ska uppgraderas för LNG-drift under sommaren 2014 med stöd från NOx-fonden. Rederiet Bergen Tankers har valt Rolls-Royce som leverantör av motorer och system. Leveransen omfattar bland annat två Bergen-gasmotorer med typbeteckningen C26:33L6AG, två gastanksystem och ACON-bränslekontrollsystem.

Berge Viking kommer att gå i norsk kusttrafik för Statoil efter konverteringen.

Nox-fonden viktig finansiär

Enligt Teknisk Ukeblad står NOx-fonden för NOK 32 miljoner av ombyggnaden på NOK 45 miljoner. Kontraktet med Rolls-Royce uppges vara värt NOK 30 miljoner.

Tarbit Shippings Bit Viking var det första tankfartyget som konverterades för LNG-drift, likaså med stöd från NOx-fonden. Ombyggnaden slutfördes hösten 2011 och även hon går i norsk kusttrafik för Statoil.

Kommentarer

  • Anonymous

    Gissar att Vägverket Färjerederiet blir sista verksamheten som konverterar. Där gäller principen att inget skall underhållas, uppgraderas eller förbättras. Man har inte ens installerat miljödieslar…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.