amorella_20170325_131758_DSC7397
Energiförvaltningssystemet Blueflow har i flera år testats på Amorella.
Pär-Henrik Sjöström

MRV kan leda till minskad förbrukning

En effekt av den kommande MRV-lagstiftningen kan vara ett ökat intresse bland rederierna att spara bränsle och energi på sina fartyg. 

Relaterade artiklar

Det svenska företaget Blueflow Energy Management AB har tecknat avtal med bland annat Viking Line och Destination Gotland om leverans av sitt Blueflow Energy Management System för att kunna förbättra fartygens energieffektivitet och samtidigt uppfylla MRV-kraven.

Redan tidigare intresserade

Att EU:s MRV-regelverk (Monitoring, Reporting and Verification) för övervakning, rapportering och verifiering av sjöfartens koldioxidutsläpp driver på utvecklingen är helt klart, men båda rederierna var redan tidigare intresserade av att få bättre kontroll över fartygens energi- och bränsleförbrukning, påpekar Peter Knudsen på Blueflow Energy Management AB.

– Jag tror att MRV kommer medföra att rederier får bättre kontroll på bränsle- och energiförbrukningen på fartygen. De tvingas att mäta och rapportera på ett annat sätt än man har gjort tidigare och då blir man automatiskt intresserad av hur man kan få ner förbrukningen också, säger han till Sjöfartstidningen.

Även större fartyg

Blueflow har sedan länge levererat bränsle- och energimätningssystem till mindre passagerarfartyg i skärgårdstrafik. För cirka två år sedan togs beslutet att även satsa på större fartyg och i och med de här installationerna så har även de stora färjerederierna kommit med i bilden.

Ordern från Viking Line omfattar sju egna fartyg samt den chartrade katamaranen HSC Express. På Destination Gotland handlar det i första hand om de stora färjorna Visby och Gotland, men rederiet ska även köra Blueflows onlinesystem för MRV på de mindre färjorna.

Flera redan klara

Installationerna på Viking Lines färjor Amorella och Gabriella samt på katamaranen HSC Express är redan klara.

Visby och Gotland är nästan klara. Viking Cinderella blir troligen klar nästa vecka och därefter fortsätter arbetet på resten av fartygen efter sommaren.

– Det Viking Line och Destination Gotland får är ett rapporteringsverktyg som på sekunder kan tala om hur bränsle- och energiförbrukningen ser ut på varje fartyg vid varje tidpunkt och på varje resa. Systemet detekterar automatiskt alla avgångar och ankomster och alla resor och fartyg kan jämföras godtyckligt. MRV-rapporterna skapas helt automatiskt med ett enda knapptryck, förklarar Peter Knudsen.

Automatiskt eller manuellt 

– När vi inleder ett nytt projekt tittar vi först på vilka givare som finns ombord och undersöker hur vi på bästa sätt kan komma åt informationen på just detta fartyg. Det kan vara via nya eller befintliga bränslemätare. På ett nyare fartyg finns det mesta i automationssystemet redan och då tar vi informationen därifrån, berättar Peter Knudsen vidare.

Han säger att om man ska uppfylla MRV fullt ut automatiskt behövs bränslemätare på alla bränsleförbrukare. 

Det går dock att köra MRV utan någon utrustning ombord också.

– I det fallet görs manuella avläsningar av tankarna som sedan tillsammans med lastsiffror förs in i systemet via våra onlineverktyg.

Fokus på användaren

De stora besparingarna är enligt Peter Knudsen beroende av hur man kör fartyget och hur man opererar det.

– Vi är fokuserade på att människan är viktig för att spara bränsle. Om man inte har besättningen med sig blir det svårt att göra besparingar. Det handlar också om få rederierna att jobba med motivation, utbildning och utvärdering. Verktygen ombord måste också vara anpassade så att de är användbara, de måste väcka nyfikenhet.

Testat flera år

Viking Line har testat och utvärderat Blueflow-systemet på Amorella i flera år. Ulf Hagström, SVP Marine Operations på Viking Line, säger att Blueflow används för att upptäcka avvikelser eller underoptimerade rutiner i realtid och som ett verktyg för att ta fram alternativ utgående från historiska data i systemet.

– Vi ser en fördel i att befälet ombord på fartygen omedelbart kan se skillnader i energiförbrukning genom att testa olika metoder att operera. Vidare ger oss Blueflows rapporteringssystem full kontroll över fartygens bränsle- och energiförbrukning. Det kommer också att minimera det arbete som behövs för att uppfylla den kommande MRV-lagstiftningen.