Finneagle.
Pär-Henrik Sjöström

Finnlines säljer Finneagle

Grimaldi Group köper ropax-fartyget Finneagle från Finnlines inom samma grupp av företag.

Relaterade artiklar

Finnlines Plc har sålt ropax-fartyget Finneagle till Grimaldi Group som ett led i strategin att optimera användningen av Finnlines fartyg och linjer i syfte att förbättra deras lönsamhet. Finneagle har varit chartrad till Grimaldi Group från juni 2017. Fartyget överlåts till Grimaldi Group under denna månad och har kapacitet för 2.459 filmeter last och 835 passagerare. Finneagle är för närvarande på varvet Remontowa i Gdansk.

Stena-serie

Finneagle är byggd 1999 och är nummer två i en serie om fyra ropax-fartyg som ursprungligen beställdes av Stena från Spanien. Finnlines tog över kontrakten för de två första fartygen, Finnclipper och Finneagle, och köpte senare ett tredje fartyg, Finnfellow (ex Stena Britannica). Ett av fartygen, Stena Germanica (ex Stena Hollandica) ägs fortfarande av Stena.

Av de återstående fartygen i Finnlines ägo seglar Finnclipper under svensk flagg och Finnfellow under finsk flagg, båda på linjen Kapellskär–Långnäs–Nådendal.

Nådendal investerar

Finneagle har tidigare för det mesta gått i trafik mellan Kapellskär och Nådendal men även bland annat mellan Malmö och Travemünde.

Finnlines meddelade i slutet av september att rederiets kajplats i Nådendal förlängs från nuvarande 178 meter till 228 meter. Arbetet ska vara slutfört våren 2018. Finnlines uppger att rederiet planerar att expandera sin trafik mellan Nådendal och Kapellskär via Åland och att kajen efter förlängningen kan ta emot större fartyg än de nuvarande. Även hamnen i Kapellskär har byggts ut.

– Investeringarna i Nådendal och Kapellskär gör det möjligt för oss att utveckla vår trafik mellan Finland, Åland och Sverige och användning av alla våra fartygstyper och en flexiblare användning av flottan. Vi kan bättre möta kundernas ökande behov av last- och passagerarservice, säger Tom Pippingsköld, CFO på Finnlines Plc, i ett pressmeddelande.