#IamOnBoard. Med anledning av Day of the Seafarer kampanjar IMO och sjöfarten globalt för jämställdhet.
Arkiv
-
-
Turnéstart. Sjöfartskonvojens första hamnstopp välsignades av både vädrets makter och Sjöfartsverkets GD Katarina Norén.
-
Svensk. Wallenius Wilhelmsens biltransportfartyg Traviata, det andra fartyget i Hero-klassen, har nu fått sin svenska flagga hissad.
-
Ansluten. Silja Serenade och Silja Symphony är de första två fartygen att koppla upp sig på Värtahamnens nya högspänningsanläggning.
-
Samverkar. Rederierna i Finland och Svensk Sjöfart, tillsammans med flera andra organisationer i Sveriges och Finlands sjöfartsindustri, inleder ett nytt samarbete för att nå klimat- och miljömål.
-
JO-kritik. Justitieombudsmannen kritiserar Medlingsinstitutet för bristande opartiskhet i en artikel om hamnkonflikten.
-
Omprövas. Mark- och miljööverdomstolen ska pröva Preems tillstånd att bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Tillståndet har överklagats på grund av de ökade CO2-utsläpp som utbyggnaden medför.
-
Klart 2020. Cargotec levererar såväl automatiserad förtöjningsutrustning som lastnings- och lossningteknik till autonoma Yara Birkeland, som levereras nästa år.
-
Fusioneras. Svenska Floatel och norska Prosafe, med varsin flotta av bostadsriggar, slår samman sina verksamheter. Målet är att skapa ett rederi som är starkare rustat för konkurrensen på offshoremarknaden.
-
Nytt nummer ute nu! I senaste numret av Sjöfartstidningen följer vi med farledstekniker på vårjobb, skildrar rekryteringssituationen och pratar sjöfart och miljö med professor Karin Andersson.
-
Utlysning. Nu kan sjöfartsaktörer med projekt på temat hållbar sjöfart söka pengar från Energimyndigheten.
-
Framtidsspaning. På ett Lighthouse-seminarium diskuterades vad branschprogrammet Hållbar Sjöfarts 150 miljoner kronor ska läggas på.
-
Gå på sopor. Sex av Hurtigrutens fartyg ska konverteras till framdrift på en kombination av batterier, LNG och LBG gjord av bland annat fiskavfall.
-
Fel håll. De höjda farleds- och lotsavgifterna har sänkt godsvolymerna med 17 procent i sjötrafiken på Vänern, enligt siffror i en debattartikel.
-
Programledare. Greencarrier lanserar en ny podcast för den som vill fatta logistiken. Göteborgarna Åsa Leander och Tea Grbic är programledare.
-
Nytt arbetssätt. Helsingborgs hamn vill hitta lösningar för autonoma transporter i hamnen och bjuder nu in till en ny sorts upphandling.
-
Nytt nummer. I nr 4/2019 tar vi tempen på den åländska sjöfarten. Dessutom presenterar vi Sirius Shippings två stoltheter Mercurius och Saturnus, bland mycket annat.
-
Fick facit. Utbildningssekreterare Mattias Bingerud och övriga på Chalmers som har arbetat för att få fler sökande till logistikprogrammet har nu fått sina förväntningar överträffade, visar ansökningsstatistiken.
-
Kritisk. Svensk Sjöfarts vd tycker att regeringen gör för lite av sin ambition att utnyttja sjöfarten bättre.
-
Positivt. Kustbevakningen hittade få fall av misstänkt sjöfylleri under de kontroller som förra året fokuserades extra på handelsfartyg i svenska hamnar. Nu redovisar myndigheten det sammanlagda resultatet.
-
Hinder och möjligheter. En pågående IVL-studie söker bland annat orsaker till varför sjöfartens andel av transporterna inte ökar. Nyligen samlades transportköpare, rederier, speditörer och forskare på en workshop för att diskutera ämnet.
-
Nollutsläpp. ABB deltar i ett ett norskt projekt som testar retrofit-utrustning och daglig användning av bränsleceller i framdriften av en passagerarfärja.
-
Kursförändring. Chalmersutbildningen Sjöfart och Logistik byter namn till Internationell Logistik. Förhoppningen var att fler skulle söka sig till utbildningen och det ser ut att stämma.
-
Skräpplockning. Concordia Maritime vill öka medvetenheten om problemet med nedskräpning av haven. I helgen samlade företaget ihop ett stort antal frivilliga som hjälptes åt att städa i Göteborgs skärgård.
-
Bemöter kritiken. Transportstyrelsen delar inte Sekos bild av att förutsättningarna för en god arbetsmiljö är sämre till sjöss.