Det är Sjöfartsverkets kunniga farledstekniker som håller farlederna seglingsbara.
Anders Fahlman

Håller lederna farbara

I senaste numret visar vi i ett bildrikt reportage upp den lite dolda yrkeskategorin farledstekniker, som i ur och skur ser till att våra farleder är säkra och farbara genom att hålla märken, fyrar och prickar i trim.

Relaterade artiklar

Vi följde med arbetsbåten Candela ut en gråmulet kylig vårdag. Fartyget med besättning sköter farlederna längs stora delar av östkusten och hela Mälaren.

– Fartyget lever ett fruktansvärt liv, säger befälhavare Niklas Gröndahl och berättar att de kör Candela på grund flera gånger om dagen med flit, emellanåt rakt mot berg, för att till exempel kunna fixa med fyrar.

Sen på miljöbollen

Vi tog ett samtal med Chalmersprofessorn Karin Andersson, som efter ett drygt decennium av forskning kring sjöfartens miljöfrågor kan konstatera att även om den svenska branschen var relativt sen på miljöbollen har den sedan varit mycket positiv och engagerad. Hon berättar också om forskningen kring ammoniak som ett framtida marint bränsle.

Tusen sjömän behövs

– I Sverige behöver vi tusen sjömän på olika positioner inom de närmsta fem åren, säger Terntanks Dick Höglund och berättar om den stora rekryteringsdagen med namnet ”Dag Noll”, som äger rum i september, dagen före Donsö Shipping Meet. 20.000 ungdomar har bjudits in och syftet är förstås att locka så många som möjligt till sjöyrkena. 

Ovanliga flytetyg

Vi berättar om rekryteringsläget inför sommarsäsongen i Östersjöns färjenäring, besöker kraftigt expanderande IT-företaget SeaIT när de firar sina nya stora lokaler i västsvenska Kungälv, beskriver planerna hos sprillans nya rederiet Wallenius-SOL och skildrar den sällsamt pampiga festen i Stockholms stadshus, där Skeppsmäklareföreningen höll sitt 100-årsjubileum. 

Dessutom presenterar vi i numret ett par för oss lite ovanliga flytetyg, nämligen de Tjörn-byggda och mycket snabbgående polisbåtarna N495 och N946 från varvet Swede Ship Marine. Detta och mycket mer i nummer 5 2019 av Sjöfartstidningen.

Så får du tag i Sjöfartstidningen

Prenumerera
Köp lösnummer