Modell av fartyget Yara Birkeland hos designföretaget Marin Teknikk AS.
Marin Teknikk AS

Cargotec utrustar Yara Birkeland

MacGregor levererar förtöjningsautomatik till norska bygget Yara Birkeland, världens första autonoma containerfartyg med nollutsläpp.

Relaterade artiklar

MacGregor, som är en del av Cargotec, har tecknat avtal med Kongsberg Maritime om att det blir MacGregors automatiserade förtöjningsteknologi som ska installeras på autonoma containerfartyget Yara Birkeland.

Tidigare har Kalmar, också en del av Cargotec, offentliggjort att de levererar den automatiserade lastnings- och lossningsutrustningen till Yara Birkeland.

Utan mänsklig inblandning

MacGregors automatiserade förtöjningslösning kommer att möjliggöra förtöjningsoperation utan mänsklig inblandning och bidra till effektiv operation av det helelektriska, autonoma fartyget, skriver MacGregor i en pressrelease.

– Vi har haft ett nära samarbete med Kongsberg för att identifiera den mest lämpliga förtöjningslösningen och vi är stolta över att ha utvecklat ett innovativt, helt elektriskt system som ökar säkerheten och eko-effektiviteten jämfört med konventionella förtöjning, säger Høye Høyesen, vice president, Advanced offshore solutions på MacGregor.

Partnerskap

Yara Birkeland byggs på varvet Vard Brevik och planeras att sättas i trafik nästa år. Varvsordern beräknas ha ett värde på 250 miljoner NOK. Beställare är Yara, som tillverkar jordbruksprodukter och vars produktionsanläggning i Porsgrunn på norska östkusten ligger endast någon mil från varvet där Yara Birkeland färdigställs. Yara och Kongsberg ingick partnerskap 2017 för att utveckla nybygget.

Bemannas i början

Enligt Yara (källa freightwaves.com) inleds provturer under andra kvartalet nästa år och under tredje kvartalet ska fartyget sättas i trafik. Under den första tiden kommer fartyget att vara bemannat men tanken är att det sedan ska gå helt autonomt utan besättning.

Yara Birkeland blir 79,5 meter långt och 14,8 meter brett med en kapacitet på 120 TEU.