Isbrytning. Sedan en dryg vecka är Sjöfartsverket i gång med isbrytning, och restriktioner har införts.
Arkiv
-
-
Statistik. Under onsdagsmorgonen presenterade Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson ny statistik om svensk sjöfart under ett frukostseminarium i Sveriges riksdag.
-
Evenemang. I kölvattnet av samarbetet mellan Göteborgs hamn och Rotterdams hamn anordnade den nederländska ambassaden en heldag om hållbar sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg – ett program med många dignitärer.
-
Rapport. Stabiliserade drivmedelspriser och höjda priser i Gotlandstrafiken och gör att Gotlandsbolaget redovisar ett något förbättrat resultat för första kvartalet 2023 jämfört med föregående år.
-
Fartygsaffär. Under fredagen bekräftade Gotlandsbolaget att de sålt höghastighetsfärjan HSC Gotlandia II
-
Färjetrafik. Under måndagen slutfördes omflaggningen av Viking Lines passagerarfartyg Viking XPRS då fartyget överfördes till Finlands fartygsregister och finska flaggan hissades i aktern istället för den estniska.
-
Resultat. Bokslutskommunikén som Concordia Maritime presenterade under torsdagen visar ett starkare årsresultat för bolaget.
-
Nybyggen. Northern Offshore Services bygger just nu två hybridfartyg i Singapore. Fartygen heter Runner och Responder och är de första i rederiets nya R-klass.
-
Sjöfartsforskning. Västra Götalandsregionen tilldelar nio miljoner i projektstöd till Lighthouse, som vill utöka verksamheten med fler medlemmar och mer samverkan.
-
Avgifter. De föreslagna höjningarna av farleds- och lotsavgifterna ska nu genomföras, trots extra anslag till Sjöfartsverket och omfattande kritik från remissinstanser.
-
Föreningsnytt. På sjöfartsnätverket Wista Swedens årsmöte valde stämman en ny styrelse och stakade ut vägen för kommande verksamhetsår – en ambition är att fortsätta agera som blåslampa.
-
Bifall. Riksdagen har beslutat att Sjöfartsverkets utformning och miljödifferentieringen av farledsavgifterna ska ses över.
-
750 påverkas. Stena Line permitterar och varslar fler, nu inom trafiken på Irländska Sjön.
-
Uppsägningar. Förhandlingarna mellan Seko sjöfolk och Stena Line efter varslen är över. Av 600 varslade Seko-medlemmar får 99 behålla jobbet.
-
Fast hemma. Sjökapten Sofia Lundmark kan inte gå ombord som planerat och vet inte när hon kommer ut på jobb igen. Men mest tänker hon på besättningarna ombord.
-
LBG-inblandning. Gasum och Preem har tecknat avtal om kontinuerlig leverans av LNG med tio procents inblandning av LBG till Preems chartrade fartyg.
-
Har bråda dagar. Både Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen är just nu nedringda av oroliga medlemmar.
-
Ministermöte. Sjöfartsnäringen har träffat två ministrar för att diskutera coronakrisen. ”Jag hoppas att man förstår vikten av skyndsamma åtgärder”, säger Anders Hermansson på Svensk Sjöfart.
-
Varslar. Stena Line varslar 950 medarbetare på både sjö- och landsidan om uppsägning på grund av coronavirusets effekter på verksamheten.
-
Glest. Många utställare reagerade på att det var färre studenter än vanligt på plats på Sjölog. Skeppsmäklareföreningens vd Berit Blomqvist vill ha ett ordentligt commitment från studenterna inför nästa år.
-
Stabil utveckling. Godsmängden i Gävle hamn ökar stadigt sett över de senaste tio åren. De senaste tre har haft stabil godsnivå och samtidigt något färre anlöpande fartyg.
-
På drift. Torrlastaren Alta blåste i helgen iland vid Irlands Atlantkust. I ett och ett halvt år har fartyget drivit över Atlanten utan bemanning.
-
Fototävling avgjord. Hela tre av de fem vinnarna i finalen av Nordisk fototävling för sjöfolk var svenska bidrag.
-
Vill ha inspel. Representanter från Trafikverket och Lighthouse efterfrågar deltagande från sjöfartens aktörer för att puffa EU i för Sjöfartssverige rätt riktning i FoI-frågor.
-
Transportpolitik. Under början av 2020 redovisas flera av uppdragen som regeringen har delat ut inom ramen för den nationella godstransportstrategin.