Konceptskiss på färja med bränslecellsdrift.
Fiskerstrand Holding

ABB testar bränsleceller på färja

För första gången testas nu hur konvertering av en passagerarfärja till framdrift med en kombination av bränsleceller och batterier kan gå till.

Relaterade artiklar

Norska varvet Fiskestrand ska i samarbete med ABB och Sintef Ocean Laboratory utröna hur bränsleceller och batterier bäst kan fungera ihop i färjeoperation på korta distanser. Dessutom testas hur bränsleceller och batterier kan integreras med övriga maskinrumssystem. Bränslecellerna går på väte, så testerna ska också ge kunskaper inför framtida regelverk för introduktion av väte i ombordmiljö.

Realistisk översikt

Testerna simulerar de förutsättningar en färja kan väntas ha vid på en 10 kilometers rutt med hög turtäthet och på det sättet se om framdriftssystemet är robust nog för repetitiv kortdistanstrafik.

– Vi väntar oss att få en realistisk översikt över vad vi behöver göra för att uppnå vår ambition att leverera en färja utrustad med väte-bränslecellsdrift inom ramen för vårt projekt Hybridship. ABB:s kompetens inom systemintegrering tillsammans med Sintef Oceans långa erfarenhet av marina driftssystem och expertis inom bränslecellsteknik är nycklarna till att möta de kommande utmaningarna, säger Kåre Nerem, projektansvarig på Fiskerstrand, i ett pressmeddelande.

Noll utsläpp

Varvets ägarbolag Fiskerstrand Holding driver norska statsstödda projektet Hybridship, som startade 2017. Projektets mål är en passagerarfärja med noll utsläpp som retrofit-utrustas med bränslecellsdrift. Färjan är tänkt att sättas i inhemsk trafik i slutet av 2020.

– Projektet är ett stort steg mot praktiskt användning av väte-bränsleceller för maritim framdrift. Det verkligt betydelsefulla med dessa tester blir att definiera den optimala konfigurationen av ett maskinrum där väte-bränsleceller ska installeras och fungera dag efter dag ihop med övriga system ombord, säger Jostein Bogen, produktchef för energilagring och bränsleceller på ABB Marine & Ports.