Visionsbild på Saint-Malo.

Fotograf: Brittany Ferries

Kategori: Skeppsbyggnad | Miljö | Passagerarsjöfart

Hybridlösning från Wärtsilä till E-Flexers

Det blir Wärtsilä som levererar hybridpropulsionssystem till tre ropax-fartyg av typen Stena E-Flexer som är i order för Stena RoRo.

Ordern på batterihybridsystemen gäller tre ropax-fartyg av typen E-Flexer, av vilka ett ska chartras ut till Marine Atlantic och två till Brittany Ferries på långa kontrakt.

– De tre fartygen får likartade system, säger Per Westling, vd Stena RoRo till Sjöfartstidningen.

Största hybriderna

De två fartygen som byggs för långtidschartern till Brittany Ferries får en batterikapacitet på 11,5 MWh, vilket gör dem till de hittills största hybridfartygen, uppger Wärtsilä.

Nyligen har Brittany Ferries offentliggjort att det första hybridfartyget får namnet Saint-Malo och 2024 ska ersätta trotjänaren Bretagne på rutten St Malo–Portsmouth. Färjorna byggs på varvet China Merchants Jinling (Weihai) Shipyard.

LNG och batterier

Wärtsilä har redan tidigare fått beställning på utrustning som huvud- och hjälpmotorer, växellådor, propellrar med ställbara blad, bogpropellrar och systemet för bränsleförsörjning, navigations- och automationssystem samt ett integrerat system för larm och övervakning till dessa fartyg.

Fartygen kommer att kunna opereras på antingen gas eller batterier. Vid batteridrift fungerar axelgeneratorerna som propellermotorer. Fartygen får också utrustning för att kunna använda landström.

– Stena vill vara en föregångare genom att fasa ut fossila bränslen i vår flotta och tillsammans med våra partners påskynda utvecklingen mot en drift med nollutsläpp. Hybriddriften gör att våra fartyg kan vara mycket flexibla när vi anpassar oss till framtida tekniska framsteg, inklusive gröna bränslen, bränsleceller, större batterier och en framdrivning som stöds av sol- eller vindkraft, säger Per Westling i ett pressmeddelande.

Integrerade system

Wärtsilä uppger att viktiga egenskaper i hybridfartyg är bland annat möjligheten att integrera flera fartygssystem och optimera energisystemet ombord i realtid. Genom att fördelarna med hybridframdrivningssystemet och landströmmen kombineras minskar man enligt Wärtsilä växthusgasutsläppen med upp till 15 procent jämfört med ett konventionellt, dieselmekaniskt framdrivningssystem.

– Hybridisering är ett sätt att förverkliga utfasningen av fossila bränslen i den marina industrin. Den här ordern stärker ytterligare Wärtsiläs ledande ställning inom hybridsegmentet. Den rejäla batteristorleken gör det möjligt för fartygen att gå för full effekt och använda både propellrar och alla bogpropellrar för att manövrera utsläppsfritt in och ut ur hamnarna, även i dåligt väder. Den inbyggda lösningen för landström laddar batterierna när fartygen ligger förtöjda, kommenterar Håkan Agnevall, koncernchef för Wärtsilä, i pressmeddelandet.