Galicia.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

E-flexer till Brittany Ferries

Den 3 september levererades Galicia, det första av de tre fartygen i Stena RoRo:s E-Flexer-serie som ska gå i trafik för Brittany Ferries.

Galicia är den tredje E-Flexern av nio som Stena RoRo lagt order på hos det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai). Galicia kommer att långtidschartras av Brittany Ferries och är specialanpassad enligt det franska färjerederiets önskemål.

Flexibel standarddesign

Byggnationen av E-Flexer utgår från en standarddesign som är utvecklad för att vara flexibel och varje fartyg skräddarsys efter kundens behov. Ett exempel på anpassning som gjorts i enlighet med önskemål från Brittany Ferries är att hyttkapaciteten har ökats. Bildäck på däck 7 har byggts om till hytter och överbyggnaden har förlängts på både däck 7 och 8. Detta har gjort det möjligt att öka antalet hytter från 175 till 343. Hon har fått två extra livbåtar på grund av sin utökade passagerarkapacitet.

Galicia har utrustats med skrubberanläggningar för de två huvudmaskinerna.

Inspirerade av Spanien

Inredningen har designats av Richard Nilsson på Figura arkitekter. De publika utrymmena på däck 7 och 8 har delvis fått andra funktioner jämfört med grundmodellen men följer i stort sett E-Flexerns standard. Design av de publika utrymmena och färgsättning ombord är däremot helt unika och inspirerade av Spanien och den region som fartyget är döpt efter.

– Detta är en viktig milstolpe i förnyelsen av vår flotta. Vi gläder oss åt att välkomna Galicia till Brittany Ferries-familjen. Fartygen i Stena E-flexerklassen är väl lämpade för våra långdistanslinjer. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att vara lika exalterade över att få resa med dem som vi är över leveransen av Galicia i dag, säger Christophe Mathieu, CEO Brittany Ferries i ett pressmeddelande.

Två med LNG

– Galicia är speciell eftersom hon är den första i E-Flexer-serien som levereras till en extern kund. Designen har anpassats efter Brittany Ferries särskilda krav och varvet har kunnat leverera enligt tidsplan trots den pågående pandemin, vilket vi är mycket glada för, kommenterar Per Westling, vd Stena RoRo.

Stena RoRo har avtal med Brittany Ferries om långtidscharter av ytterligare två fartyg i Stena E-Flexerserien. De kommer båda att drivas med LNG och ska levereras 2022 respektive 2023.

Galicia är 214,5 meter lång och 27,8 meter bred. Lastkapaciteten är 3.100 längdmeter och hon kan ta sammanlagt 1.100 personer ombord (passagerare + besättning).

Nio fartyg i serien:

  • Stena Estrid (i trafik för Stena Line mellan Holyhead och Dublin, levererad 2019).
  • Stena Edda (i trafik för Stena Line mellan Belfast och Liverpool, levererad 2020).
  • Galicia (långt charteravtal med Brittany Ferries, i trafik hösten 2020).
  • Stena Line (i trafik mellan Belfast och Liverpool under 2021).
  • DFDS (långt charteravtal för trafik i engelska kanalen, leverans 2021).
  • Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, i trafik 2022).
  • Stena Line (förlängd version, leverans 2022).
  • Stena Line (förlängd version, leverans 2022).
  • Brittany Ferries med LNG-drift (långt charteravtal, leverans 2023).