Salamanca är det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie och det första som drivs med LNG.

Fotograf: Brittany Ferries

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Sjätte E-Flexern levererad

Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.

Salamanca är det andra av totalt fem fartyg i E-Flexer-serien som beställts av Stena RoRo för Brittany Ferries. Fartyget levererades från det kinesiska varvet CMI Jinling (Weihai) under tisdagen den 30 november och är det sjätte fartyget av de tolv som beställts. 

Första LNG-färjan

Salamanca har byggts med dual fuel-maskineri.

– Salamanca är speciell eftersom hon är den första i E-Flexer-serien att levereras med LNG-framdrivning. Designen har anpassats till Brittany Ferries speciella krav och varvet har återigen kunnat leverera enligt tidtabell trots den pågående pandemin, säger Per Westling, vd för Stena RoRo i ett pressmeddelande.

Inredning av Göteborgsbolag

Färjans inredning har ritats av Richard Nilsson på Göteborgsbaserade bolaget Figura Arkitekter. Designen av de publika utrymmena är individuellt utformade mellan alla de olika färjorna som ska levereras till Brittany Ferries.

– Flottförnyelse är nyckeln till vår affärsstrategi. Det är en av pelarna som kommer att driva vår återhämtning från covid-krisen för att leverera ytterligare 50 framgångsrika år för Brittany Ferries. Det är med tacksamhet mot våra samarbetspartners på Stena RoRo och alla inblandade i hennes byggnation som vi, våra kunder, leverantörer och den franska besättningen som kommer att segla med henne, nu ser fram emot att kunna välkomna Salamanca till Brittany Ferries-familjen, säger Christophe Mathieu, vd på Brittany Ferries, i pressmeddelandet.

Salamanca är 214,5 meter lång, har en lastkapacitet på 2.723 filmeter och kan ta strax över 1.000 passagerare.

FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool, levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander, levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool, levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca (LNG-drift), Brittany Ferries (långtidscharter, trafik England–Spannien), levererad 2021.
  7. Stena Line, förlängd version, (Nynäshamn-Ventspils) leverans 2022.
  8. Stena Line, förlängd version, (Nynäshamn-Ventspils) leverans 2022.
  9. Santoña (LNG-drift), Brittany Ferries (långtidscharter), leverans 2023.
  10. Marine Atlantic (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2024.
  11. Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2024.
  12. Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2025.