Illustration av färjeläget i Finnsbo med utbyggnad för automatförtöjning och laddtorn.

Fotograf: Onearc

Kategori: Färjetrafik

METS bygger laddstation för Gullmarsleden

Uddevallabaserade METS Technology ska tillsammans med underleverantörer bygga och installera en helt automatisk laddstation för vägfärjorna på Gullmarsleden i Bohuslän.

Laddstationen som byggs på uppdrag av Trafikverket ska användas av vägfärjorna på sträckan mellan Skår och Finnsbo utanför Lysekil. Såväl förtöjning som inkoppling och laddning ska ske helt utan manuell hantering, vilket ska göra processen effektiv och underlätta för besättningen ombord. 

Laddstationen kommer enligt METS Technology att revolutionera laddningsprocessen för färjorna och bidra till Trafikverkets strävan mot en fossilfri transportsektor år 2045. 

– Trafikverket är med sin Vision 45 kanske den aktör idag inom nationell sjöfart som satsar mest på den gröna omställningen. Detta blir något av en game changer. På Gullmarsleden går några av Sveriges största vägfärjor och nu ska vi göra en helautomatisk laddstation för dem. De har färjor med batterier på leden idag men de har inte haft någon möjlighet att snabbladda mellan turerna, säger Per-Erik Larsson, marknadschef på METS Technology, till Sjöfartstidningen. 

Färjeläget i Finnsbo idag. Foto: Onearc

Kapacitet som tolv Tesla-laddare

Med den nya laddstationen kommer färjan att kunna laddas med upp till 3 Megawatt, motsvarande kapaciteten hos tolv snabbladdare för bilar. Laddstationen får även automatisk förtöjning, vilket enligt METS Techhology är världsunikt, samt automatisk inkoppling. 

– Färjan laddar under 10-15 minuter och kan därefter göra en tur och retur-resa med den laddningen, säger Per-Erik Larsson.

Vägfärjan Tellus, en av färjorna som redan trafikerar leden, fungerar idag som en plug-in-hybrid. Efter installation av den nya laddstationen kommer Tellus att kunna segla helt elektriskt utan dieseldrift.

Per-Erik Larsson påpekar att laddinfrastruktur är en stor utmaning för den gröna omställningen inom sjöfarten idag.

– För bilar finns det laddstationer överallt. Men en färja behöver mycket mer kapacitet och många projekt går inte att realisera på grund av brister i infrastrukturen.

Klart hösten 2026

Arbetet med laddstationen på Gullmarsleden har påbörjats och ska vara klart under hösten 2026.

Projektet omfattar en bygg- och anläggningsdel som inkluderar konstruktion av byggnader för laddutrustning på land, pålning och bygge av plattformar i vattnet samt ombyggnad av befintliga färjor för att möjliggöra anslutning.

METS Technology har det övergripande ansvaret för projektet och levererar även elsystem på land och utrustning ombord på färjorna.

– METS Technology är stolta över att vara en del av detta spännande projekt och ser fram emot att bidra till Trafikverkets vision om en hållbar och fossilfri transportsektor, säger Per-Erik Larsson.

Flera underleverantörer

För övriga delar i projektet har företaget kontrakterat ett antal underentreprenörer. Göteborgsbaserade Onearc AB ska leverera en anläggning för automatisk förtöjning samt konstruktion av plattformar, gångbroar och annat som behövs. Företaget levererar även automatiska förtöjningar till Färjerederiets nya laddhybridfärjor som byggs av Holland Shipyard för trafik till Waxholm och Ljusterö i Stockholm.

Kyros AB från Göteborg kommer tillsammans med MVB Väst och GBG mark att hantera de bygg- och anläggningsarbeten som krävs iland. 

Norska Zinus AS ansvarar för leveransen av ett automatiskt dockningstorn som positionerar sig i rätt läge och sedan kopplar in laddningskontakten.

– Vi har arbetat nära METS för att kunna erbjuda den bästa lösningen för färjeoperatören, Trafikverket, och vi är väldigt glada att vårt system för automatisk koppling för laddning valdes som önskat system, säger Ronny Olsson, säljchef på Zinus i ett pressmeddelande.

Laddtorn med multiaxiell anslutning. Illustration: Zinus AS

För Zinus är projektet en milstolpe då det är första gången man levererar till METS och deras slutkund. Företaget ser Sverige som en marknad av växande intresse.

– Vad som är särskilt roligt med det här projektet är att det inkluderar vår nya lösning för multaxiell anslutning som kommer att säkerställa koppling i rätt position vid varje givet tidvattenläge utöver ett större longitudinellt dockningsintervall. Det finns en ökande efterfrågan på detta system som redan har erbjudits flera projekt, men Trafikverket kommer att vara först med att dra nytta av innovationen, säger Endre Eidsvik, vd för Zinus i pressmeddelandet.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.