Partikollen. Liberalernas Nina Lundström vill bland annat se mer sjöburen kollektivtrafik och ett globalt förbud av tjockolja.
Arkiv
-
-
Partikollen. Sverigedemokraterna vill satsa mer på de inre vattenvägarna och kustsjöfarten, bland annat genom att ta bort farledsavgiften.
-
Utsläpp. Den nya avgiftsmodellens miljöincitament kritiserades hårt av branschen. Nu har Sjöfartsverket tagit fram ett nytt förslag med fokus på bränsle och utsläpp.
-
Lagändring. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ställer sig bakom förslaget om en begränsad strejkrätt, som en arbetsgrupp bestående av bland annat LO och Svenskt Näringsliv överlämnat till regeringen.
-
Partikollen. Enligt Suzanne Svensson (S) är det viktigt att rätt kompetens och struktur finns hos myndigheterna.
-
För lite forskning. Svensk sjöfart är glada över den relativt stora satsning på sjöfarten som kommer med den nationella planen – men det går att göra mer.
-
Fem stora projekt. Regeringen har presenterat den nationella infrastrukturplanen – en plan som ökar investeringarna i sjöfarten.
-
Djupare hamn. Regeringen skjuter till 1,25 miljarder kronor till en fördjupning av farleden i Göteborg.
-
Tyskland störst. Godshanteringen ökar för femte året i rad i de svenska hamnarna, enligt färsk statistik från Trafikanalys.
-
Het fråga. Sedan Sveriges implementerade EU:s regelverk för pråmtrafik 2014 har inte mycket hänt. Men nu lyfts pråmtrafiken i olika sammanhang.
-
Partikollen. Kristdemokraterna anser att myndighetskontakt för rederier i dag är alltför komplicerad och byråkratisk.
-
Nytt trafikslag. Med pråmtrafik skulle det bli mer plats på landets vägar samtidigt som utsläppen skulle minska.
-
Framtidsenergi. Vatten är det enda utsläppet från bränsleceller som använder vätgas som bränsle och genererar elenergi.
-
Partikollen. Att satsa på en miljövänlig flotta ska inte straffa sig, menar Centerpartiet som vill se fler gröna incitament.
-
Belöningsdag. I går delade Stiftelsen Sveriges Sjömanshus ut 51 arbetsbelöningar till uppfinningsrika ombordanställda.
-
Bilarna ökar. De flesta godssegment noterar en ökning i Göteborgs hamn, mest ökar bilhanteringen.
-
Expanderar. Stena Oil storsatsar i Fredrikshamn där man kommer att bygga Danmarks största oljeterminal.
-
Hållbarhetsmål. Stena Line arbetar aktivt för att bli branschledare inom hållbar sjöfart.
-
Framtida bränslen. GreenPilot-projektet har visat att metanol fungerar som ett marint bränsle, enligt projektgruppen.
-
Backar. Stena AB redovisar ett resultat före skatt på 1,3 miljarder kronor för 2017, vilket är nästan en miljard sämre än fjolårets resultat.
-
Fortsatt förtroende. Samarbetet måste bli bättre. Det var en av slutsatserna efter att politiker mötte rederierna på Svensk Sjöfarts årsmötesdag.
-
Visades upp. Viking Grace är det första kryssningsfartyget i världen med rotorsegel – en nygammal metod som spar bränsle och minskar utsläpp. På onsdagen visades satsningen upp.
-
Använder tidigare resultat. Trafikverket finansierar ett forskningsprojekt som bland annat ska utveckla Clean Ship Index.
-
Slår olika. Den nya avgiftsmodellen slår olika beroende på segment, anser Rikard Engström på föreningen Svensk Sjöfart.
-
Remissvar. Svensk Sjöfart föreslår en rad justeringar i förslaget till eko-bonussystem men välkomnar initiativ som syftar till ett mer hållbart transportsystem.