Första LBG-bunkringen i Sverige

Redan en vecka efter att Sjöfartstidningen rapporterade att Furetank Rederi i en nära framtid kommer att använda LBG som bränsle gör rederiet slag i saken.

Relaterade artiklar

Måndag kväll gjorde Furetanks nybygge Fure Vinga en blixtvisit till Majnabbeterminalen i Göteborgs hamn för att bunkra 40 kubikmeter flytande biogas, LBG.

– Allt gick som planerat, Fure Vinga har lämnat kajen och ligger nu hemma på Donsö inför dopet på onsdag, säger Furetanks vd Lars Höglund till Sjöfartstidningen.

Detta är antagligen den första biogasbunkringen av fartyg i Sverige.

– Vi känner inte till någon annan som har gjort detta i Sverige. Vi känner bara till en LBG-bunkring som gjordes till en lokal färja i Oslo 2016.

Samma infrastruktur

Bunkringen av LBG skedde från tankbil och den flytande biogasen levererades av Skangas från moderbolaget Gasums biogasanläggning i Lidköping. 

– Detta är första gången, men inte den sista, som vi levererar LBG till en marin kund. Det är nu möjligt att bli ännu grönare med förnybar biogas eftersom vi använder samma infrastruktur som vi har byggt i norra Europa. Det betyder att LNG och LBG kommer att fortsätta gå hand i hand eftersom tillgängligheten på LBG ökar på marknaden, säger Tommy Mattila, försäljnings- och marknadsföringsdirektör på Skangas i ett pressmeddelande.

Skangas uppger att både LNG och LBG i huvudsak består av metangas och att befintlig infrastruktur för utbud av LNG kan utnyttjas utan modifieringar. Därför kan man använda samma tankbilar, fartyg, tankar och bunkringsstationer för båda produkterna.

Bättre än LNG

Enligt Skangas är LBG ett förnybart och miljövänligt bränsle som framställs i en process med olika typer av organisk råvara, bland annat matavfall. Därefter renas gasen och uppgraderas så att den till största delen består av metan. Biogasen kyls ned till minus 150 till 170 grader Celsius för att övergå till vätska.

Förutom alla de miljöfördelar som LNG ger jämfört med konventionella bunkeroljor är LBG dessutom förnybar. Själva driften med LBG som bränsle uppges ha samma egenskaper som med LNG – eller till och med ännu bättre.

– Den LBG som vi nu har ombord har ett metantal på 94 procent. Bunkrar man LNG så kan metantalet variera mellan 80 och 92 procent, så den är ojämnare i sin kvalitet på metan. Den biogas som kommer från anläggningen i Lidköping är väldigt fin i sitt metannummer, säger Lars Höglund.

Dubbla priset

Lars Höglund upplyser att priset på LBG är ungefär det dubbla jämfört med LNG.

– Vi gör det här för att visa hur bra sjöfarten kan vara under rätt förutsättningar. Vi visar att vi kan göra det om vi verkligen vill minska miljöpåverkan. Vi som bygger LNG-drivna båtar får ibland kritik för att vi går över till ett nytt fossilt bränsle. Det gör vi inte. Det är inte själva LNG:n vi är ute efter utan metanen. Kan vi få tag på metan på så rent sätt som möjligt så önskar vi det. Sedan måste det ordnas så att det finns en tillgång till den.

Han menar att en stor del av tillgången beror beslutsfattarna.

– Det handlar om hur vi utnyttjar skogsråvaror och matavfall.

Rent tekniskt kan alla LNG-drivna fartyg opereras enbart på biogas, men Lars Höglund påpekar att det tillgångsmässigt inte är möjligt.

– Vi får slåss om LBG med alla andra som vill använda den och det finns många brukare som vill det nu. All LBG som produceras sugs upp i marknaden.

Nästa gång i ARA

Den mängd LBG som Fure Vinga nu bunkrat motsvarar ungefär en veckas körning. Följande gång som Fure Vinga bunkrar LBG blir när fartyget gör en bunkring i ARA-området (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen).

– Vi vill även visa för beslutsfattare i Bryssel att sjöfarten kan göra detta, säger Lars Höglund.