”Måste belysa sjöfartens betydelse”

Sjöfarten måste ta en större plats i samhällsdebatten och samhället måste inse hur stor roll sjöfarten spelar för Sverige, det var några av slutsatserna efter Svensk Sjöfarts årsmötesdag under torsdagen.

Relaterade artiklar

Under torsdagen samlades först Svensk Sjöfarts medlemmar för att hålla sitt årsmöte. Enligt föreningen fortlöpte allt som väntat och Ragnar Johansson fick förtroende att fortsätta som ordförande ytterligare en mandatperiod.

– En uppgift jag är mycket stolt över och som jag ska förvalta på bästa sätt, kommenterade han efter utnämningen.

Paneldiskussion

Efter att formalian var avklarad på förmiddagen var resten av den svenska sjöfartsbranschen inbjuden till en eftermiddag med seminarier och diskussion. Bland annat hölls en paneldiskussion mellan tre politiker och fyra representanter från Svensk Sjöfarts medlemsföretag.

De närvarande var Janine Alm Ericsson (MP), Anders Åkesson (C) och Hans Rothenberg (M), David Kristensson från NOS, Kim Ullman från Concordia Maritime, Karolina Kjellgren från WWL och Håkan Johansson från Gotlandsbolaget.

”Funderat på svensk flagg”

Konceptet gick ut på att parterna fick ställa frågor till varandra.

– Vi har seriöst funderat på att sätta svensk flagg på våra fartyg, berättade Kim Ullman, vd på Concordia Maritime.

– Men det finns fortfarande delar som gör det omöjligt för oss. Därför undrar jag; vad gör ni politiker och vad finns det för intresse för sjöfarten utanför möten som detta?, frågade han.

– Det gör det verkligen, det kan jag försäkra dig om, sa Hans Rothenberg (M), som också leder riksdagens interna maritima grupp.

– Men en del av problemet är att kunskapen om sjöfarten är begränsad och vi alla måste bli bättre på att belysa sjöfartens betydelse. Ju mer man lär sig om om ett ämne desto mer intressant blir det.

”Vill inte jävlas”

Även Anders Åkesson (C) höll med om att kunskapen om sjöfarten är alltför begränsad.

– Jag tror inte att någon av oss vill jävlas med branschen. Men det kan också handla om bristande lyhördhet i vissa fall.

Samtidigt betonade han en annan aspekt som han anser är viktig för att få den svenska flottan att växa:

– Ni som rederier måste också få med er kunderna på betydelsen av en svensk flagga i aktern.

– Tyvärr är det näst intill omöjligt, svarade Karolina Kjellgren, ansvarig för Wallenius Wilhelmsens Logistics operationer i Oceanien.

– Flaggan spelar väldigt liten roll i förhållande till priset. Även om jag i hjärtat gärna vill att fler av våra fartyg ska vara svenskflaggade.

Inte en isolerad industri

När ordet kom till David Kristensson, vd på NOS, refererade han till bemötandet som de får av danska politiker.

– Vi blir väldigt väl bemötta av myndigheterna i Danmark och vi upplever att de lyssnar på oss. Men finns det fler sätt som vi i Sverige kan få till ett bättre samarbete?

– Ja, jag håller med dig och tror det är viktigt att vi fortsätter hitta vägar tillsammans, och jag tror sjöfarten har en bra utgångspunkt, sa Janine Alm Ericsson (MP).

– Från politiskt håll är det viktigt att vi blir bättre på att fånga upp frågorna. Men det viktigaste tror jag är att vi måste sluta se sjöfaten som en egen industri för sig själv utan som en sektor som är viktig för flera delar av samhället, till exempel för transporter, näringen, ekonomiskt och miljömässigt, sa Hans Rothenberg (M).