Vinden får fart på Grace

Rotorseglet på Viking Grace snurrar nu på för fullt mellan Stockholm och Åbo. På onsdagen visades den nygamla metoden upp för första gången för media.

Relaterade artiklar

– Man kan se det som ett experiment, går det som vi hoppas kommer även vårt nybygge att utrustas med rotorsegel, sade Jan Hanses, vd på Viking Line vid pressträffen på Viking Grace. 

De flesta segment

Men planen är ändå att rederiets nya kryssningsfärja, som ska börja byggas i Kina i september, kommer att vara försedd med rotorsegel. Och inte bara ettn utan två. Frågar man Norsepower, som står bakom vindkrafts-lösningen på Viking Grace, så råder det förstås ingen tvekan kring nyttan med rotorsegel. 

– Vi har jobbat med detta i några år nu och vi märker att allt fler är intresserade. Och det inom de flesta segment, utom möjligtvis container-segmentet, där är lasten i vägen. För vår del är nog tankers den marknad vi siktar mest på, sade Tuomas Riski, CEO på finska Norsepower.  

Gammal idé

Tuomas Riski förklarade den så kallade Magnus-effekten som rotorseglet skapar med att visa en film där en basketboll släpps från ett högt torn. Först släpps den oskruvad och faller rakt ner. Nästa gång sätter man lite snurr på bollen och då ger den sig iväg åt ett håll. Det är alltså hemligheten. Något som varit bekant i minst hundra år, men som nu blivit aktuellt igen.

– Vinden på sjön motsvarar det vindmotstånd som bollen får under luftfärden. Själva rotationen av cylindern på rotorseglet sköter en elmotor. Interaktionen mellan vinden och rotationen skapar kraft i en riktning som tas till vara på fartyget. 

Spar energi

Redan 2014 såg Norsepower till att Bores roro-fartyg Estraden försågs med två rotorsegel, vilket betydde en minskad bränsleförbrukning med 6,1 procent. Efter fyra år var investeringen på Estraden betald. På Viking Grace sköts rotorseglet helt automatiskt. Det enda som krävs är att trycka på knappen när färjan lämnat hamnen. Information om energiförbrukning, vindstyrka, rotationshastighet och så vidare läses av på kontrollpanelen på bryggan. För dagen är det tämligen lugnt på sjön.

– Det är vår och inga jättevindar nu, men ju mer det blåser desto mer energi spar man och mindre utsläpp blir det. Jag fick precis besked från befälhavaren om att man i förra veckan slog hastighetsrekord med Viking Grace. Och det är en effekt av rotorseglet, sade Tuomas Riski som egentligen inte ser några risker med rotorsegel.

– Det enda som det skulle kunna hända är att det blir isbildningar, men det kan samtidigt inte inträffa så länge cylindern roterar, då fäster varken vatten eller is. 

Först i världen

Viking Grace är det första kryssningsfartyg i världen att utrustas med rotorsegel. Samtidigt är fartyget det första som är hybriddrivet med både LNG och vindkraft.

– Det är ingen tillfällighet att vi är först med detta, utan en logisk utveckling i Viking Lines miljö- och hållbarhetsarbete, enligt Kaj Takolander, marknadsdirektör på Viking Line.

– Man brukar säga att det enkla ofta är det bästa och i det här fallet är det nog så. Vi har fått mycket positiv respons, både från passagerare och andra i branschen. En hel del utomlands har också visat intresse och vill komma hit och titta. 

Utvärdera

För Norsepowers del väntar framöver nya projekt på en Maersk-tanker och då, förhoppningsvis, Viking Lines nybygge, som blir större än Viking Grace och som enligt plan kommer att gå i trafik under 2021. 

– Nu får vi först utvärdera detta och se hur det faller ut. Det krävs att man ser på det över en tid, säger Fabian Lundgren, Marine Superintendent/Project Manager på Viking Line.