Gruppfoto av de belönade som kunde närvara på belöningsdagen.
Pär-Henrik Sjöström

Belöningsregn på belöningsdag

Stiftelsen Sveriges Sjömanshus delade på sin belöningsdag i Stockholm i går, onsdag, ut sammanlagt 689.000 kronor.

Relaterade artiklar

Den största delen av summan, 604.000 kronor, gällde 51 arbetsbelöningar och därtill ett utvecklingsstipendium på 5.000 kronor nu och 10.000 kronor när det utvecklats. Därtill fick Rederi AB Donsötanks tankfartyget Evinco ett hedersomnämnande med penningbelöning på 20.000 kronor eftersom fartyget utmärkte sig med sex belönade förslag.

Årets idrottsbelöning på 20.000 kronor gick till torrlastfartyget Ida H och sjöräddningsbelöningen på likaså 20.000 kronor till bilfartyget Undine.

En hedersbelöning på 20.000 kronor delades ut till Krister Bång för hans fartygshistoriska insats. Han har bland annat ända sedan starten varit redaktör för Sveriges Maritima Index, tidigare Svensk illustrerad skeppslista.

Understödd verksamhet

Före utdelningen av stiftelsens belöningar presenterades verksamhet som fått understöd av stiftelsen. Bland annat redogjorde professor Carl Hult på Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitetet för forskningsprojektet intendenturpersonalens arbetsmiljö som finansierats av Stiftelsen Sverige Sjömanhus. Forskningsprojektet har genomförts av Cecilia Österman, Carl Hult, Gesa Praetorius och Mats Lindblad.

Sjukt kul

Samtliga resultat från forskningsprojektet intendenturpersonalens arbetsmiljö samt en detaljerad metodbeskrivning finns i projektets slutrapport Intendenturpersonalens arbetsmiljö. De viktigaste resultatet från projektet har även sammanställs i rapporten Sjukt kul jobb som delades ut på tillställningen.

– Sjukt kul jobb kallar vi rapporten. Sjukt därför att det visade sig att intendenturpersonalen var mer sjukskrivna än andra grupper ombord. Men det var också kul därför att det visade sig att man trivdes bra med sitt jobb. Det är en liten paradox där, fast det är tufft och hårt så trivdes man alltid, sa Carl Hult.

Han kom också med en uppmaning till alla ”uppfinnare” i salen:

– Utveckla dammsugaren ombord, lättare material, mer följsam och blir lättare att hantera, fler smarta lösningar som underlättar servicepersonalens arbete.

Autonoma fartyg

Sjöfartsverkets stf generaldirektör Ove Eriksson höll inledningsanförandet före utdelningen.

– En väldig utmaning är att få unga kvinnor och män i framtiden till sjömansyrket. Det är inte lätt att konkurrera med landsidan i dag. Sjömännen har inte så stor tillgång till internet som vi kanske skulle önska.

Han tog även upp bland annat autonoma fartyg.

– Alla pratar om dem. Självklart, de kommer att komma, men kanske inte i morgon. Vi måste arbeta för att få det att fungera.

Han tror inte att sjömännen kommer att försvinna med dem.

– Sjömännen kommer att finnas kvar men vi kanske kommer att utbilda någon annan typ av sjömän i framtiden. Mera teknik, mera nätlösningar innebär att det ställs andra krav på de som är ombord.

Forskning och innovation

Forskning och innovationsprojekt anser Ove Eriksson att nu är viktigare än någonsin.

– Vi är väldigt duktiga i Sverige på både forskning och innovation. Sjöfartsverket driver olika forskningsprojekt och försöker hela tiden att ligga på framkant.

Teknikutvecklingen ger också förutsättningar för att kunna göra på ett bättre sätt i framtiden, påpekade han.

– Det är viktigt att teknik och människa går hand i hand, annars fungerar det inte. Sjöfartsbranschen är inne i en spännande utveckling. Arbetssätt, teknik det gör att vi måste tänka i nya banor. Det är en konservativ bransch, men det är också mycket gott med den konservativa branschen. Vi vet vilka misstag vi har gjort genom tiderna och behöver inte göra om dem.