Debatt. Enligt europaparlamentariker Jytte Guteland (S) är det högst angeläget att få till ett internationellt rättsligt system för miljöskador orsakade av sjötransporter av farliga ämnen.
Arkiv
-
-
Hämmar konkurrensen. Det är problematiskt att svensk sjöfart anser att ett av de största hindren i utvecklingen är farledsavgifterna, skriver riksdagsledamoten Hans Rothenberg (M).
-
Tjänstemannavälde. Politikerna pratar om mer sjöfart men myndigheter och tjänstemän gör allt för att krångla till det, skriver konsulterna Göran Wärmby och Bertil Arvidsson. Vad tycker ni? In och kommentera.
-
Ostkusthamnar. Att bygga ut järnvägen i den omfattning som behövs lönar sig inte, sjöfarten är det enda rimliga alternativet menar Erik Froste och Erik Zetterlund från Ostkusthamnar i samverkan.
-
Replik. Kommentarsfälten är både en välsignelse och en förbannelse. Sjöfartstidningen ger svar på tal och byter taktik.
-
Krönika. Kenny Reinhold debuterar som krönikör i Sjöfartstidningen och inleder med kritik mot kommentarsfälten på sjofartstiningen.se
-
Debatt. Christofer Fjellner (M): Med den nya EU-lagstiftningen om övervakning och rapportering av sjöfartens utsläpp tas ett första steg för att inkludera sjöfarten i EU:s klimatåtagande.
-
”Stora möjligheter”. Det är angeläget att regeringen får till en stark maritim strategi, menar två moderata riksdagsledamöter.
-
Debatt. Att den svenska sjöfarten idag betalar för isbrytningen är inte konkurrensmässigt rättvist, menar Sveriges Hamnar.
-
Barriärer. Costa Concordia-kaptenen dömdes till 16 års fängelse med rederiet bör kritiseras hårdare, menar Ulf Svedberg på Sjöfartsverket.
-
Replik. Tonnageskattefrågan rör sig framåt, men inte tack vare moderaterna, menar Leif Jacobsson (S) i en replik till Boriana Åberg (M).
-
”Andra tongångar i S. ” Svensk sjöfart behöver konkurrensneutralitet i relation till andra sjöfartsnationer i EU, menar Boriana Åberg (M).
-
Debatt. Sjöfartsnäringens parter välkomnar riksdagens och regeringens ambition att införa tonnageskatt (blå skatt).
-
Debatt. Sjöfartsutbildningarna är viktiga och har räddats tack vare alliansens budget, det menar moderaternas sjöfartspolitiska talesperson Boriana Åberg.
-
Debatt. Enligt Södertälje Hamn, Mälarhamnar och Handelskammaren Mälardalen måste Sverige få samma regler som övriga Europa – annars blir införandet av inlandssjöfarten bara "halvhjärtat".
-
Lider säkerheten? Finns det verkligen tid för alla befälhavarens arbetsuppgifter utan att den allra viktigaste – säker och effektiv operation av fartyget – äventyras, frågar sjöfartsrådet Paavo Wihuri i en debattartikel.
-
"Påverkar sjösäkerheten. " Med anledning av att åtta sjöfartsinspektörer varslats i Göteborg har de anställda i Göteborg skrivit ett öppet brev till Näringsdepartementet om hur detta påverkar verksamheten. Läs brevet här!
-
Debatt. 20 år har gått sedan Estonia förliste. Jan Grönstrand, pensionerad civilingenjör och skeppsbyggare, ställer frågan om det officiella utredningsresultatet verkligen är korrekt.
-
Sjösäkerhet. I år är det 20 år sedan den tragiska olyckan med Estonia inträffade. Efter olyckan skedde väldigt mycket för att förbättra sjösäkerheten på ropaxfartyg respektive vanliga passagerarfartyg. Är allting då frid och fröjd idag?
-
Replik. Kenny Reinhold, ordförande Seko Sjöfolk, Pia Berglund, vd Redareföreningen och Christer Themnér, tf vd Sjöbefälsföreningen ger moderaterna Jessica Rosencrantz och Ingebrikt Sjövik svar på tal i en gemensam debattreplik.
-
Debatt. De förslag som Moderaterna och Alliansen har presenterat och de förslag som kommer att presenteras, kommer att stärka konkurrenskraften för sjöfarten och skapa mer jobb, skriver Jessica Rosencrantz (M) i en debattartikel.
-
Debatt. Moderaten Ingebrikt Sjövik oroas över det försämrade i Östersjön parallellt med den negativa utvecklingen för den svenska handelsflottan och framhåller att ”Sverige står och faller med sjöfarten”.
-
Debatt. Farlederna ligger klara och utprickade och de är dessutom slitagefria, det är dags att flytta över större delen av den regionala godstrafiken i östra Svealand till inlandssjöfart menar tre vänsterpartister runt Mälaren.
-
Politik. De senaste 20 åren har sjöfartens tillväxt varit högre än ökningen av världens bnp. I det perspektivet spelar svensk sjöfart roll, skriver Moderata Sjöfartsgruppen i en debattartikel.
-
SBF till motattack. "Ryktet om vårt vanrykte är betydligt överdrivet", skriver Sjöbefälsföreningen, SBF, i en replik på Almegas utspel i förhandlingarna om nytt kollektivavtal.