Replik. Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, svarar på hamnfyrans ordförande Peter Annerbacks debattinlägg.
Arkiv
-
-
Debatt. "Satsa på hållbara sjöburna transporter genom att satsa på Tvärförbindelse Södertörn" skriver bland andra Stockholms Hamnars vd Johan Castwall och NIclas Mårtensson, vd på Stena Line.
-
Debatt. Sammanslagningen av luft- och sjöfartsfrågor har medfört brist på sakkunskap bland Transportstyrelsens handläggare. En tysthets- och försiktighetskultur har spritt sig.
-
Debatt. Ostkusthamnar i samverkan förespråkar i en debattartikel en vägskatt som varierar beroende på om transporten har potential att flyttas över från lastbil till sjö eller järnväg.
-
Debatt. Liberalernas Lars Tysklind vill i en debattartikel i Sjöfartstidningen bland annat se en höjd farledsavgift för fartyg som inte lever upp till miljökraven.
-
Debatt. Karin Svensson Smith (MP) skriver att en orsak till frånvaron av pråmtrafik i Sverige är märkligt valda geografiska zoner för inre vattenvägar.
-
Alternativa transportvägar finns. Ostkusthamnar i samverkan frågar sig varför vi envist håller fast vid att tusentals lastbilar ska få rulla genom landets mest tätbefolkade områden. Tyck till i kommentarsfältet.
-
Föreslår hamnstrategi. Enligt Olaf Merk, hamn- och sjöfartsexpert vid OECD, bör Sverige fokusera mer på Göteborg som landets huvudsakliga godsnav.
-
Försvar. Sjörättsjuristen Sten Göthberg om vikten av att stärka sjöfartsskyddet och marinen och att skapa förutsättningar för fler svenskflaggade fartyg.
-
Debatt. Ulf Svedberg, f.d. lots och sjötrafikområdeschef och idag senior rådgivare på Sjöfartsverket, samt forsknings- och innovationskoordinator Fredrik Karlsson om lotsplikten igår, idag och imorgon. Läs och kommentera!
-
Replik. Påståendet om att Sjöfartsverket skickade sitt överskott till statskassan istället för att betala för framtida pensioner stämmer inte, enligt Sjöfartsverkets ekonomidirektör.
-
Debatt. Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn, menar att det krävs ett globalt regelverk för att minska utsläppen, vilket är en uppgift för regeringen.
-
Debatt. Sjöfartsverket dåliga ekonomi i kombination med dess vinstkrav leder enligt artikelförfattarna till ökade avgifter för sjöfarten. Läs och kommentera!
-
Debatt. Antalet lotsningar skulle kunna minska genom användning av modern teknik – det anser Erik Froste på Thor Shipping. Håller du med?
-
Replik. Eskil Rönér, förbundsordförande på Svenska Hamnarbetarförbundet, replikerar här en debattartikel av Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, angående hamnstrejken i Göteborg.
-
Debatt. Joakim Ärlund, vd på Sveriges Hamnar, menar att bolagen i Göteborgs hamn gör rätt för sig men straffas ändå. Håller du med?
-
Slutreplik. Efter de senaste inläggen från Ostkusthamnar i samverkan och Bertil Arvidsson lämnar Trafikanalys en slutreplik.
-
Fortsatt debatt. Ostkusthamnar i samverkan besvarar repliken från Trafikanalys i debatten om sjöfartens potential att avlasta landinfrastrukturen.
-
Replik. Trafikanalys besvarar kritiken från Ostkusthamnar om underskattad potential för sjöfarten.
-
Utspel. Ostkusthamnar i samverkan kritiserar myndigheten Trafikanalys för att underskatta sjöfartens potential att ta över gods från lastbilar. Håller du med?
-
Debatten fortsätter. "Att påstå att våra regeringspartier varit tysta om sjöfartspolitiken under oppositionsåren är att fara med osanning", skriver Jörgen Hellman (S) och Rasmus Ling (MP).
-
Debatt. Sjöfartsnäringen är strategiskt viktig för Sverige och den behöver en samlad strategi och ett näringsklimat i världsklass för att locka till nya investeringar, skriver Hans Rothenberg (M) och Boriana Åberg (M) i en replik.
-
Debatt. Olle Felten (SD), ledamot i skatteutskottet, skriver i ett debattinlägg att Sverigedemokraterna är enda parti som vill öppna tonnagebeskattningen för kustsjöfarten.
-
"Varnande exempel". I ett debattinlägg anser två riksdagsledamöter att tonnageskatten är ett "ett varnande exempel på hur illa borgerligheten kan fungera i regeringsställning".
-
Debatt: Tonnageskatten har inte seglat genom EU-kommissionen som förväntat och det är regeringens fel, skriver trafikutskottets och Moderaternas Boriana Åberg.