”Medan danska rederier slipper betala statlig farledsavgift och Finland nyligen sänkte farledsavgifterna vittnar svensk sjöfart om att ett av de största hindren i utvecklingen är de svenska farledsavgifterna”, skriver riksdagsledamoten Hans Rothenberg (M).
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Fredrik Ahlman
Avgifterna och dess nivå måste verka för konkurrensneutralitet både mellan trafikslagen och mellan grannländer. Just konkurrensneutralitet utgör den stabila grunden att bygga huset på. Den folkvalda församlingen har mandat till förändring. Den här typen av artiklar borde synas i riksmedia för att belysa vikten av konkurrensneutralitet.
bertilson@telia.com
Så länge farledsavgiftssystemet är kvar finns ingen neutral konkurrens inom landet när det gäller transporten på järnväg och på sjön. Järnvägsnätet betalas i sort av staten medan sjöfarten får betala för sitt eget ”nät” = farlederna. Dessutom betalar näringen för utprickningen av alla fritidsbåtsleder.
Artikeln är stängd för fler kommentarer