Sveriges Hamnar vill se över finansieringen av isbrytningen i Sverige som idag bekostas av farledsavgifter. Av rättvise- och konkurrensskäl anser vi inte att sjöfarten själv ska bekosta en framkomlig väg.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Finns ju hamn i GBG som oftast är isfri.
Tunabergaren
Isfri hamn i Gbg är inte till så stor hjälp för malmutskeppning från Luleå. Ej heller för SSAB:s färdiga produkter eller skogsprodukter från norrlandshamnarna. Om du föreslår järnvägstransport till Gbg slutar jag tvärt all argumentation med dig. Då har du inte fattat vilka kvantiteter det rör sig om.
Anonymous
Först betalas farleds avgiften och sedan tar Norrlandshamnarna dubbel taxa för ett anlöp vintertid !
Is eller inte is !.
Det tycker tydligen Svenska Hamnar är helt okej ?
Anonymous
Eller varför inte av alla de hamnar som tycker att det är ok att dubbla hamnavgifterna bara för att det är en viss datum i kalendern ! Vad får Redaren för det ?
Anonymous
Jag tycker det är självklart att staten skall stå för denna kostnad. Staten vinner på att sjöfarten kan hållas öppen året runt och borde därför stå för kostnaden. Ingen enskild åkare betalar för snöröjning av ex E 4-an. Varför skall sjöfarten då betala för isbrytning in till Norrlandshamnarna under vintern? Det är inte konkurrens på lika villkor.
Anonymous
Någon som vet vad underhåll av järnvägar och vägar kostar i förhållande till vad isbrytning kostar under ett år?
Artikeln är stängd för fler kommentarer