Debatt. Det är märkligt att läsa hur måna Almega är om att få till ett avtal om handledare i skärgårdstrafiken, när det var de som lämnade förhandlingarna, skriver Sjöbefälsföreningen i en replik på Almegas debattartikel.
Arkiv
-
-
Debatt. Sjöbefälsföreningen behöver ta ansvar och sluta ta praktikanter som gisslan för sina orättmätiga krav. Det skriver Almega i en debattartikel.
-
Debatt. Marco Polos grundstötning hade inte skett om det hade funnits ett system för systematisk trafikövervakning, vilket Sverige borde driva processen att implementera, skriver tidigare lotsarna Benny Pettersson, Hans Hederström och Ulf Svedberg.
-
Debatt. Tillgången till energi har seglat upp som en av de viktigaste framtidsfrågorna, menar författarna till denna debattartikel.
-
Debatt. På grund av fler och nya uppgifter och utökat ansvar behöver Kustbevakningen mer resurser, skriver riksdagsledamot Alexandra Anstrell (M) i denna debattartikel.
-
Debatt. ”Vi beklagar att regeringen inte verkar se hur viktigt detta är”, skriver riksdagsledamöterna Magnus Jacobsson (KD) och Hampus Hagman (KD) om finansieringen av nya isbrytare.
-
Debatt. Alexandra Anstrell (M), ledamot av riksdagens försvarsutskott, skriver att Moderaterna i sin budget lägger 30 miljoner mer än regeringen på Kustbevakningen.
-
Debatt: Pandemin har lett till svåra arbetsförhållanden för sjöfolk. Fyra arbetslivs- och arbetsmiljöforskare på Linnéuniversitetet kräver i en debattartikel att ombordanställda ges rättmätig status som samhällsviktiga arbetare.
-
Debatt. Moderaterna Maria Stockhaus och Anders Hansson vill att regeringen snabbt beslutar om en tillfällig förändring av lagen om sjöfartsstöd för att stödja krisdrabbade rederier.
-
Debatt. Om det finns någon klokskap kvar får inte Sjömanskyrkan i Göteborg läggas ner och säljas ut, anser flera göteborgsföreningar.
-
Replik. Pia Berglund, Nationell samordnare inrikes sjöfart och närsjöfart, Trafikverket, svarar på HallandsHamnars debattinlägg ”Hamnanläggningarna bör bli långsiktigt hållbara”.
-
Debatt. KD anser att den rödgröna regeringens sätt att finansiera tonnageskatten är mycket negativt och vill behålla den tidigare nivån på sjöfartsstödet.
-
Debatt. Representanter för Transportföretagen, SCA och Svenskt Näringsliv Västernorrland betonar betydelsen av att sjöfartsutbildningen återupptas i Härnösand.
-
Debatt. HallandsHamnar hoppas att hamnens investeringar inspirerar andra hamnar till ett ökat hållbarhetsarbete.
-
Debatt. KD ger sig in i debatten om sjöfartens utsläpp och framhåller att sjöfarten i jämförelse med andra trafikslag är mycket effektiv och att transporterna sker med en förhållandevis liten energiförbrukning.
-
Slutreplik. Riksdagsledamot Johan Büser (S) besvarar Anders Hanssons (M) debattinlägg.
-
Replik. Anders Hansson undrar hur det kan vara rimligt att införa ekobonus och samtidigt öka avgifterna med 300 miljoner kronor om året.
-
Debatt. Johan Büser, socialdemokratisk riksdagsledamot, anser bland annat i en debattartikel att kompetensbristen är en av de stora utmaningar som Sjöfartssverige står inför.
-
Debatt. Tre rederier samt Transportföretagen vill hjälpa till att locka elever till sjöfartsgymnasiet i Härnösand, som beslutats att lägga ner.
-
Debatt. I ett debattinlägg påpekar Olof Widén på Rederierna i Finland att sjöfarten minsann har stora krav på att minska sina utsläpp som svar på uppgifter i finsk media som påstår motsatsen.
-
Debatt. MP välkomnar moderaternas utspel men menar att mer behöver göras.
-
Debatt. Satsningar på forskning, elektrifiering och översyn av farledsavgifter skulle ge svensk sjöfart bättre konkurrenskraft, menar Maria Malmer Stenegard (m).
-
Debatt. Om inte HFD åter tar upp Skatteverkets illa skötta beskattning av svenskar på norska supplybåtar får vi sjömän vända oss till EU-domstolen, skriver Bo Sedvall.
-
Debatt. Sjökapten Jan Horck, med ett förflutet bland annat inom WMU, skriver i en debattartikel att sjöbefälsutbildningen i riket inte har greppat att utbildningen främst är en yrkesutbildning och bör så förbli.
-
Replik. Hamnarbetarförbundets Emil Helgesson tycker att de båda fackliga parterna i konflikten bör fokusera på hur ett långsiktigt avtalssamarbete ska fungera i praktiken.