Arkiv

  • Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.

  • Charter. Stena Vinga har länge varit Stena Lines vikarierande färja på en rad linjer. Nu i april har fartyget fått ett uppdrag utanför rederiets linjenät för Bornholmslinjen mellan Rönne och danska Køge.

  • Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.

  • Metanolbunkring. Under måndagen bunkrades för första gången metanol från fartyg till fartyg i Göteborgs hamn. Det var metanoldrivna Stena Germanica som bunkrades från ett fartyg från E&S Tankers istället för från tankbil som man gjort tidigare.

  • Anlöp. I början av veckan gjorde Stena Ebba sitt första anlöp i Karlskrona, det efter den långa resan från varvet i Kina. Nu görs fartyget redo inför trafikstarten på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

  • Leverans. Under måndagen genomfördes en ceremoni i Kina för att markera överlämningen av Stena Ebba från Stena RoRo till Stena Line, den andra förlängda E-Flexerfärjan för rederiets Polentrafik.

  • Fartygsdop. Under lördagen genomförde Stena Line det officiella dopet av Stena Estelle, rederiets första av de två förlängda E-Flexerfärjorna som ska trafikera mellan Karlskrona och Gdynia.

  • Fartygsbrand. Under tisdagsförmiddagen anlände den branddrabbade färjan Stena Scandica till Nynäshamn efter ett dramatiskt dygn. Fartyget var hotande nära att driva på grund på Fårö efter en blackout som inträffade efter branden. Inga personer ska ha skadats.

  • Leverans. Under tisdagen levererade Stena RoRo och det kinesiska varvet CMI Jingling den första av de två förlängda E-Flexer-färjorna till Stena Line. Stena Estelle kommer att sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia.

  • Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön. 

  • Avtal i hamn. Stena Line har tagit ytterligare ett steg i arbetet med Stena Elektra som ska göra trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn fossilfri till 2030. Under måndagen skrev rederiet under ett avtal med centrala aktörer på den danska sidan.

  • Tågfärjor. Det statligt ägda transportföretaget Green Cargo har beslutat att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor som går mellan Trelleborg och Tyskland. Det har skapat en växande oro för järnvägsfärjornas fortsatta existens som alternativ till Öresundsbron.

  • Miljöteknik. Stena Lines arbete med att använda artificiell intelligens för att optimera färjornas bränsleförbrukning fortsätter. Senast i raden att få AI-assistenten Stena Fuel Pilot är Stena Nordica mellan Karlskrona och Gdynia.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.