Konverteringar. Stena Line har tecknat ett avtal med Wärtsilä om att konvertera några av rederiets fartyg så att de kan drivas med metanol som bränsle.
Arkiv
-
-
Färjetrafik. Det skulle ha blivit en sommar mellan Göteborg och Fredrikshamn för Stena Lines stående vikarie Stena Vinga. Nu har fartyget istället fått ett charteruppdrag i Gibraltarsundet.
-
Hamnflytt. Under fredagen signerade Stena Line och Göteborgs Hamn det definitiva avtalet för flytten av rederiets Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen som ska vara i drift 2028. Samtidigt blir rederiets huvudkontor kvar i centrala Göteborg.
-
Nybygge. Stena Line investerar i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol. Bygget av fartygen som kallas NewMax kommer att påbörjas inom kort och ska tas i trafik i Irländska sjön 2025 på sträckan Belfast-Heysham.
-
Hamnaffär. Stena Line fortsätter sin expansion i Östersjön. Rederiet köper nu färjeterminalen i Ventspils, Lettland.
-
Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.
-
Charter. Stena Vinga har länge varit Stena Lines vikarierande färja på en rad linjer. Nu i april har fartyget fått ett uppdrag utanför rederiets linjenät för Bornholmslinjen mellan Rönne och danska Køge.
-
Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.
-
Olycka. Under onsdagen havererade akterrampen på Stena Jutlandica i samband med avgången från Göteborg till Frederikshavn. Inga personer skadades.
-
Metanolbunkring. Under måndagen bunkrades för första gången metanol från fartyg till fartyg i Göteborgs hamn. Det var metanoldrivna Stena Germanica som bunkrades från ett fartyg från E&S Tankers istället för från tankbil som man gjort tidigare.
-
Fartygsdop. Under onsdagen döpte Stena Line sitt andra nybygge för trafiken från Karlskrona till Gdynia i Polen – Stena Ebba.
-
Anlöp. I början av veckan gjorde Stena Ebba sitt första anlöp i Karlskrona, det efter den långa resan från varvet i Kina. Nu görs fartyget redo inför trafikstarten på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Leverans. Under måndagen genomfördes en ceremoni i Kina för att markera överlämningen av Stena Ebba från Stena RoRo till Stena Line, den andra förlängda E-Flexerfärjan för rederiets Polentrafik.
-
Fartygsdop. Under lördagen genomförde Stena Line det officiella dopet av Stena Estelle, rederiets första av de två förlängda E-Flexerfärjorna som ska trafikera mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Fartygsbrand. Under tisdagsförmiddagen anlände den branddrabbade färjan Stena Scandica till Nynäshamn efter ett dramatiskt dygn. Fartyget var hotande nära att driva på grund på Fårö efter en blackout som inträffade efter branden. Inga personer ska ha skadats.
-
Premiärtur. Den 4 september kommer Stena Lines hittills största E-Flexer, Stena Estelle, att göra sin första segling mellan Gdynia i Polen och Karlskrona.
-
Nybygge. I december kommer Stena Line sätta in den andra förlängda E-Flexerfärjan på linjen mellan Karlskrona-Gdynia. Nu står det klart att fartyget får namnet Stena Ebba.
-
Leverans. Under tisdagen levererade Stena RoRo och det kinesiska varvet CMI Jingling den första av de två förlängda E-Flexer-färjorna till Stena Line. Stena Estelle kommer att sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Anställning. I dag onsdag är det internationella dagen för kvinnor i sjöfarten. Samma dag meddelar Stena Line att de anställt sin första kvinnliga befälhavare, Lynette Bryson, 34 år från Skottland, på Stena Adventurer.
-
Ruttbyte. Stena Line har beslutat att byta linje för sina båda långa E-flexerfärjor som kommer att levereras under 2022. Istället för att trafikera mellan Nynäshamn och lettiska Ventspils ska de trafikera Karlskrona och Gdynia.
-
Sommarjobb. Stena Line behöver rekrytera 450 personer digitalt inför sommarsäsongen 2022.
-
Expansion. Tillsammans med brittiska hamnbolaget Associated British Ports har Stena Line nu tecknat ett avtal värt 100 miljoner pund för en ny terminal i Immingham.
-
Jungfrutur. Vid lunchtid under onsdagen påbörjade den ombyggda färjan Stena Baltica sin jungfruresa från Ventspils i Lettland till Nynäshamn.
-
Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön.
-
Mer kapacitet. Genom att introducera två stora E-Flexer-färjor på Östersjön kan Stena Line utöka kapaciteten på två av sina färjelinjer på Östersjön.