Arkiv

  • Trafikstart. Stena Line öppnade under torsdagen sin nya linje för frakttrafik mellan Dublin och Liverpool (Birkenhead). Efter ett rekordår på Irländska sjön 2023 förväntas den nya rutten ytterligare öka företagets fraktvolymer.

  • Milstolpe. Nyligen inleddes stålarbetena på Stena Lines nya metanoldrivna hybridfartyg i klassen NewMax. Fartygen kommer att sättas i trafik på Irländska sjön mellan Belfast och Heysham år 2025.

  • Avtal. Stena Line har ingått ännu ett avtal med hamnoperatören Peel Ports Group om trafik till en av bolagets hamnar under de nästkommande 77 åren, fram till år 2100. Det är det andra avtalet med samma längd som rederiet tecknat med Peel Ports i år.

  • Ny linje. I mitten av februari 2024 planerar Stena Line att öppna en ny fraktlinje mellan Dublin och Birkenhead utanför Liverpool. Det meddelade bolaget under fredagen.

  • Tågfärjor. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Tyskland är enligt infrastrukturministern viktiga ur ett bredskapsperspektiv och som redundans vid störningar på Öresundsförbindelsen. Därför har regeringen nu gett Trafikverket i uppdrag att föreslå åtgärder för att säkra trafiken.

  • Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder på sommarläsning från våra senaste tidningar. Idag: Alexandra Millqvist är fartygselektriker på Stena Danica och fixar allt ifrån hissar till krånglande kylbilar.

  • Hamnflytt. Under fredagen signerade Stena Line och Göteborgs Hamn det definitiva avtalet för flytten av rederiets Danmarks- och Tysklandstrafik till en helt ny terminal i Arendal på Hisingen som ska vara i drift 2028. Samtidigt blir rederiets huvudkontor kvar i centrala Göteborg. 

  • Nybygge. Stena Line investerar i två helt nya hybridfartyg som är specialdesignade för att segla på metanol. Bygget av fartygen som kallas NewMax kommer att påbörjas inom kort och ska tas i trafik i Irländska sjön 2025 på sträckan Belfast-Heysham.

  • Resultat. Räkenskapsåret 2022 har präglats av en stark återhämtning och Stena AB redovisar ett sunt positivt resultat för året, skriver koncernen i sin årsredovisning och årsrapport.

  • Charter. Stena Vinga har länge varit Stena Lines vikarierande färja på en rad linjer. Nu i april har fartyget fått ett uppdrag utanför rederiets linjenät för Bornholmslinjen mellan Rönne och danska Køge.

  • Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.

  • Metanolbunkring. Under måndagen bunkrades för första gången metanol från fartyg till fartyg i Göteborgs hamn. Det var metanoldrivna Stena Germanica som bunkrades från ett fartyg från E&S Tankers istället för från tankbil som man gjort tidigare.

  • Anlöp. I början av veckan gjorde Stena Ebba sitt första anlöp i Karlskrona, det efter den långa resan från varvet i Kina. Nu görs fartyget redo inför trafikstarten på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

  • Leverans. Under måndagen genomfördes en ceremoni i Kina för att markera överlämningen av Stena Ebba från Stena RoRo till Stena Line, den andra förlängda E-Flexerfärjan för rederiets Polentrafik.

  • Fartygsdop. Under lördagen genomförde Stena Line det officiella dopet av Stena Estelle, rederiets första av de två förlängda E-Flexerfärjorna som ska trafikera mellan Karlskrona och Gdynia.

  • Fartygsbrand. Under tisdagsförmiddagen anlände den branddrabbade färjan Stena Scandica till Nynäshamn efter ett dramatiskt dygn. Fartyget var hotande nära att driva på grund på Fårö efter en blackout som inträffade efter branden. Inga personer ska ha skadats.